برنامه‌های شبکه‌های رادیویی ویژه رحلت امام خمینی و قیام ۱۵ خرداد
کد خبر: 3902755
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
معاون صدا تشریح کرد:

برنامه‌های شبکه‌های رادیویی ویژه رحلت امام خمینی و قیام ۱۵ خرداد

همزمان با فرارسیدن سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد، شبکه‌های گوناگون رادیویی با تولید و پخش برنامه‌های متنوع، این ایام را گرامی می‌دارند.

برنامه‌های شبکه‌های رادیویی ویژه رحلت امام خمینی و قیام ۱۵ خردادبه گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای رسانه ملی ضمن تسلیت به مناسبت سی و یکمین سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی و پنجاه و هفتمین سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، گفت: ۱۵ و ۱۴ خرداد از روز‌های ویژه در تاریخ ایران است و همه شبکه‌های رادیویی به مناسبت ۱۴ خرداد و ارتحال رهبر کبیر انقلاب و انتخاب مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین جهان و همچنین قیام خونین ۱۵ خرداد، با پخش برنامه‌های گوناگون در قالب نمایش، گزارش، مستند، برنامه‌های گفت‌وگومحور به صورت ترکیبی، تولیدی و زنده این ایام را گرامی خواهند داشت.

وی افزود: در سی و یکمین سالگرد عروج ملکوتی حضرت امام خمینی(ره) به دلیل شیوع ویروس کرونا، تجمع و برنامه‌ای در حرم امام راحل(ره) نیست و بر همین اساس شبکه‌های رادیویی در پوشش این مراسم به شکلی دیگر ورود می‌کنند. رهبر معظم انقلاب در روز ۱۴ خردادماه سخنرانی خواهند کرد و این سخنرانی از طریق شبکه‌های رادیویی منتخب از جمله رادیو معارف به صورت زنده در سراسر کشور پخش خواهد شد.

معاون صدا با تفکیک برنامه‌های هر شبکه بیان کرد: رادیو ایران با ۱۹ عنوان برنامه از جمله «سیمای فرزانگان»، «خاطرات ماندگار»، «خردادنامه»، «همیشه با امام»، «و اینک خرداد» به موضوع ارتحال امام خمینی‌(ره) و انتخاب رهبری از سوی مجلس خبرگان می‌پردازد.

شاه‌آبادی درباره برنامه‌های شبکه رادیویی فرهنگ نیز گفت: در رادیو فرهنگ برنامه‌های «هفت کوچه در سوگ»، «سرود سپیده»، «شنیدنی‌های تاریخ» و «روزنه»، مجله ادبی «ققنوس»، «هفت اقلیم»، «نقد امروز»، «صبح به وقت فرهنگ»، «پیام ولایت»، «چهارباغ» و «گفتارش» با رویکرد ارتحال امام خمینی(ره) و بررسی اندیشه‌های امام و رهبری پخش می‌شود و در اداره کل هنر‌های نمایشی رادیو نیز به مناسبت ایام ارتحال «امام خمینی»، مجموعه رادیویی «مهمان ما»، «سه دیدار»، «بر بال فرشتگان»، «وقتی کوچک بودم» و برنامه کوتاه ۱۰۴ ثانیه‌ای تولید شده است.

وی تصریح کرد: رادیو گفت‌وگو نیز با برنامه‌ها‌ی گفت‌وگومحور فرهنگی، اقتصادی، علمی و سیاسی، «بی‌قاب بی‎‌نقاب»، «رهنما» و «ترنج» به این مناسبت‌ها می‌پردازد و در سومین سال متوالی، با برنامه‌های «دهه امام‌شناسی» (۳ تا ۱۴ خرداد) اندیشه‌های امام(ره) و رهبری را تبیین می‌کند و رادیو جوان هم برنامه «امید او» را با محوریت جوانان دهه هشتادی و تکیه بر امید امام خمینی(ره) به دبستانی‌ها پخش می‌کند.

شاه‌آبادی با اشاره به ارتباط مقوله فرهنگ و اجتماع و ورزش در اندیشه امام خمینی ادامه داد: رادیو ورزش نیز با توجه به رسالت خود برنامه «روح الله» را با هدف تبیین اندیشه و رفتار امام(ره) در راستای آشنا کردن مخاطبان شبکه به ویژه جوانان و ورزشکاران تدارک دیده است و در برنامه‌های «صبح و ورزش»، «نیمکت» و «عصرانه» نیز به این مناسبت اشاره می‌شود و رادیو تهران برنامه گفت‌وگومحور «گفتاورد» را با موضوع اندیشه‌های امام خمینی(ره) پخش می‌کند. رادیو صبا هم برنامه‌های «صباهنگ» و «همپای صبا» را برای گرامیداشت این ایام در نظر گرفته است.

معاون صدا گفت: رادیو معارف ویژه برنامه «آرام جان»، مستند‌های «روایت رهبری» و «نیمه خرداد» و همچنین برنامه گفت‌وگو محور «عصر روح الله» را با تبیین اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) را تدارک دیده است و رادیو اقتصاد ویژه برنامه اندیشه اقتصادی و برنامه گفت‌وگو محور «رهیافت» را با رویکرد اندیشه‌های سیاسی- اقتصادی امام‌(ره) پخش می‌کند. همچنین رادیو پیام هم بخش‌های مختلفی از فواصل برنامه‌ها را به پخش مطالب و موسیقی مرتبط در این ایام اختصاص می‌دهد.

شاه‌آبادی با اشاره به برنامه‌های شبکه‌های رادیویی رسالت و قرآن نیز بیان کرد: برنامه‌های «خونه زندگی» و «کافه سلامت» از رادیو سلامت و «قرآن کتاب زندگی»، «کلام ناب از خورشید انقلاب» و «تفسیر آفتاب» از رادیو قرآن با محوریت بررسی شخصیت‌های قرآنی و آثار تفسیری امام راحل روی آنتن می‌رود و ایران‌صدا نیز برنامه «عبد صالح خدا» و هشت «سخنرانی» از بزرگانی، چون علامه جعفری، مصباحی مقدم، ناطق نوری، مهندسی، قوامی و ادیب یزدی را درباره امام خمینی (ره) در نظر گرفته است.

وی در ادامه با تشریح برنامه‌های شبکه‌های رادیویی در سالروز قیام خونین ۱۵ خرداد، گفت: رادیو ایران در مجله‌های رادیویی «سیمای فرزانگان»، «باغ ارغوان» و «خیزش خونین» خاطرات خرداد سال ۱۳۴۲ را روایت می‌کند و در فواصل پخش این شبکه رادیویی نیز تاریخچه قیام و نقش آن در پیروزی انقلاب اسلامی، گرامیداشت یاد و نام شهدای ۱۵ خرداد پخش می‌شود.

معاون صدای رسانه ملی اظهار کرد: رادیو فرهنگ در شب ۱۵ خرداد در برنامه «سرود سپیده» نگاهی به اشعار حضرت امام خمینی(ره) داشته و اشعاری متضمن قیام ۱۵ خرداد را بررسی می‌کند. «هفت کوچه» و «شنیدنی‌های تاریخ» و «نقد امروز» از دیگر برنامه‌های این شبکه در این روز هستند.

وی افزود: رادیو معارف در ویژه برنامه «نیمه خرداد» محور‌های علل و عوامل شکل‌گیری قیام ۱۵ خرداد، نقش امام‌خمینی(ره) در مدیریت سیاسی و اعتقادی این قیام را بررسی می‌کند. رادیو جوان نیز در فواصل برنامه‌ها به موضوع قیام ۱۵ خرداد خواهد پرداخت و رادیو گفت‌وگو نیز در ویژه برنامه‌ای به بررسی رابطه بین قیام ۱۵ خرداد و پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

شاه‌آبادی ادامه داد: رادیو تهران در برنامه «گفتاورد» مباحث مربوط به قیام ۱۵ خرداد را مطرح می‌کند و مستندی از اتفاقات رحلت امام خمینی و قیام خونین نیمه خرداد را پخش می‌کند و همچنین کلیه بخش‌های رادیو پیام به موضوعاتی همچون قیام ۱۵ خرداد، گرامیداشت یاد و خاطره این قیام و شهدای آن، اهمیت و نقش این روز در پیروزی انقلاب اسلامی، بعد تاریخی این قیام و نقش رهبری حضرت امام خمینی‌(ره) در آن برهه از تاریخ دارد.

وی تصریح کرد: رادیوقرآن در برنامه «قرآن کتاب زندگی» نقش قیام پانزده خرداد و حضور مردم در پیروزی انقلاب، شخصیت قرآنی و آثار تفسیری مقام معظم رهبری را بررسی می‌کند. همچنین علاقمندان می‌توانند از پایگاه ایران‌صدا به نشانی iranseda.ir هفت قطعه موسیقی در مورد قیام ۱۵ خرداد را بشنوند.

انتهای پیام
captcha