طرح تقابلی رام‌الله در برابر معامله قرن
کد خبر: 3904178
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹

طرح تقابلی رام‌الله در برابر معامله قرن

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به ارائه طرح تقابلی این تشکیلات با معامله قرن، تأکید کرد که بر اساس این طرح، کشور مستقل فلسطینی تشکیل خواهد شد.

طرح تقابلی رام الله در برابر معامله قرنبه گزارش ایکنا به نقل از  خبرگزاری فارس، محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تأکید کرد که رام‌الله پیشنهادی مطرح کرده که در تقابل با طرح صلح آمریکا موسوم به «معامله قرن» است.

بر اساس طرح صلح آمریکا دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور آن را علنی کرد، به صورت یکجانبه در حمایت از رژیم صهیونیستی است.

اشتیه در جمع رسانه‌های خارجی حاضر در شهر رام الله گفت: «چند روز پیش، به کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه پیشنهاد متقابل خود را ارائه کردیم... این پیشنهاد در چهار صفحه و نیم، بر تشکیل کشور فلسطین دارای حاکمیت و مستقل تأکید دارد».

روزنامه العربی الجدید به نقل از این مسئول فلسطینی گزارش داد، بر اساس طرح رام الله، کشور فلسطین، بدون سلاح خواهد بود و همچنین، «در صورت لزوم، تغییرات اندکی در مرزها صورت خواهد گرفت».

وی درباره نحوه تبادل اسرا با رژیم صهیونیستی هم با بیان اینکه این تبادل به صورت مساوی خواهد بود، گفت: «منتظریم به سمتی حرکت کنیم که اسرائیل، دست به الحاق نزدند».

اشتیه خاطرنشان کرد، اگر رژیم صهیونیستی در اول جولای آتی، دست به اشغال اراضی فلسطین بزند، رام الله نیز از حالت تشکیلات خودگردان به سمت تشکیل کشور فلسطین حرکت خواهد کرد.

این مسئول فلسطینی ادامه داد: «این تشکیلات نمی‌تواند بدون حاکمیت باشد. این یعنی چه؟ یعنی اینکه قانون اساسی، شورای موسسان وجود داشته باشد و فلسطین، کشوری در مرزهای 1967 خواهد بود که قدس شرقی، پایتخت آن باشد و از جامعه بین‌الملل نیز خواهیم خواست که این حقیقت را بپذیرد».

وی بر این باور است که سران فلسطین، با واقعیت روبرو شده‌ و پی برده‌اند که اشغال هر چه بیشتر اراضی فلسطینی، «نابودی آرمانهای ملی ماست... جهان هم باید در حال حاضر بین حقوق بین‌الملل و الحاق، انتخاب کند».
اشتیه در پایان خاطر نشان کرد: «می‌خواهیم به خارج شدن از دوجانبه‌گرایی به چندجانبه‌گرایی فکر کنیم تا انحصار فرآیند سیاسی در دست واشنگتن از بین برود؛ زیرا [واشنگتن] میانجی عادل و منصفی نیست. ما نیازمند مکانیزم بین‌المللی هستیم».

در پایان آوریل گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و «بنی گانتس» رهبر حزب «آبی-سفید» رژیم صهیونیستی توافق کردند که در اوایل جولای، اشغال مناطق گسترده‌ای از کرانه باختری را آغاز کنند که شامل دره اردن و همه شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری است.

انتهای پیام
captcha