وضعیت سفید پایان کرونا نیست
کد خبر: 3904572
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳

وضعیت سفید پایان کرونا نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود نسبت به خطر موج دوم همه‌گیری کروناویروس و تغییر وضعیت دو شهرستان تحت‌پوشش این دانشگاه از وضعیت سفید به وضعیت زرد و قرمز هشدار داد.

وضعیت سفید پایان کرونا نیست

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از ایسنا، رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود امروز، 24 خردادماه با تأکید بر اینکه هر دو شهرستان میامی و شاهرود بیش از یک ماه است که در وضعیت سفید هستند، اظهار کرد: با تلاش همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه در شرق استان سمنان به وضعیت مهار و کنترل کووید 19 رسیدیم.

وی ادامه داد: طی این مدت موارد بدحال و بستری در شاهرود و میامی به حداقل ممکن رسیده که در این راستا تلاش همکاران ما در بیماریابی چند برابر شده و نمونه‌گیری گسترده از هرگونه مورد مشکوک و یا دارای سابقه تماس با هدف قطع زنجیره انتقال به‌صورت جدی ادامه داشته و به ازای هر یک مورد مثبت شناسایی شده ۵ تا ۱۰ نمونه از اطرافیان گرفته می‌شود.

چمن با اشاره به حجم بالای این نمونه‌گیری‌ها متذکر شد: در نتیجه این بیماریابی فعال و گسترده در شهرستان‌های تحت‌پوشش علوم پزشکی شاهرود، موارد بدون علایم و خفیف و یا با سابقه آلودگی و بهبود یافته، خود به خود و در مسیر کار نیز کشف و شناسایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود یادآور شد: همچنان که پیش از این نیز پیش‌بینی و بارها هم یادآوری و هشدار داده بودیم با توجه به خطر شیوع کروناویروس در کشور در این شرایط در معرض خطر موج دوم قرار داریم.

وی به بافت جمعیتی و فرهنگی در منطقه پرداخت و افزود: با توجه به ارتباطات گسترده بین مردم مناطق مختلف و همجوار و روابط سببی و نسبی و موقعیت‌های شغلی شاهد گسترش دامنه موج دوم هستیم.

این متخصص اپیدمیولوژی، هشدارها در خصوص خطر شیوع دوباره کووید 19 را جدی ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی به صورت جدی از مردم درخواست داریم که مراقب سلامت خود و اطرافیان خود بوده و همچنان اصول پیشگیری و موازین بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

وی از شست‌وشوی مکرر و مرتب دست‌ها را یک اصل مهم در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی برشمرد و افزود: رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از دست دادن و روبوسی، محافظت از ترشحات مجاری تنفسی، رعایت و توجه جدی به فاصله بیش از یک متر در اماکن و محیط‌های شغلی و محافل خانوادگی و استفاده از ماسک به ویژه در اماکن پر ازدحام و ... از مواردی است که می‌تواند به طور جدی در پیشگیری از ابتلا به کووید 19 مؤثر باشد.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی با توجه به خطر بالای بیماری برای سالمندان و افراد با زمینه بیماری از خانواده‌ها درخواست کرد مراقبت از سلامت سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن زمینه‌ای دارند را بیش از پیش مدنظر داشته باشند.

وی با اشاره به سفید بودن وضعیت در هر دو شهرستان تحت‌پوشش این دانشگاه، متکر شد: این وضعیت به معنای پایان کووید 19 نیست و خطر بازگشت و رویارویی با موج دوم آن همچنان وجود دارد و از عموم مردم در شهرستان‌های تحت‌پوشش انتظار داریم که همچنان توصیه‌های وزارت بهداشت و کارشناسان سلامت را جدی گرفته و با رعایت بهداشت و فاصله‌گذاری اجتماعی ما را در مدیریت شرایط و مقابله با کروناویروس یاری دهند.

یادآور می‌شود، با وجود اینکه شاهرود و میامی از ابتدای بحران کروناویروس همواره از مناطق پرخطر در استان بودند اما مدیریت خوب و ایثارگرانه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سبب شده که مناطق تحت پوشش این دانشگاه در بیش از یک ماه اخیر در وضعیت سفید و با خطر کم قرار گیرند.

انتهای پیام
captcha