اگر قرآن در مدارس و دانشگاهها مظلوم و مهجور واقع گردد اقتصاد مقاومتی به طریق اولی به دست فراموشی سپرده میشود، چرا که یکی از مقدمات اصلی ظلم مستمر بشری و نابرابری اقتصادی، خدافراموشی است زیرا انسان با خیالات واهی احساس میکند که با زرنگی و محاسباتی که دارد در مادیات دخل و تصرف نموده و به ثروت و سرمایهایی میرسد که باید آن را مایه فخر فروشی و برتریطلبی خود قرار دهد و این پندارها سبب میشود که زرنگی و فعالیت از کرامت و فضیلت انسان قلمداد گردد، به همین سبب دچار مرضی کشنده و لاعلاج میگردد که آن تکبر بر دیگران است.
همچنانکه در آیه 34 سوره مبارکه کهف آمده است: «وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا؛ و براى او ميوه فراوان بود پس به رفيقش در حالى كه با او گفتوگو میکرد گفت مال من از تو بيشتر است و از حيث افراد از تو نيرومندترم». این جمله مورد گوشزد قرآن کریم «أَنَا أَکْثَرُ مِنْکَ مالاً وَ أَعَزُّ نَفَراً» در ادبیات امروز کشور ما و جهان اقتصاد مقاومتی که دارو و درمان فقر و محرومیت است را بر نمیتابد. چراکه انسانی که خدا را فراموش کند به توهمی به نام اقتصاد پایدار گرفتار میشود.
ترجیح سرمایهدار بر فقرا یعنی مقدم داشتن مخلوق بر خالق، که منشأ هر فساد اقتصادی میتواند باشد. تفکیک دنیا از آخرت در اقتصاد جهانی، ثمره تلخش جواز مرگ و میر مستضعفان جهان بوده است که با حضور منحوس ویروس کرونا این مطلب به وضوح آشکار شده است رهبران بزرگ جهان بشریت که قدرت خدمترسانی به فقرا را داشتند، تن به زندگی اشرافی ندادند. اقتصاد حامی اشرافیگیری در جهان، از بردگی و بردهسازی انسانها حمایت میکند، تا لذات خیالی خود را پاسخگو باشد که نوع قتل جورج فلوید به دست پلیس امریکا این ادعا را به خوبی اثبات میکند.
این یادداشت به صورت تطبیقی و تضمنی، اقتصاد مقاومتی را از وصیتنامه سیاسی - الهی امام راحل (ره) مورد بررسی قرار داده است. چراکه اقتصاد مقاومتی باعث میشود، رهبر جامعه در اوج خدمتگزاری خودش را بدهکار خداوند و خلق بداند و اقتصاد مقاومتی مسئولان کشور را با قاعده «میزان در هر كس حال فعلی او است» سنجش مینماید. لذا جهت تازهسازی مطالبه مقام معظم رهبری (حفظه الله) از برای دولت و مسئولین کشوری 110 سوال استفهامی و انکاری از وصیت نامه سیاسی - الهی معمارکبیر انقلاب اسلامی برای به جریان انداختن اقتصاد مقاومتی در ریل سیاستگذاریهای کشور تقدیم میشود.
امام(ره) حاکمیت طاغوت را با طاغوت اقتصادی هم آغوش میداند همچنانکه پیشبینی معظم له در نظام امریکا با حضور ترامپ قمار باز در حال به وقوع پیوستن است. امام راحل معتقد بود، ترک دنیا به تنهایی و هم چنین تعمیر دنیا بدون آخرت، حاصلش بر پایی بازارهای جهانی فروش فحشا و منکرات و مسکرات و در نهایت ظلم به ستمدیدگان است، که مادر زیاده خواهی استعمار گران، و تفرقهپراکنی آنان میان مسلمانان و مردم جهان و منادی شعار جدایی دین از سیاست میباشد. امام(ره) عدالت اجتماعی را بدون عدالت اقتصادی زمینه نقض حقوق بینالمللی و میدان دادن، به رژیمهای ستمگری چون رژیم صهیونیستی میدانند.
بنیانگذار انقلاب اسلامی، علت اقدام به محاصره اقتصادی از سوی استعمارگران را مقاومت اقتصادی مسلمانان و سایر مردم جهان میدانند و معتقد هستند که ابتکار و استقلال از نتایج مقاومت هستند. در این صورت جامعه از تبدیل شدن به بازار مصرف اجناس ذلتبار و استعدادکش در امان میماند و قدرتهای اقتصادی ظالمانه را چنان عاجز مینماید که برای ادامه حیات خودشان نیاز به ریختن خون محرومین و مظلومان جهان پیدا میکنند که در برخوردهای طبقاتی کووید 19 در کشورهای اروپایی و کودک کشی در یمن و فلسطین و میانمار به اثبات رسید.
سوالات:
1- آیا میتوان دغدغههای اقتصادی امام خمینی(ره) را در قالب اقتصاد مقاومتی تعبیر نمود؟
2- آیا امام راحل، با زندگی مرفه میتوانست محرومان را جذب و مستکبران را ذلیل نماید؟
3- آیا یکی از دلایل مهم موفقیتهای امام میتواند تفکر اقتصاد قرآنی او باشد؟
4- آیا توصیه امام راحل به مسئولین، در تقدم پابرهنگان برثروتمندان همان اقتصاد پیامبران الهی است؟
5- آیا امام فرهنگ اقتصادی مردم را، عامل عزت و ذلت فردی و جمعی آنان میدانند؟
6- آیا خدمت به زاغه نشینان، از دیدگاه امام، میتواند جواز سرمایهدار بودن ثروتمندان بیدرد در نظام اسلامی باشد؟
7- آیا توسعه اقتصادی از دیدگاه امام بدون توجه به محرومان مشروع میتواند باشد؟
8- آیا از دیدگاه امام، مسئولین فارغ از حس فقر، میتوانند عدالت اجتماعی را فرماندهی کنند؟
9- آیا به نظر امام(ره)، ابتکار و استقلال در کشور، با زندگی اشرافی مسئولین قابل جمع میباشد؟
10- آیا امام، میزان انحراف افراد در نظام مقدس جمهوری اسلامی را، راه معاش و عقاید اقتصادی آنان میدانند؟
11- آیا نظریه اقتصادی امام عامل تفکیک خیر دنیا و آخرت از همدیگر میگردد؟
12- آیا یکی از دلایل امام، در برتری دادن ملت ایران بر مردم زمان رسول الله (ص) میتواند، رفتار اقتصادی آنان باشد؟
13- آیا از دیدگاه امام، اقتصاد سالم عامل شهادت طلبی میگردد؟
14- آیا از منظر امام، یکی از معیارهای شناخت مسئولین، حال فعلی آنان در اقتصاد میباشد؟
15- آیا ریشه انحراف اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل منحرف شدن مسلمانان از ثقل اکبر و کبیر، و توجیه اقتصاد انفعالی میتواند باشد؟
16- آیا دور شدن ازدستورات اقتصاد مقاومتی در ثقل اکبر حاصل مهجور گذاشتن ثقل کبیر میتواند باشد؟
17- آیا حکومتهای ضد قرآنی، اقتصاد مقاومتی را بر میتابند؟
18-آیا حکومتهای ضد قرآنی مستقیماً و صریحاً به دستورات اقتصادی قرآن میتازند، یا با وسیله قرار دادن قرآن مقاصد خود را تأمین میکنند؟
19- آیا راهکار اجرای اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل نجات قرآن از گورستانها و مجالس مردگان میباشد؟
20- آیا اقتصاد مقاومتی میتواند توطئه قرآن بر علیه قرآن را خنثی کند؟
21- آیا وهابیت با مبارزه علیه اقتصاد مقاومتی میتواند با تقرفه میان مسلمانان به اهداف پلید خود برسد؟
22- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل میتواند عامل وحدت میان مسلمانان و بشریت باشد؟
23- آیا اقتصاد مقاومتی زمانی از قید بند جدا میشود که به دست افراد رها شده از قید وبند مدیریت گردد؟
24- آیا اقتصاد مقاومتی قادر است با مطامع پست بشری مبارزه کند؟
25- آیا اقتصاد مقاومتی مانع جنایت و خیانت و مقاصد شوم ظالمان میشود؟
26- آیا اجرای اقتصاد مقاومتی مانع خیانت به ملت میشود؟
27- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل میتواند همان اقتصاد ائمه اطهار( ع) باشد؟
28- آیا اقتصاد مقاومتی میتواند عامل رشد و عظمت ملتها باشد؟
29- آیا اقتصاد مقاومتی به مستضعفان قدرت فریاد کشیدن بر سر ستمگران جهان را میدهد.؟
30- آیا کنار گذاشتن اقتصاد مقاومتی میتواند مقدمه سقوط حکومتهای دینی و عدالت طلب گردد؟
31- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل میتواند مانع تفرقه و عامل وحدت اجتماع ملت باشد؟
32- آیا اقتصاد مقاومتی اجازه تن دادن به ترویج مواد مخدر و مسکرات و مراکز فحشا میدهد؟
33- آیا اقتصاد مقاومتی در میان تمامی پیامبران از آدم تا خاتم رواج داشته است؟
34- آیا افتصاد مقاومتی دست استعمار و استثمارگران داخل و خارج کشور را قطع میکند؟
35- آیا اقتصاد مقاومتی اجازه میدهد مسئولین تنها به منافع شخصی خود فکر کنند؟
36- آیا اقتصاد مقاومتی عامل یأس و ناامیدی کفار و منافقین میگردد؟
37- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل عامل ترک دنیا و مقام پرستی میگردد؟
38- آیا اقتصاد مقاومتی در اسلام موافق با تمدن اسلامی و حکومت مهدوی است؟
39- آیا اقتصاد مقاومتی مانع فساد و تباهی جامعه است؟
40- آیا اقتصاد مقاومتی مانع تقلید کورکورانه میگردد؟
41- آیا اقتصاد مقاومتی مانند قواعد عقلی و ریاضی برای بسط عدالت اجتماعی لازم و ثابت است؟
42- آیا اقتصاد مقاومتی با جدایی دین از سیاست مخالف است؟
43-آیا اقتصاد مقاومتی عامل ایجاد عدالت اجتماعی به نفع مستضعفان است؟
44- آیا اقتصاد مقاومتی پیروی از اسلام و رسول اکرم(ص) است.؟
45- آیا اقتصاد مقاومتی یعنی راه استعمارگران خونخوار را سد کردن.؟
46- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع ترویج منفی نگری دشمنان میگردد؟
47- آیا اقتصاد مقاومتی چشم و گوش پیروان خود را باز نگه می دارد.؟
48- آیا اقتصاد مقاومتی ملت حاضر را بر ملل گذشته برتری میدهد؟
49- آیا اقتصاد مقاومتی دشمن هوای نفس است؟
50- آیا اقتصاد مقاومتی طرفدار محرومان و مظلومان است؟
51- آیا اقتصاد مقاومتی مستضعفان و مظلومان را نور چشم اولیای نعم و مسئولان قرار میدهد؟
52- آیا اقتصاد مقاومتی ضد منافع ابر قدرتها میباشد؟
53- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع اختلاف میان دولت و ملت میگردد؟
54- آیا اقتصاد مقاومتی راه چپاولگری را سد میکند؟
55- آیا اقتصاد مقاومتی پیوند دوستی میان دانشگاه و حوزه را عمیق تر میکند؟
56- آیا اقتصاد مقاومتی مانع مصرفی شدن ملت میشود؟
57- آیا اقتصاد مقاومتی مساوی است با شعار اگر بخواهیم میتوانیم؟
58- آیا اقتصاد مقاومتی مانع بیگانه زدگی وخود باختگی میگردد؟
59- آیا اقتصاد مقاومتی ضد کهنه پرستی و عقب ماندگی میشود؟
60- آیا اقتصاد مقاومتی مانع یأس و ناامیدی ملت میگردد؟
61- آیا اقتصاد مقاومتی مراکز تعلیم و تربیت را مصون از انحراف میکند؟
62- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع تولید خانبازی و زمین خواری میگردد؟
63- آیا اقتصاد مقاومتی مانع امیدواری و وابستگی مسئولان به قدرت های جهان خوار میشود؟
64- آیا اقتصاد مقاومتی مساوی است با شعار علاج واقعه قبل از وقوع کردن؟
65- آیا اقتصاد مقاومتی سرمایه داران و زمینخواران و صدرنشینان مرفه و غرق در لذات و شهوات كه تلخی محرومیت ورنج گرسنگان و پابرهنگان را نمیتوانند بفهمند، مسئول و مدیر خود قرار میدهد؟
66- آیا اقتصاد مقاومتی باید دغدغه مسئولان جامعه باشد؟
67- آیا اقتصاد مقاومتی باعث میشود تا ملت و دولت خدای متعال را حاضر و ناظر و خود را در محضر مبارک او بدانند؟
68- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل، با اشخاص متعهد سابقهدار و صاحبنظر در امور شرعی و اسلامی در سیاست همراه گردیده و با قوه قضائیه پشتیبانی میشود؟
69- آیا اقتصاد مقاومتی با دادگستری متحول اجرایی میشود؟
70- آیا اقتصاد مقاومتی خوش آیند ملی گراها و روشنفكران مصنوعی و روحانی نمایان نمیباشد؟
71- آیا با اقتصاد مقاومتی میتوان فرقههای ضد اسلام و نظام جمهوری اسلامی را شناسایی نمود؟
72- آیا اقتصاد مقاومتی شعار «نظم در بی نظمی» را بر میتابد؟
73- آیا اقتصاد مقاومتی هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتكار و تحقیقها میافزاید؟
74- آیا اقتصاد مقاومتی ازدل علوم معنوی اسلامی استخراج میگردد؟
75- آیا اقتصاد مقاومتی ازدیدگاه امام راحل با کاغذ بازی و پیچ و خمهای قوه مجریه هم آغوش میگردد؟
76- آیا اقتصاد مقاومتی قوه مجریه را در خدمت مستضعفان و طبقه محروم قرار میدهد؟
77- آیا اقتصاد مقاومتی مانع کشورهایی میشود که قصد دخالت در کشور ما را دارند؟
78- آیا اقتصاد مقاومتی حفظ استقلال و منافع کشور رادر مقابل کشورهای متجاوز بیمه میکند؟
79- آیا اقتصاد مقاومتی مانع میشود، ریشه كشور به تباهی و وابستگی در بعض امور هر چند ممكن است ظاهر فریبندهای داشته باشد یا منفعت و فایدهای در حال داشته باشد، سوق داده شود؟
80- آیا اقتصاد مقاومتی خودخواهیها و فرصت طلبیها و انحصارجوییها پنهان در تبلیغات دشمنان را خنثی میکند؟
81- آیا اقتصاد مقاومتی وابستگی و نوكرمابی و ثناجویی و مداحی از جرثومههای فساد و معادن ظلم و فحشا را بر میتابد؟
82- آیا اقتصاد مقاومتی مسلمانان، میتواند اسلام را جهانگیر کند؟
83- آیا اقتصاد مقاومتی دانشگاهها و مراكز تعلیم و تربیت را با برنامههای اسلامی و ملی در راه منافع كشور به تعلیم و تهذیب و تربیت كودكان و نوجوانان و جوانان هدایت میکند؟
84- آیا اقتصاد مقاومتی مانع قراردادهای خانه خراب كن بر ملتهای محروم وغارت زده، از سوی ابر قدرتها میشود؟
85- آیا اجرای اقتصاد مقاومتی مانع می شود ویلاها بر روی اجساد مظلومان بنا گردد، و بانكهای خارج از دسترنج این مظلومان پر شود؟
86- آیا اقتصاد مقاومتی شخصیتهای، پاكدامن با گرایش اسلامی و ملی به معنای صحیحش برای قوای سهگانه تربیت میکند؟
87- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل سبب وفاداری نیروهای مسلح میشود؟
88- آیا اقتصاد مقاومتی سبب قدرت ابتكار و پیشرفت در اختراعات دولت و ارتش می شود؟
89- آیا اقتصاد مقاومتی مانع زندگانی ننگین بردگی اجانب ولو با رفاه حیوانی میشود؟
90- آیا اقتصاد مقاومتی قدرت مقاومت در برابر تحریم کالاهای جهانخواران را به دولت و ارتش داده و عامل خودکفایی کشور میگردد؟
91- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع تبلیغ استعمارگران غرب و شرق برای درست كردن بازار كالاها خصوصا تجملی و تزئینی از هر قماش، از تقلید در ساختمانها و تزئینات و تجملات آنها و تقلید در اجناس نوشیدنی وپوشیدنی و در فرم میشود؟
92- آیا اقتصاد مقاومتی مانع افتخار بزرگ فرنگی مآب بودن در تمام شئون زندگی از رفتار و گفتار و پوشش و فرم آن بویژه درخانمهای مرفه یا نیمه مرفه گردیده، و در آداب معاشرت و كیفیت حرف زدن و به كار بردن لغات غربی در گفتار و نوشتار به صورتی كه فهم آن برای بیشتر مردم غیرممكن و برای هم ردیفان نیز مشكل بوده، میشود؟
93- آیا اقتصاد مقاومتی مانع آزادی به شكل غربی آن، كه موجب تباهی جوانان و دختران و پسران بوده میگردد؟
94- آیا اقتصاد مقاومتی مانع ترویج مراكز فساد و عشرتكدهها و مراكز قمار و لاتار و مغازههای فروش كالاهای تجملاتی و اسباب آرایش و بازیها و مشروبات الكلی بهویژه آنچه واردات از غرب است میگردد؟
95- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع میگردد که جوانان مقاصد جهانخوران جنایتکار شوند؟
96- آیا اقتصاد مقاومتی کلام مرحوم مدرس آن روحانی متعهد پاك سیرت و پاك اندیشه را ترویج میدهد؟
97- آیا اقتصاد مقاومتی کارهای عمرانی را فقط به محلات مرفه نشین اختصاص میدهد؟
98- آیا اقتصاد مقاومتی مانع خیرخواهی گرگهایی در پوشش چوپان و بازیگران میشود؟
99- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع سمپاشی کج فهمان میگردد تا اسلام را طرفدار بیمرز وحد سرمایهداری و مالكیت معرفی نمایند؟
100- آیا اقتصاد مقاومتی مانع تبلیغات بیمحتوای قطب ظالم چپاولگر سرمایهداری و قطب ملحد اشتراكی وكمونیستی میشود؟
101- آیا اقتصاد مقاومتی خیر دنیا وآخرت ملت را، رسیدگی به حال محرومان جامعه معرفی میکند؟
102- آیا اقتصاد مقاومتی مانع کج فهمی از آیات یا جملات نهجالبلاغه، برای ترویج اسلام موافق با مكتبهای انحرافی ماركس و امثال آن میگردد؟
103- آیا اقتصاد مقاومتی، طبقات تمكندار را داوطلب میکند،برای زاغه و چپرنشینان مسكن و رفاه تهیه نمایند؟
104- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع پولهای گزافی است، كه از سرمایهداران بیخبر از خدا برای مخالفت با جمهوری اسلامی پیشنهاد میگردد؟
105- آیا اقتصاد مقاومتی باعث میگردد تا ملت از روی انصاف امور کشور رابا دیگر بلاد مقایسه نمایند؟
106- آیا اقتصاد مقاومتی مانع اشخاص غرضمند سلطنت طلب، سرمایهدار هنگفت كه با رباخواری و سودجویی و با اخراج ارز و گرانفروشی به حد سرسام آور و قاچاق و احتكار، مستمندان و محرومان جامعه را تا حد هلاكت در فشار قرار داده و جامعه را به فساد كشانده، میگردد؟
107- آیا اقتصاد مقاومتی عمران تدریجی کشور را بر طبق اسلام ناب محمدی و احكام خداوند تعالی، طلب میکند؟
108- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل مانع قدرتهای بزرگ بوده كه برای وابسته كردن كشورها و ملتها با حیلههای مختلف، كشورها را بازاری برای شرق و غرب درست كرده و منافع آنان را تامین نموده و ملتها را عقب مانده و مصرفی بار میآورند؟
109- آیا اقتصاد مقاومتی قدرت استیفای حق، با چنگ و دندان را به مستضعفان جهان میدهد؟
110- آیا اقتصاد مقاومتی از دیدگاه امام راحل، جاده شهادت را به روی ملت باز نگه میدارد؟
حجتالاسلام والمسلمین حسین درودی
معاون امور استانهای ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش
انتهای پیام