دغدغه پرداخت هزینه‌های جاری از تشکل‌های قرآنی گرفته شود/ ضرورت تعامل مؤسسات با یکدیگر
کد خبر: 3836892
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
با یاوران وحی/ 38

دغدغه پرداخت هزینه‌های جاری از تشکل‌های قرآنی گرفته شود/ ضرورت تعامل مؤسسات با یکدیگر

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان تأکید کرد: شرایط بد اقتصادی و بی‌توجهی مسئولان بر فعالیت‌های قرآنی اثر نمی‌گذارد بلکه فعالیت‌های قرآنی، کاری خودجوش است که همیشه با نیت الهی پیش می‌رود، شاید فعالیت‌های قرآنی نسبت به دوره‌های گذشته کم شده باشد، اما اصل مطلب، هنوز پابرجاست.

مؤسسه حافظان کلام وحی همدانبه گزارش ایکنا؛ مؤسسه حافظان کلام وحی همدان از جمله مراکز قرآنی ـ مردمی است که از سال 1385 فعالیتش را به صورت غیر رسمی آغاز کرد، اما نهایتا پس از چند سال پیگیری برای دریافت مجوز و گذراندن فرآیند بورکراسی اداری در سال 1390 با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را رسمیت بخشید.

فاطمه نورمحمدی، مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان متولد سال 55 و دانش‌آموخته رشته نقشه‌کشی ساختمان است و به دلیل علاقه‌مندی در این زمینه ورود پیدا کرده است. وی با تأکید بر اینکه مهمترین رویکرد مؤسسه، گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی در سطح محله و منطقه است، اظهار کرد: به دلیل علاقه‌مندی به فعالیت‌های قرآنی و از سوی دیگر بالا بودن هزینه‌های برگزاری و تشکیل کلاس‌های قرآنی در دیگر مکان‌ها، تصمیم به راه‌اندازی مؤسسه گرفتم. مصمم بودم که با کمترین هزینه، بیشترین قرآن‌آموز را داشته باشم.

مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان با اشاره به اینکه بعد دیگر فعالیت مؤسسه در زمینه تربیت حافظان قرآن در راستای جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری است، ادامه داد: هرچند در این راه مشکلات زیادی وجود دارد که مهمترین آن پس از جذب قرآن‌آموز، نگهداری آنان در این راه و تشویقشان برای حضور و استمرار در این عرصه است.

نورمحمدی با ابراز گلایه از اینکه توجه به فعالیت‌های فرهنگی به ویژه در عرصه قرآنی کم است، اظهار کرد: باید برای تشویق قرآن‌آموزان هزینه کرد، اما متأسفانه حمایت‌ها اندک است و از سوی دیگر حتی برخی از شرکت‌کنندگان در دوره‌های مؤسسه به دلیل اینکه از محلات و مناطق کم‌برخوردار می‌آیند حتی از پرداخت هزینه اندک شهریه نیز بازمانده‌اند و لذا رایگان در دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه مشارکت خیرین نیز کم شده است، مگر اینکه در گعده‌های خودمانی، دوستان در مناسبت‌های مختلف حمایت‌های خود را از مؤسسه و قرآن‌آموزان دریغ نکنند. اگر هم برای اخذ حمایت به دستگاه‌ها و نهادهای دیگر مراجعه می‌کنیم با این پاسخ روبه‌رو می‌شویم که مؤسسه شما تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و آنجا باید به شما کمک کنند.

اگر شرایطی فراهم می‌شد تا این دوره‌ها به صورت رایگان و بدون هزینه برگزار می‌شد، قطعا شاهد حضور افراد بیشتری بودیم. کما اینکه در گذشته نه چندان دور کلاس‌های قرآن در قالب جلسات قرآن در خانه‌ها و منازل و یا حسینیه‌ها و مساجد برگزار می‌شد

این مؤسسه با هیئت مؤسس پنج نفره فعالیتش را ادامه می‌دهد که سه نفر از اینها از افرادی هستند که دانش‌آموخته حوزه هستند و تشکیلات مؤسسه نیز خیلی جمع و جور است، بگونه‌ای که دچار چارت اداری به مانند سایر مؤسسات دارای شعب متعدد و بزرگ نیست؛ بلکه تنها یک نیرو مرتبط با بخش آموزش به نام «فاطمه میرزاعلی‌بابایی» در کنار مدیر مجموعه و پنج مربی تمام وقت و تعدادی مربی پاره‌وقت به امر تدریس می‌پردازند.

وی درباره علت نامگذاری مؤسسه به عنوان «حافظان کلام وحی»، بیان کرد: هنگامی که برای ثبت مؤسسه به اداره ثبت مراجعه کردیم اسم‌های مد نظر ما به دلیل تکراری بودن و یا سایر دلایل مورد تأیید قرار نگرفت و در نهایت این اسم مورد قبول واقع شد.

این مؤسسه در سال 1391 موفق به اخذ مجوز برای راه‌اندازی پیش‌دبستانی قرآنی از آموزش و پرورش می‌شود. خردسالان در این مقطع با حفظ سوره‌های کوچک قرآن در کنار آموزش مفاهیم، شعر و قصص قرآنی آشنا می‌شوند. همچنین این دوره‌ها ویژه خردسالان چهار تا شش سال است و رویکرد اصلی پیش‌دبستانی قرآنی مؤسسه حفظ مفهومی است.

به اذعان مدیر مؤسسه، زمانی که فعالیت مؤسسه در این منطقه آغاز شد تعداد مراکز قرآنی آن کم بود اما در حال حاضر به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شده است به گونه‌ای که چندین مؤسسه و حسینیه نیز همپای این مؤسسه دارای دوره های آموزشی قرآنی و خدمت‌رسانی به علاقه‌مندان به کلام وحی هستند.

نورمحمدی با اشاره به دیگر دوره های این مؤسسه و تربیت 30 حافظ کل در دوره 13ساله فعالیت مؤسسه و 20 حافظ 15 جزء و دیگر اجزاء، بیان کرد: دوره‌هایی از سطوح مبتدی تا پیشرفته و در کنار آن دوره‌های آموزش زبان انگلیسی، نقاشی، خطاطی و خوشنویسی و خیاطی و ... از گروه سنی چهار سال تشکیل و تا مقطع بزرگسالی ادامه دارد.

مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان درباره چشم انداز فعالیت مؤسسه، اضافه کرد: همواره تربیت حافظان چه در حد حفظ کل و یا اجزاء مد نظر مؤسسه بوده است. البته بیشتر مراد فراگیری مفاهیم و آموزه‌های آن به منظور عمل به قرآن بوده است. نه اینکه تنها حافظ کلمات قرآن باشند تا از مزایایی اخذ رتبه و مدرک بهره‌مند شوند، بلکه عامل به قرآن باشند.

نورمحمدی گفت: شرایط اقتصادی و بی‌توجهی مسئولان نسبت به فعالیت‌های قرآنی، اثرگذار نیست، بلکه فعالیت‌های قرآنی، کار خودجوش مردمی است که با نیت الهی پیش می‌رود، شاید فعالیت‌های قرآنی نسبت به دوره های گذشته کم شده باشد، اما اصل مطلب همیشه پابرجا است. به عبارت دیگر مؤسسه ما سعی کرده است تا به اعتبارات دولتی و حمایت‌ها بودجه‌ای دستگاه‌ها متکی نباشد، چنانکه گفتم به دلیل مشکلات مالی باز هم کلاس‌ها را تعطیل نکرده‌ایم.

این مؤسسه که با وجود درخواست های مکرر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی استان هنوز نتوانسته مکانی برای فعالیت داشته باشد، طی این سال‌ها در حسینیه مجتمع فرهنگی صاحب الزمان(عج) که وقف فعالیت‌های قرآنی شده است با پرداخت مبلغی به عنوان رهن، به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و هنوز خود را سرپا نگه داشته است که تمام آن از علاقه‌مندی به آموزه‌های قرآنی و سیراب کردن فراگیران این عرصه است.

متأسفانه مشارکت خیرین نیز کم شده است، مگر اینکه در گعده‌های خودمانی، دوستان در مناسبت‌های مختلف حمایت‌های خود را از مؤسسه و قرآن‌آموزان دریغ نکنند. اگر هم برای اخذ حمایت به دستگاه‌ها و نهادهای دیگر مراجعه می‌کنیم با این پاسخ روبه‌رو می‌شویم که مؤسسه شما تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند و آنجا باید به شما کمک کنند

مدیر مؤسسه حافظان کلام وحی همدان عمده‌ترین دغدغه این سال‌ها فعالیتش را اخذ شهریه و پول برای دوره‌های قرآنی دانسته و گفت: اگر شرایطی فراهم می‌شد تا این دوره‌ها به صورت رایگان و بدون هزینه برگزار می‌شد، قطعا شاهد حضور افراد بیشتری بودیم. کما اینکه در گذشته نه چندان دور کلاس‌های قرآن در قالب جلسات قرآن در خانه‌ها و منازل و یا حسینیه‌ها و مساجد برپا می‌شد که نه پولی از قرآن‌آموزان و یا فراگیران کلام وحی اخذ می‌شد و نه معلم حق‌الزحمه‌ای دریافت می‌کرد و نه مکان جلسات قرآن هزینه‌بردار بود. تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر و بازدهی بهتر بود، اما در حال حاضر متأسفانه با توجه به هزینه‌هایی چون اجاره بهای مؤسسه، حق الزحمه مربیان و پرسنل مؤسسه و ... مجبور به دریافت شهریه هستیم. اگر این دغدغه از سر راه برداشته شود هزینه اساتید قرآن پرداخت شود، می‌توانیم کلاس‌های قرآن را با بهترین کیفیت و برترین اساتید داشته باشیم و شاهد بازخورد بهتری خواهیم بود.

وی با تأکید بر تعامل مؤسسات قرآنی با یکدیگر بیان کرد: مؤسسات با یکدیگر تعامل داشته باشند و با هم در ارتباط باشند و از نظرات و برنامه‌های یکدیگر برخوردار شوند و این تعامل موجب موفقیت روزافزون عملکرد مؤسسات می‌شود، اما مـتأسفانه اینگونه نیست بلکه حتی به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اتحادیه قرآنی استان نیز پیشنهاد دادیم که مؤسسات طی هر ماه و یا در بازه زمانی به دور یکدیگر جمع شوند و جلساتی به منظور بهره‌مندی از تجربیات یکدیگر داشته باشند.

یادآور می‌شود، مؤسسه حافظان کلام وحی در همدان واقع در خیابان شهدای کوی جولان، بلوار آیت‌الله تألهی، مجتمع عباسیه مراجعه کنند. همچنین علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۳۹۰۷۷۵۶۱۸ تماس بگیرند.

انتهای پیام

captcha