«رمضان عبدالله شلح» که بود؟
کد خبر: 3903360
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲

«رمضان عبدالله شلح» که بود؟

«رمضان عبدالله شلح»، دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی فلسطین، روز گذشته دار فانی را وداع گفت. وی عمر خود را در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی سپری کرد و از شخصیت‌های اساسی جریان مقاومت علیه اشغالگران به شمار می‌رفت.

به گزارش ایکنا به نقل از فلسطین الیوم، جنبش جهاد اسلامی شنبه شب، 17 خرداد، در بیانیه‌ای از درگذشت «رمضان عبدالله شلح»، دبیر کل سابق این جنبش، در ۶۲ سالگی خبر داد.

رمضان عبدالله شَلَح استاد اقتصاد دانشگاه غزه و از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که دبیر کلی آن را از سال ۱۹۹۵ (۱۳۷۴ ) برعهده داشت. او به دلیل نقش مؤثر در حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی تحت تعقیب دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) قرار داشت. در ادامه زندگی وی را مرور می‌کنیم: 
 
رمضان عبدالله در اول ژانویه 1958 در محله الشجاعیه در نوار غزه متولد شد. او تمام مقاطع تحصیلی را در نوار غزه سپری کرد و در آنجا دیپلم گرفت. سپس برای تحصیل در دانشگاه الزقازیق به مصر سفر کرد و در سال 1981 لیسانس اقتصاد گرفت.
 
وی مدتی به عنوان استاد اقتصاد در دانشگاه اسلامی غزه فعالیت کرد. در آن دوره به جهاد علیه رژیم صهیونیستی دعوت می‌کرد و به خاطر سخنان جهادی خود که خشم رژیم اسرائیل را برانگیخت، شهرت یافت. سپس رژیم صهیونیستی از کار وی در دانشگاه جلوگیری کرد و او مجبور به خانه‌نشینی شد. در سال 1986 برای گذراندن تحصیلات تکمیلی، فلسطین را به قصد لندن ترک کرد و در سال 1990 دکترای اقتصاد خود را از دانشگاه دورام گرفت. او مدتی فعالیت‌های مذهبی خود را در آنجا ادامه داد. سپس به کویت سفر و ازدواج کرد. بعد به انگلیس بازگشت و پس از مدتی از آنجا به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کرد.

رمضان عبدالله طی سال‌های 1993 تا 1995 به عنوان استاد مطالعات خاورمیانه در دانشگاه فلوریدای جنوبی کار کرد. او در سال 1995 به سوریه رفت و سپس به فلسطین بازگشت. در همین سال با دکتر فتحی شقاقی دیدار کرد. آنها برای تدوین برنامه‌هایی برای توسعه کار جهادی به مدت 6 ماه با هم کار کردند. او پس از ترور  فتحی شقاقی به دست عوامل رژیم صهیونیستی در مالت در سال 1995، از  همان زمان تا سال 2018 دبیر کلی جنبش جهاد اسلامی را به عهده گرفت. در سال 2018 پس از ابتلا به یک بیماری مزمن از سمت خود کناره‌گیری کرد و  «زیاد النخاله» جانشینش شد.
 
«رمضان عبدالله شلح» که بود؟
عبدالله به دو زبان انگلیسی و عبری مسلط و دارای چهار فرزند، دو دختر و دو پسر بود. رمضان شلح در سال ۱۳۹۵ نیز با سفر به تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران و دیگر مقامات کشورمان دیدار کرد. او در این سفر و در جریان دیدار با دکتر علی اکبر ولایتی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط سختی قرار داشته و توطئه‌های فراوانی را پشت سر گذاشته، اما امید مسلمانان به ایران است و از اهتمام مسئولان عالی نظامبه ویژه رهبر معظم انقلاب تقدیر و تشکر می‌کنیم.
انتهای پیام
captcha