واکنش طالبان به ترور خطیب مسجدی در کابل
کد خبر: 3902893
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷

واکنش طالبان به ترور خطیب مسجدی در کابل

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، ترور مولوی محمد ایاز نیازی، خطیب مسجد «وزیراکبرخان» را محکوم و آن را جنایتی بزرگ توصیف کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در طی مطلبی در توئیتر اعلام کرد: با تاسف اطلاع یافتیم که مولوی محمد ایاز نیازی خطیب مسجد وزیراکبرخان کابل در یک انفجار به شهادت رسید. این حمله به شدت محکوم و جنایت بزرگ می‌دانیم».
 
این در حایل است که مقامات و فعالان مدنی افغانستان و جهان نیز ترور «محمد ایاز نیازی»، خطیب مسجد «وزیراکبرخان» کابل و روحانی شناخته‌شده این کشور در یک حمله تروریستی را به شدت محکوم کردند.
 
دفتر ریاست جمهوری افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در پی کشته شدن خطیب مسجد وزیراکبرخان در یک انفجار تروریستی در کابل اعلام کرد: دشمنان افغانستان در ادامه سلسله جنایات خود با انجام حمله تروریستی٬ مولوی محمد ایاز نیازی امام و خطیب مسجد وزیراکبرخان را شهید و شماری از هموطنان ما را مجروح کردند.
 
دفتر ریاست جمهوری افغانستان در این بیانیه ضمن محکوم کردن این عمل وحشیانه، تسلیت و همدردی عمیق دولت این کشور با خانواده و بازماندگان شهید محمد ایاز نیازی را ابراز کرد.

عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این راستا طی اطلاعیه‌ای تاکید کرد: «محمد ایاز نیازی، عالم جید، روحانی بزرگ، دانشمند نام‌آور و امام مسجد وزیر محمد اکبرخان، عصر دیروز در یک حملۀ ظالمانە تروریستی به شهادت رسیده است. این حمله بزدلانه، دشمنی آشکار با دین مقدس اسلام، جامعه مدنی و روحانی و تمام مردم افغانستان است و در هیچ کیش و آئینی جواز ندارد. فقدان مولوی محمد ایاز نیازی، یک ضایعه جبران‌ناپذیر به جامعه علمی- مذهبی کشور و جهان اسلام است».

همچنین عطا محمد نور والی سابق بلخ و رئيس اجرائيه حزب جمعیت اسلامی افغانستان و فوزیه کوفی نماینده مردم بدخشان در دوره‌های پانزدهم و شانزدهم مجلس افغانستان و بسیاری از نهادهای مدنی و شهروندان افغان در رسانه‌های اجتماعی این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرده و واکنش نشان دادند.
 
از سوی دیگر برخی فعالان مدنی تاجیکستان نیز ضمن محکوم کردن حمله تروریستی مذکور و عرض تسلیت به مردم افغانستان، محمد ایاز نیازی را نه تنها در افغانستان بلکه در در کشورهای دیگر از جمله در بین اهل علم تاجیکستان عالم شناخته شده بود.

گفتنی است، وزارت کشور افغانستان عصر دیروز، 13 خردادماه، اعلام کرد محمد ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبر خان شهر کابل که در انفجار امروز زخمی شده بود، در بیمارستان جان خود را از دست داد.
انتهای پیام
captcha