اردوغان: تبدیل ایاصوفیه به مسجد در انتظار رأی دادگاه است
کد خبر: 3903964
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰

اردوغان: تبدیل ایاصوفیه به مسجد در انتظار رأی دادگاه است

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که تغییر وضعیت موزه ایاصوفیه به مسجد، در انتظار رأی دادگاه این کشور است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از احوال، رئیس‌جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان اعلام کرد: تغییر وضعیت بنای ایاصوفیه استانبول که اکنون یک موزه و میراث جهانی است به عهده ترکیه است و یونان حق ندارد در این باره حرفی بزند.
 
اردوغان در مصاحبه‌ای تلویزیونی با تلویزیون دولتی تی آر تی گفت: شورای دولتی ترکیه، یک دادگاه عالی، در تاریخ 2 جولای (12 تیر) تصمیم می‌گیرد که آیا این مکان می‌تواند به یک مسجد تبدیل شود.

اردوغان گفت: در مورد ایاصوفیه، آنها (مقامات یونان) می‌گویند که این مکان را به مسجد تبدیل نکنید. آیا شما ترکیه را اداره می‌کنید؟ اگر قرار است چنین اقدامی صورت بگیرد، مقامات مسئول آن مشخص هستند. شورای دولت تصمیم‌گیری می‌کند و بر این اساس، اقدامات لازم انجام خواهد شد.
 
ایاصوفیه بیش از 900 سال مرکز کلیسای ارتدکس یونان بود و پس از فتح استانبول به دست عثمانی در سال 1453 میلادی، به مسجد تبدیل شد.

مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن، این ساختمان غول پیکر را به موزه تبدیل کرد. اما اردوغان در طول سال‌ها بارها اعلام کرده كه این بنا باید بار دیگر به مسجد تبدیل شود.
 
مقامات اداره امور دینی ترکیه آیاتی از قرآن را در ایاصوفیه به احترام فتح روز استانبول در تاریخ 29 می (9 خرداد) تلاوت کردند که باعث خشم دولت یونان شدند.
 
 این رویداد بار دیگر گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرده است که این بنا به مسجد تبدیل می‌شود یا برای اقامه نماز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام
captcha