ابعاد قضایی پرونده قتل رومینا / بازدارندگی قانونی تقویت شود
کد خبر: 3902352
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی تشریح کرد؛

ابعاد قضایی پرونده قتل رومینا / بازدارندگی قانونی تقویت شود

معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با بیان اینکه بهمن خاوری و خانواده‌اش در قتل رومینا نقش داشته‌اند، گفت: فریب دادن یک دختر 14 ساله از سوی پسری که دو برابر او سن دارد مجازات خواهد داشت. همچنین، ارتباط نامشروع و بردن به منزل مجازات دارد و حتی خواهر این فرد که همدستش بود می‌تواند به جرم معاونت در فریب دختر مجرم شناخته شود.

رومیناحجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی کریمی‌نیا، معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد قتل دختر 13 ساله تالشی به دست پدرش گفت: آنچه در این ماجرا عواطف مردم را تحت تأثیر قرار داده قتل این دختر به دست پدر به طرزی فجیع است. مردم هم حق دارند که بخواهند برای این مسئله چاره‌جویی شود.

وی با بیان اینکه مانور زیادی بر روی ناموسی ‌بودن این قتل صورت می‌گیرد، تصریح کرد: این مورد فقط قتل ناموسی نیست و عوامل دیگری هم در این ماجرا از جمله عوامل فرهنگی و اجتماعی دخیل است. یکی از موضوعاتی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش بهمن خاوری(دوست و خواستگار رومینا) است، زیرا وی بارها با دختر چت داشته و با موتورسیکلت به مدرسه او رفته و او را سوار کرده و رابطه پنهانی با این دختر برقرار و وی را برای فرار از خانه ترغیب و یاری کرده است.

معاون پژوهش مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با ذکر اینکه به لحاظ فقهی و حقوقی، این مسئله کاملاً روشن است، تصریح کرد: از نظر فقه امامیه و قانون مجازات اسلامی برای چنین جرم‌هایی حبس ده سال در نظر گرفته شده است، ولی چون این حادثه تلخ بوده و مردم را آزرده کرده چه‌بسا قاضی بتواند مجازات‌های بیشتری را در نظر بگیرد. باید در این حوادث مجازات‌های سنگین‌تری در نظر گرفته شود تا قدرت بازدارندگی قانونی در این نوع اعمال بیشتر شود؛ البته عوامل بازدارنده مانند حبس ده‌ساله و مجازات‌های بازدارندگی تکمیلی می‌تواند برای این جرم‌ها تعیین شود.

استاد حوزه علمیه در پاسخ به اینکه درباره مجازات‌ بهمن خاوری کمتر سخن گفته می‌شود، اضافه کرد: فریب دادن یک دختر 14 ساله، که در سنی نیست که صلاح و مصلحت خود را تشخیص دهد، از سوی پسری که دوبرابر او سن دارد مجازات خواهد داشت. همچنین، برقراری ارتباط نامشروع و بردن دختر به منزل خواهرش و برقراری هر نوع تماس و ارتباط (با توجه به عکس‌های منتشر شده) هم مجازات دارد و حتی خواهر این فرد که همدست وی بود می‌تواند به جرم معاونت در فریب دختر مجرم شناخته شود.

معاون پژوهش مرکز حقوق و قضای اسلامی اظهار کرد: انتشار چنین عکس‌هایی حکایت از روابط نامشروع با این دختر دارد و طبیعتاً در روحیه پدر رومینا اثر فراوانی داشته و باعث تحریک او شده است؛ علاوه بر این، انتشار عکس با آن وضعیت در فضای مجازی و دست به دست شدن آن در یک شهر کوچک هم در وقوع حادثه دخیل است. 50 درصد این وقایع و 50 درصد رفتارهای بهمن و خانواده او به خصوص خواهرش سبب این رخداد شد و باید در قضاوت مورد توجه قرار بگیرد. 

وی در پاسخ به این سؤال که پسر مدعی ازدواج است، آیا این ادعا تغییری در وضعیت پرونده دارد؟ افزود: اگر دختر تمایل به ازدواج داشته باشد، ولی پدر اجازه ندهد، راهکار قانونی پیش‌بینی شده و آن اینکه اگر پدر دختر به دلایل واهی از ازدواج جلوگیری کند، دختر و پسر می‌توانند دادخواهی به دادگاه بدهند و دادگاه بعد از تشخیص صلاحیت این دو فرد در ازدواج می‌تواند دستور ازدواج بدهد و کاملاً قانونی است؛ این مسئله در فقه و قانون مدنی پیش‌بینی شده است(1044 قانون مدنی). مواردی داشته‌ایم که دختر در سن قانونی بوده و قصد ازدواج داشته و شوهر مناسبی هم به خواستگاری او آمده بود، ولی پدر عصبانی و بداخلاق بود و نظرات خاصی داشت و مانع می‌شد؛ این دختر به دادگاه مراجعه کرد و دادگاه هم دو بار نامه برای پدر نوشت، ولی او در دادگاه حاضر نشد، نهایتاً در دادگاه حکم به شرعی بودن این ازدواج داده شد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه این مسئله آن قدر تلخ بود که حتی برخی از مسئولان هم ورود پیدا کردند و افراد عادی و حتی مجامع بین‌المللی هم به آن پرداخته و پیشنهادهایی داده‌اند، اظهار کرد: مسئله مهمی که باید به آن توجه شود آگاهی‌بخشی به خانواده‌ها از طریق ساخت فیلم و تبلیغات صداوسیما و منابر است؛ آن قدر که مطلعم صداوسیما وارد این مسئله نشده و یا خیلی کمرنگ بوده، در حالی که می‌توانند با ساخت فیلم‌های مستند به مردم آگاهی‌ دهند.

وی درباره اینکه بحث سنی بودن پسر هم در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است، بیان کرد: مراجع شیعه متفق‌القول هستند که دختر شیعه نمی‌تواند همسر پسر سنی شود، زیرا ممکن است موجب تغییر مذهب دختر  شود.

کریمی‌نیا در مورد اینکه نهادهای قضایی و پلیس وقتی متوجه حضور دختر در منزل خواهر این پسر شدند او را دستگیر کردند و پس از آن باید برخورد تند پدر را با دختر پیش‌بینی می‌‌کردند. آیا در این باره قصوری صورت گرفته است؟ گفت: در این قضیه پیش‌بینی شده است که اگر دختر و زنی در معرض تعرض جسمی و اخلاقی باشد ارگان‌هایی مانند بهزیستی ورود می‌کنند، ولی از قرائن برمی‌آید که پلیس حدس زده مشکلی برای رومینا پیش نمی‌‌آید، زیرا پدر او با ظاهر خوش از پلیس تقاضای کمک کرد و دختر را تحویل گرفت و پلیس احتمال چنین حادثه‌ای را نمی‌داد.

انتهای پیام
captcha