اجرای گسترده طرح 1454 در استان‌های مختلف / ارائه 60 آیه کاربردی در طول اجرای طرح
کد خبر: 3904562
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲

اجرای گسترده طرح 1454 در استان‌های مختلف / ارائه 60 آیه کاربردی در طول اجرای طرح

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با بیان اینکه بحث پوشش گسترده استانی طرح 1454 از ویژگی‌های این طرح قرآنی و ملی محسوب می‌شود، گفت: 60 آیه کاربردی برای اجرای این طرح در تابستان در نظر گرفته شده است.

شیخ علی اکبری

به گزارش ایکنا، نشست خبری طرح ملی قرآنی 1454 با محوریت قرآن، خانواده و آرامش صبح امروز، 24 خردادماه، با حضور جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما؛ مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن؛ مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف؛ سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌ها، سعید مقیسه، مدیرکل بازار محتوا و نماینده معاونت فضای مجازی صداوسیما؛ محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مرتضی جوادی، نماینده سازمان دارالقرآن، در محل سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری که با اجرا و تلاوت مهدی صفری، مجری شبکه قرآن و معارف سیما، همراه بود، جواد شیخ اکبری، مدیر شبکه قرآن، در سخنانی اظهار کرد: پس از پایان طرح 1453 با آسیب‌شناسی‌های که انجام شد، بنا بر این شد که اصل طرح در سال جدید به روی حوزه مفاهیم متمرکز شود؛ به همین منظور دبیرخانه ستاد طرح از ابتدای سال در شبکه قرآن ایجاد شد و شورای سیاست‌گذاری طرح 1454 با همراهی نهادهای مختلف قرآنی آغاز به کار کرد.

آیات کاربردی قرآنی

وی افزود: در جلسات شورای سیاست‌گذاری جمع‌بندی نهادهای مختلف بر این نتیجه استوار شد که آیات کاربردی و مفاهیم قرآنی در طرح در دستور کار قرار گیرد. همچنین با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب با جامعه قرآنی و تأکید بر اینکه قرآن کتاب دستور زندگی محسوب می‌شود و مشکلات ناشی از عدم عمل دستورات قرآن است، رایزنی با نهادهای مختلف و نخبگان قرآنی در این طرح انجام و ماحصل تمامی رایزنی‌ها و پیشنهادها 60 آیه کاربردی شد.

شیخ اکبری گفت: در خود ستاد کمیته‌های روابط عمومی و فضای مجازی، علمی و محتوای، نهادها، شبکه‌ها و امور استان‌ها و برنامه‌سازی ایجاد شد، ویژگی ممتاز طرح 1454 موضوع استانی بودن طرح به صورت مستقل و ویژه است که در تمامی مراکز استان‌ها طرح 1454 براساس طرح درس موجود از ابتدا تا انتهای تابستان اجرا می‌شود.

موضوعات اختصاصی هر هفته

وی با بیان اینکه براساس سرفصل طرح در هفته به یک موضوع اختصاصی بر پایه7 آیه قرآن پرداخته می‌شود، اظهار کرد: هفته اول با عنوان قرآن کتاب زندگی، هفته دوم با عنوان مباحث اقتصاد در قرآن، هفته سوم آرامش و قرآن، هفته چهارم روابط اجتماعی، هفته پنجم تحکیم روابط خانوادگی، هفته ششم خودشناسی برای خودسازی، هفته هفتم بهداشت و سلامت، هفته هشتم صبر کلید موفقیت و هفتم نهم امر به معروف و نهی از منکر نام گرفته است. انتشار محتواهایی که در حوزه‌های مختلف تولید می‌شود از طریق معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما انجام می‌شود که این موضوع نیز از دیگر ویژگی‌های متمایز طرح امسال است.

شیخ اکبری در رابطه طرح برنامه تلویزیونی طرح 1454 بیان کرد: در سال‌های گذشته برنامه تلویزیونی به صورت زنده پخش می‌شد و آیتم تولیدی وجود نداشت امسال دو بخش مختلف را برای موضوع در نظر گرفتیم؛ یک بخش به صورت زنده که از صبح تا شب راجع به یک آیه کاربردی به صورت زنده با حضور مجری در استودیو و ارتباط با مراکز استان‌ها انجام می‌شود. بخش دیگر برنامه اصلی طرح 1454 است که شامل برنامه‌های متنوعی و تولیدی می‌شود؛ در این بخش‌ها خانواده‌ها در استودیو حضور یافته و با کارشناس برنامه راجع به آیه و مفاهیم آن گفت‌وگو می‌کنند.

1454 در سایر برنامه‌های سیما

وی با اشاره به آیتم کارشناسی مفاهیم و تفاسیر آیات، اظهار کرد: همچنین آیتمی نمایشی مربوط به مفاهیم آیات الهی در نظر گرفته شده است که جذابیت طرح را بیشتر خواهد کرد. همچنین آیتم‌های مسابقه به صورت پیامکی و سراسری در تمام معاونت‌ها و یک مسابقه دیگر، که فراخوان آن هفتگی است، در حوزه‌های مختلف مانند نقاشی و شعر برگزار می‌شود و هر هفته به نفرات برتر جوایز اهدا خواهد شد.

شیخ اکبری بیان کرد: در شبکه‌های دیگر نیز پیشنهاد دادیم تا برنامه‌های خانواده هر شبکه به موضوع طرح 1454 بپردازد، برنامه سیمای خانواده شبکه یک و برنامه عصر خانواده شبکه دو به موضوع طرح خواهند پرداخت؛ همچنین شبکه سه سیما برنامه مستقل 15 دقیقه‌ای و شبکه چهار سیما نیز برنامه‌ای 20 دقیقه‌ای را به طرح اختصاص خواهد داد.

مدیر شبکه قرآن افزود: شبکه 5 و شبکه آموزش سیما آیتم‌های تولید شده شبکه قرآن برای طرح 1454 را پخش می‌کنند. شبکه پویا نیز برنامه‌ای 20 دقیقه‌ای در نظر گرفته و یکی از ویژگی‌های متمایز طرح امسال همکاری یکپارچه و منسجم معاونت‌های مختلف سازمان صداوسیما در اجرای این طرح قرآنی و ملی است.

وی در پایان سخنان خود، تصریح کرد: در پایان اجرای طرح 1454، در میان شرکت‌کنندگان این طرح قرآنی به صورت قرعه‌کشی جوایزی به رسم یادبود توزیع خواهد شد.

60 هزار دقیقه برنامه در استان‌ها

در ادامه این نشست خبری، سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌های سازمان صداوسیما، نیز طی سخنانی اظهار کرد: طی برنامه‌ریزی انجام شده در طرح ملی قرآنی 1454 هر یک از شبکه‌های استانی طی زمان اجرای طرح هر روز یک برنامه 30 دقیقه‌ای در مدت زمان 60 روز خواهند داشت که حدود دو هزار برنامه و 60 هزار دقیقه برنامه را دربرمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای چنین حجمی از برنامه‌ها برای شبکه‌های استانی سنگین است، ادامه داد‌: با وجود چنین سختی کاری، به دلیل ارتباط با خانواده‌ها و تأثیری که طرح قرآنی 1454 در میان مردم خواهد داشت، این برنامه با قوت فراوانی در مراکز استان‌های کشور به سرانجام خواهد رسید.

فاطمی با اشاره به اینکه در ایام اجرای طرح برخی از شبکه‌های استانی یک برنامه خانواده و برخی نیز دو برنامه دارند، گفت: تلاش خواهیم کرد که در صورت تأمین منابع مالی برنامه‌های مستقل قرآنی نیز در شبکه‌های استانی داشته باشیم. این طرح قرآنی هم‌اکنون به تمامی مراکز استان‌های کشور ابلاغ شده است و شعب مختلف نهادهای قرآنی در استان‌ها می‌توانند در پربارتر شدن طرح کمک شایانی کنند.

وی تصریح کرد: طی اجرای طرح 1454 در استان‌های کشور 120 ارتباط زنده 30 دقیقه‌ای نیز با شبکه قرآن و معارف سیما خواهیم داشت. همچنین تلاش داریم که از بهترین کارشناسان و اساتید در اجرای طرح بهره گرفته و در برنامه‌های ویژه نوجوانان و جوانان نیز با اهمیت بسیار بیشتری به این موضوع بپردازیم.

فاطمی در رابطه با بودجه درنظر گرفته شده برای اجرای طرح 1454 در استان‌های مختلف کشور بیان کرد: مبلغی در حدود دو میلیارد تومان برای این طرح قرآنی و ملی در سطح استان‌های کشور درنظر گرفته شده است.

پشتیبانی در سه برنامه رادیو قرآن

سخنران دیگر این نشست خبری، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن، بود که طی سخنانی با بیان اینکه طرح امسال دو تفاوت عمده با سال‌های گذشته دارد، اظهار کرد: اولین تفاوت طرح امسال با گذشته در این است که طرح 1454 کاملاً متناسب با شرایط روز است. در دوره‌های گذشته محوریت طرح گاهی سوره‌محور و جزءمحور بود، ولی امسال بر روی آیات کاربردی و مفاهیم آیات متمرکز شده که همین مسئله میزان کاربردی طرح را بالا می‌برد. تفاوت دیگر طرح 1454 با سال‌های گذشته، همکاری و همبستگی چهار معاونت سازمان صداوسیما در اجرای این طرح قرآنی و ملی است که با همکاری سایر نهادهای قرآنی به صورت بسیار جذاب و گسترده در سطح کشور اجرا می‌شود.

ایزدی با اشاره به برنامه‌ رادیو قرآن در راستای اجرای طرح 1454، بیان کرد: در رادیو قرآن سه برنامه به صورت کاملاً مستقیم طرح را پشتیبانی می‌کنند. برنامه «قرآن و زندگی» که طی اجرای طرح هر روز صبح به یک آیه اختصاص خواهد داشت و معارف مربوط به هر آیه را مطرح و در فواصل برنامه نیز اقدام به پخش فرازهایی از آیات زیبای الهی می‌کند. همچنین، برنامه «درس‌نامه حفظ» که به صورت میان‌برنامه 10 دقیقه‌ای هر روز از ساعت 9:30 به روی آنتن رادیو قرآن می‌رود، نیز به طور ویژه به طرح 1454 می‌پردازد. برنامه محوری این طرح نیز «قرآن؛ دستور زندگی» است که عصرها از ساعت 19 پخش می‌شود و به جنبه‌های حفظ قرآن و نحوه مشارکت مخاطبان در این برنامه می‌پردازد.

همکاری 10 شبکه رادیویی

مدیر شبکه رادیویی قرآن با ذکر اینکه بیش از شش هزار دقیقه از برنامه‌های رادیو قرآن طی دو ماه اجرای طرح 1454 به صورت کاملاً مستقیم به این طرح اختصاص خواهد داشت، گفت: برنامه‌هایی نظیر «تسنیم» و «محله تلاوت» نیز طرح قرآنی 1454 را در ایام اجرا پشتیبانی می‌کنند. همچنین، میان‌برنامه‌های کوتاهی به نام «نمایش روز» در نظر گرفته شده است که متناسب با آیات هر روز نمایش‌نامه‌هایی را پخش می‌شود. همچنین، 10 شبکه رادیویی در معاونت صدا، یعنی شبکه‌های اقتصاد، پیام، جوان، ایران، تهران، سلامت، ورزش، معارف، فرهنگ و گفت‌و‌گو نیز اجرای طرح 1454 را پشتیبانی خواهند کرد.

وی تصریح کرد: دو برنامه ویژه برای این موارد در نظر گرفته شده است که یک برنامه بدون موسیقی و به نام تابستان 1454 در حوزه حفظ و مفاهیم آیات کاربردی فعالیت خواهد کرد. همچنین، برنامه دیگر نیز برنامه‌ای محتوامحور است که همراه با موسیقی و در قالب برنامه قرآن، دستور زندگی برای مخاطبان پخش می‌شود.

در ادامه، سعید مقیسه، مدیرکل بازار محتوا و نماینده معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما نیز در سخنانی، بیان کرد: معاونت فضای مجازی سازمان در راستای حمایت از طرح 1454 چند اقدام مهم انجام می‌دهد که ایجاد یک کانال خطی و 24 ساعته در اپلیکیشن «سپهر» که تمامی محتواها و شبکه‌های سازمان را در فضای مجازی منتشر می‌کند، یکی از این اقدامات است.

وی افزود: مجموع تولیدات معاونت‌های تولیدی سازمان نزدیک 24 ساعت در روز خواهد شد و تشکیل یک شبکه خطی تمام وقت را خواهد داد؛ لذا به زودی شبکه بشارت در اپلیکیشن سپهر قابل استفاده مردم است.

مقیسه ادامه داد: بجز این، شبکه دیگری به نام سپهر وجود دارد که کار آن اعلام برنامه‌های سازمان است که در این زمینه نیز این شبکه به صورت یک بسته تبلیغاتی برای همه برنامه‌های سازمان از جمله طرح 1454 پخش می‌شود.        

وی بیان کرد: تعدادی از تلویزیون‌های تعاملی یا اینترنتی نیز طرف قراداد سازمان هستند که محتوای این طرح و آیات مربوطه و آثار ایجاد شده برای آن‌ها نیز از سوی بازار محتوا عرضه خواهد شد و شیوه اعلام و بارگذاری آن‌ها در اپلیکیشن‌های مربوطه در خود آی‌پی‌تی وی‌ها یعنی همان تلویزیون‌های تعاملی اعلام خواهد شد.

مدیرکل بازار محتوا و نماینده معاونت فضای مجازی صداوسیما تصریح کرد: همچنین، مسابقات، سؤالات و مواردی که مخاطبان باید پاسخگوی آن باشند که به صورت متمرکز در ستاد طراحی می‌شود، در لابه‌لای برنامه‌ها و به صورت زیرنویس هم در شبکه تلویزیونی سپهر و هم در اپلیکیشن سپهر که ارائه‌دهنده همه شبکه‌های سازمان است، ارائه خواهد شد.

وی بیان کرد: بجز این موارد، موضوع انتشار این محتوا در فضای مجازی یعنی در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح است که با نام Qbesharat ایجاد شده و همه محتواها نیز هشتگ Qbesharat خواهند داشت تا مخاطبان به راحتی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. یکی از وظایف معاونت فضای مجازی انتشار این محتواها در پیام‌رسان‌ها و کانال‌های مختلفی است که در شبکه‌ها و استان‌های مختلف ایجاد شده و در همه آن‌ها منتشر خواهد شد.

رویکرد جدید 1454 

همچنین، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی با بیان اینکه طرح 1454 امسال با رویکردی جدید اجرا می‌شود، گفت: یکی از تفاوت‌های طرح امسال نسبت به سال‌های گذشته این است که این طرح در سال جاری از فضای بسته استودیویی خارج شده و آیتم‌های فراوانی دارد.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت استان‌های کشور در اجرای این طرح قرآنی بسیار مفید و جذاب است، تصریح کرد: هماهنگی رادیو قرآن و شبکه قرآن و معارف سیما نیز از نقاط قوت طرح 1454 است که امیدواریم این هماهنگی و یکپارچگی در سال‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

قره‌شیخلو بیان کرد: در مجموعه سازمان اوقاف نیز سعی کردیم که از ابتدای کار با مدیران شبکه قرآن و معارف سیما همراه باشیم که در این راستا هم در بحث کارشناسی و هم در زمینه اجرایی در خدمت دوستان بوده و خواهیم بود.  

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه تمام ظرفیت‌های سازمان اوقاف در کشور به ویژه ظرفیت بقاع متبرکه در خدمت اجرای طرح است، افزود: در بخش استانی نیز هر کمکی که بتوانیم خواهیم کرد. همچنین، در بحث مشارکت مالی نیز به اندازه امکانات موجود در خدمت طرح خواهیم بود.

قره‌شیخلو در پایان سخنان خود تصریح کرد: امیدوار هستیم تا در پایان اجرای این طرح قرآنی و ملی که با هماهنگی و مشارکت نهادهای مختلف قرآنی برگزار می‌شود، شاهد توسعه کمی و کیفیتی این طرح در ابعاد مختلف باشیم.

سخنران دیگر این نشست خبری، محمدمهدی عزیززاده، مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، بود که در سخنانی با بیان اینکه باید به سمت طرح‌هایی برویم که که هدف اصلی آن‌ها انس عمومی با قرآن در کشور باشد، گفت: در این زمینه نیازمند تغییر در سبک و مدل برنامه‌ریزی‌ها هستیم که در رابطه با طرح 1454، تغییر از سوره‌محوری و رویکرد حفظ به موضوع آیات و مفاهیم نقطه مطلوبی است.

عزیززاده ادامه داد: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در سه حوزه مختلف در اجرای طرح 1454 مشارکت دارد که مشارکت مالی در تأمین جوایز، مشارکت در تولید و پخش تولیدات حرفه‌ای و جذاب و ارسال ابلاغیه برای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها جهت مشارکت ویژه در ستاد استانی طرح 1454 از جمله این برنامه‌ها است.

مدیرکل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بیان کرد: همچنین، بهره‌گیری از ظرفیت استانی از جمله استودیو‌های استانی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت فراوان مؤسسات قرآنی در سطح کشور نیز از جمله برنامه‌هایی است که مدیران اجرایی طرح 1454 می‌توانند از این ظرفیت استان‌ها در اجرای ابعاد مختلف طرح بهره بردارند.

وی با اشاره به اینکه با اجرای صحیح این طرح قرآنی شبکه ارتباط مستمری با مخازبان و علاقه‌مندان ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: امیدوار هستیم تا با تلاش همگی دست‌اندرکاران این طرح قرآنی شاهد بالندگی و و رشد قرآنی در سطح زندگی مردم باشیم.

در ادامه، مرتضی جوادی، نماینده سازمان دارالقرآن الکریم نیز در سخنانی با بیان اینکه سازمان دارالقرآن الکریم سیاست‌ ویژه‌ای را براساس منویات مقام معظم رهبری در پیش گرفته است، گفت: سازمان دارالقرآن با ایجاد مرکز رسانه و هنر، فصل جدیدی را در حوزه کار رسانه‌ای آغاز کرده است.

جوادی ادامه داد: در مورد طرح 1454 نیز سازمان دارالقرآن بر اساس تفاهم منعقد شده با شبکه قرآن و سیما هم در بخش تولیدات رسانه‌ای  و هم در مورد تأمین بخشی از هزینه هدایا و جوایز کمک‌رسانی خواهد کرد.

نماینده سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه شبکه قرآن و معارف سیما را در بخش محتوا و تأمین محتوا همراهی خواهیم کرد، گفت: تمام هماهنگی‌های لازم در رابطه با برنامه‌های طرح 1454 آماده شده و در حال حاضر در انتظار آغاز برنامه در فصل تابستانی هستیم.

انتهای پیام
captcha