کرونا، طوفان اعتراضات و آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا
کد خبر: 3903467
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
ایکنا گزارش می‌دهد؛

کرونا، طوفان اعتراضات و آینده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

تظاهرات و اعتراضات علیه نژادپرستی در آمریکا در سالی که قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور برگزار شود باعث شده که برخی شانس انتخاب مجدد دونالد ترامپ را کمتر از گذشته ارزیابی کنند، تا حدی که بعضی از شناخته‌‌شده‌ترین جمهور‌ی‌خواهان هم عدم حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، در شرایطی که شیوع کرونا و آمار بالای مبتلایان به این بیماری در آمریکا باعث شده بود که انتقادات از نحوه مدیریت دولت دونالد ترامپ بالا بگیرد، کشته شدن وحشیانه جورج فلوید از سوی پلیس این کشور باعث شده که رئیس‌جمهور آمریکا مورد هجوم سخت‌ترین انتقادات از زمان به قدرت رسیدن باشد.

در واقع تأثیر منفی کرونا بر اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بیکاری ناشی از آن ـ که در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ به‌طور بی‌سابقه‌ای کم شده بود ـ در کنار اتفاق اخیر، باعث شده که برخی احتمال انتخاب مجدد ترامپ را پایین‌تر از حد معمول بدانند. در واقع عده‌ای عقیده دارند که در فضای امروز آمریکا که با تنش‌های سیاسی و اقتصادی گسترده و کم‌سابقه در تاریخ این کشور درگیر است و به نظر می‌رسد ترامپ بازنده بزرگ انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد بود.

حالا این بحران‌های پیچیده به نوعی تبدیل به آزمایشی مهم برای نامزد 77 ساله و احتمالی دموکرات‌ها شده که نامزدی خود را به عنوان «نبرد برای روح ملت» (battle for the soul of the nation) اعلام کرده است. اما سؤالی که این روزها و با حتمی شدن نامزدی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مطرح بوده این است که آیا نامزد دموکرات‌ها می‌تواند چالشی جدی بر سر راه انتخاب مجدد دونالد ترامپ باشد؟

جمهوری‌خواهان علیه یک جمهوری‌خواه

عملکرد دونالد ترامپ در طول تقریباً چهار سال ریاست‌جمهوری خود بسیار بحث‌‌برانگیز بوده است. از سویی ترامپ با خروج از پیمان‌های چندجانبه بین‌المللی مانند برجام رفتارهای خلاف عُرف دیپلماتیک جهانی را نشان داد و از سوی دیگر اقتصاد آمریکا در دوران وی با رشد خوبی به خصوص در زمینه کاهش آمار بیکاران روبه‌رو شد. در واقع کارشناسان بر این باورند که قشر کارگر و سفیدپوست آمریکا که خود را در دوران اوباما منزوی شده می‌دیدند، بعد از انتخاب ترامپ نقش فعال خود را در جامعه آمریکا پس گرفت.

با این همه شیوع کرونا که تاکنون بیش از صدهزار کشته در این کشور بر جای گذاشته و بیش از 40 میلیون نفر را بیکار کرده است باعث شده که در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری ترامپ شانس وی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کاهش یابد. بسیاری از منتقدان ترامپ عقیده دارند که مدیریت اشتباه در مقابله با ویروس کرونا، انکار خطر این بیماری از سوی ترامپ و پافشاری بر ادامه کار صنایع و مراکز اقتصادی باعث شد که آمار مبتلایان و فوت‌شدگان در آمریکا تا بدین حد بالا باشد. در واقع نوع برخورد ترامپ با کرونا باعث شد که بزرگترین دستاورد وی که رساندن نرخ بیکاری در این کشور به زیر 4 درصد بود ـ موضوعی که در صحت آن اختلاف است ـ تحت تأثیر قرار بگیرد.

شانس دموکرات‌ها برای غلبه بر ترامپ چقدر است؟ / ترامپ، رئیس جمهور یک دوره‌ای ؟/ چالش‌های بزرگ بایدن برای رقابت با ترامپ / جمهوری‌خواه علیه جمهوری‌خواه

از سوی دیگر ناآرامی‌های نژادی اخیر هم مزید بر علت شده که بسیاری از اقلیت‌های نژادی و مذهبی آمریکا که پیش‌تر طعم سیاست‌های ترامپ در مورد خود ـ ممنوعیت سفر مسلمانان و تغییر برخی از قوانین مهاجرتی ـ‌ را چشیده بودند به جبهه مخالفان ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری بپیوندند.

حتی جمهوری‌خواهان هم در مورد انتخاب مجدد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور کاملاً هم‌عقیده نیستند. مخالفت‌ها با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور حداقل در بین برخی جمهور‌ی‌خواهان با‌سابقه وجود دارد که به دلایل مختلف مخالف انتخاب مجدد ترامپ هستند، از نوع پاسخ تحریک‌آمیز ترامپ به معترضان به خشونت ‌پلیس گرفته تا سیاست خارجی سردرگم و ناموفق دولت آمریکا در دوران زمامداری وی به خصوص در خاورمیانه.

دشواری‌های رقابت با ترامپ

نوع برخورد ترامپ و آنچه جمهوری‌خواهان «سوء‌استفاده وی از موضوع کرونا و سیاست اشتباه در برخورد با معترضان وقایع اخیر مینیاپولیس» می‌دانند باعث شده که تعداد فزاینده‌ای از جمهوری‌خواهان برجسته در حال بحث و گفت‌وگو باشند که آیا می‌توانند به این نتیجه برسند که نشان دهند آنها دوباره از انتخاب وی حمایت نخواهند کرد یا حتی ممکن است به جو بایدن رأی دهند؟ برای مثال به گزارش نیویورک تایمز، رئیس‌جمهور اسبق، جورج دبلیو بوش، از انتخاب مجدد ترامپ پشتیبانی نمی‌کند و جِب بوش (رقیب ترامپ در انتخابات درون حزبی سال 2016) هنوز از رأی دادن به ترامپ مطمئن نیست. سناتور میت رامنی از یوتا در حال بررسی این موضوع است و سیندی مک کین، بیوه سناتور جان مک کین، تقریباً یقین دارد که باید از بایدن حمایت کند. هیچ کدام از این افراد در انتخابات 2016، به ترامپ رأی ندادند. البته این موضوعات باعث نمی‌شود که جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها، کار راحتی در انتخابات ماه نوامبر داشته باشد.

شانس دموکرات‌ها برای غلبه بر ترامپ چقدر است؟ / ترامپ، رئیس جمهور یک دوره‌ای ؟/ چالش‌های بزرگ بایدن برای رقابت با ترامپ / جمهوری‌خواه علیه جمهوری‌خواه

جو بایدن، معاون پیشین رئیس‌جمهوری آمریکا، که جمعه شب(16 خرداد) توانست با کسب حد نصاب آرای انتخاباتی نمایندگان دموکرات کنگره در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری آمریکا به‌ شکل رسمی نامزد حزب دموکرات شود؛ برای جلب آرای مخالفان ترامپ کار سختی در پیش دارد. افشای اسنادی از فساد اقتصادی پسر بایدن (هانتر بایدن) در اوکراین و حمایتی که این نامزد دموکرات از او کرد بر شرایط بایدن تأثیر منفی گذاشته و این از جمله مسائلی است که ترامپ با توجه به قدرت سخنوری خود در مناظره‌های انتخاباتی از آن علیه بایدن استفاده می‌کند.

از سوی دیگر در بین دموکرات‌ها نیز اتفاق نظر در مورد حمایت از بایدن وجود ندارد، به خصوص اینکه بخش بزرگی از آرای طبقات پائین جامعه آمریکا که از برنی سندرز، نامزد سوسیالیست حمایت می‌کرد؛ با کناره‌گیری سندرز از انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها از بین خواهد رفت یا حتی ممکن است به سبد ترامپ و شعارهای اقتصادی وی سرازیر شود. به عبارتی دیگر،  بخشی از طرفداران سندرز علی‌رغم حمایت سندرز از بایدن، از او  حمایت نکرده و حتی این افراد از سندرز بابت حمایتش از بایدن ـ‌ به دلیل تفاوت اساسی دیدگاه‌های این دو نفر ـ ناراضی هستند.

ترامپ رئیس‌جمهور یک دوره‌ای خواهد شد؟

پیروزی جو بایدن در انتخابات ماه نوامبر، بی‌شک او را در سخت‌ترین شرایط از زمان پایان جنگ جهانی دوم قرار خواهد داد. کشور احتمالاً در پایان دوره همه‌گیری ویروس کرونا شاهد بدترین وضعیت اقتصادی از زمان رکود بزرگ(1929) خواهد بود. خزانه کشور به طور چشمگیری کاهش یافته و میلیون ها تن از مردم شغل خود را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر کاهش اعتماد عمومی به دولت که بعد از شیوع ویروس کرونا و عملکرد ضعیف دولت ترامپ به وجود آمده و چالش‌های بین‌المللی که آمریکا در نقاط مختلف جهان به خصوص در خاورمیانه و روابط با اتحادیه اروپا دارد؛ باعث خواهد شد که جانشین ترامپ روزهای بسیار سختی را پیش رو داشته باشد.

شانس دموکرات‌ها برای غلبه بر ترامپ چقدر است؟ / ترامپ، رئیس جمهور یک دوره‌ای ؟/ چالش‌های بزرگ بایدن برای رقابت با ترامپ / جمهوری‌خواه علیه جمهوری‌خواه

با این همه ترامپ برای انتخاب دوباره شانس دارد؛ عدم توافق دموکرات‌ها در مورد نقشه‌ راه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یکی از مسائلی است که می‌تواند برگ برنده ترامپ یا به عبارت دیگر هدیه دموکرات‌ها به نامزد جمهوری‌خواهان باشد. از سوی دیگر درصدی هم از طبقه سفیدپوست و کارگر که عمده‌ای از هواداران ترامپ را تشکیل می‌دهند؛ در هر حال به او رأی خواهند داد که یک پایگاه 35 درصدی مطمئن از رأی‌دهندگان را در اختیار داشته باشد.

شاید کرونا و تظاهرات گسترده نژادی اخیر، پایگاه اجتماعی ترامپ را به خصوص در بین اقلیت‌های نژادی ـ‌ که بیشترین تلفات را از کرونا در مقایسه با سایر افراد داشته‌اند ـ بیش از پیش متزلزل کرده باشد اما باید به این نکته توجه داشت که در حدود 150 روز آینده تحولات سیاسی در آمریکا ممکن است جهت آرا را به سوی ترامپ یا بایدن بکشاند. به خصوص اینکه رؤسای جمهوری مانند نیکسون و جورج دبلیو بوش(هر دو جمهوری‌خواه) علی‌رغم درگیر شدن در جنگ‌‌هایی که انتقادات شدیدی از آنها در پی داشت (ویتنام، عراق و افغانستان) و معضلات اقتصادی و اجتماعی، توانستند برای بار دوم بر مسند ریاست‌جمهوری آمریکا بنشینند.

گزارش از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha