اخبار معارفی رسانه‌ها / آغاز اجرای طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴
کد خبر: 3905805
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۱

اخبار معارفی رسانه‌ها / آغاز اجرای طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴

«آغاز اجرای طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴» یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز، 31 خردادماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز شنبه، 31 خرداد‌ماه، اخبار مختلفی را در حوزه‌های معارفی منتشر کرده‌اند که در این میان، خبر آغاز اجرای طرح ملی، قرآنی ۱۴۵۴ در شبکه‌های مختلف رسانه ملی، یکی از مهمترین اخبار قرآنی این صفحات است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 31 خردادماه و تا ساعت 14 تعداد 11 خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای نداشته و تمامی آن‌ها در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت و ... انعکاس یافته‌اند.

یکی از اخبار امروز این جلسه که عنوان «برگزاری بیست و نهمین اجلاسیه نماز با محور «خانه، مسجد و مدرسه»» دارد، مربوط به سخنان سیداحمد زرهانی، قائم‌مقام ستاد اقامه نماز بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «سیداحمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز با حضور در خبرگزاری تسنیم ضمن معرفی برخی برنامه‌ها و مصوبات آن ستاد، از جزئیات برگزاری بیست و نهمین اجلاسیه سراسری نماز خبر داد.

به گفته وی احتمالاً به دلیل بیماری کرونا این اجلاسیه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار خواهد شد، از این جهت فعلاً اعلام زمان و مکان برگزاری این اجلاسیه موکول به شرایط آینده است.

زرهانی عنوان این سری از اجلاسیه را «خانه، مسجد و مدرسه» معرفی کرد و گفت: این عنوان با توجه به سیاست‌های کلی ستاد اقامه نماز درباره ترویج فرهنگ نماز و رسالت‌ اصلی آن ستاد در نظر گرفته شده است».

فارس
خبر ترتیل صفحه 396 قرآن کریم از سوی مرحوم عبدالباسط محمد عبدالصمد، قاری مشهور جهان اسلام، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی این خبرگزاری است.

همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز دو خبر دیگر با عناوین «عشایر فارس در برابر کرونا چه کردند؟/ بانوانی که با تجربه اربعین روزی ۲ هزار ماسک دوختند» و «مخاطبان فارس درباره مناظره رفیعی و آقا‌میری چه گفتند؟» بر روی خروجی این صفحه انعکاس یافته‌اند که این دو خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌های مختلف قرار دارند.

«مخاطبان فارس درباره مناظره رفیعی و آقا‌میری چه گفتند؟»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه را تشکیل می‌دهد که مربوط به مناظره حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و سیدحسن آقامیری بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مناظره حجت‌الاسلام ناصر رفیعی و سیدحسن آقامیری روز پنجشنبه ۲۹ خرداد‌ماه ۱۳۹۹ به میزبانی حجت‌الاسلام سرلک برگزار شد.

این مناظره پس از وارد کردن شبهاتی از سوی سیدحسن آقامیری به موضوعاتی چون جاودان نبودن جنایتکاران و مشرکان در جهنم، امکان جبران گناه در قیامت باوجود عدم توبه در دنیا، ایجاد یأس در جامعه و ایجاد بدگمانی به انقلاب اسلامی و برخی موضوعات دیگر به درخواست حجت‌الاسلام رفیعی برگزار شد.

استقبال بیش از ۷۰ هزار نفر از این برنامه هنگام پخش زنده، طرح شبهات و بیان پاسخ آنها، شناخت نیاز مخاطب به برگزاری چنین جلساتی (باتوجه به استقبال مخاطبان)، رعایت ادب و احترام از سوی طرفین مناظره، لزوم توجه رسانه ملی به چنین برنامه‌هایی و انعکاس آن، تأکید مخاطبان به استمرار این‌گونه جلسات بحث و مناظره و... از جمله نکات مثبت این برنامه بود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. همچنین مخاطبان خبرگزاری فارس هم در زمینه موضوعات مطرح شده نظرات مختلفی داشتند که اشاره به برخی از این نظرات هم خالی از لطف نیست».

ایرنا
تعداد دو خبر با عناوین «آغاز طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴» و «ثبت‌نام در طرح اسوه و ارزیابی قاریان تمدید شد» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.

یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «آغاز طرح ملی قرآنی ۱۴۵۴» دارد، مربوط به آغاز طرح ملی، قرآنی 1454 در شبکه‌های مختلف رسانه ملی بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «چهاردهمین سال برگزاری طرح ملی قرآنی صدا و سیما با عنوان طرح ملی قرآنی بشارت ۱۴۵۴ هر روز از ساعت ۱۸ تا ۱۹ و ۱۵ دقیقه با اجرای هادی ربیعی و حجت الاسلام علی سرلک در بخش مفاهیم، مهدی هاشمی بخش روخوانی و حفظ، علی اصغر اصغرزاده‌فرید بخش روان‌شناسی خانواده و نیز همراه با قسمت نمایشی در خصوص مفاهیم قرآنی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت. طرح درس روزانه حفظ سوره های جزء سی قرآن کریم در ساعت های مختلف، ارتباط با عتبات مقدس و مراکز استان ها از ساعت۱۶ و ۱۵ دقیقه از بخش های درنظر گرفته شده برای طرح «۱۴۵۴» است».

ایسنا
از چهار خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان کشور منعکس شده، تنها یک خبر با عنوان «اولین همایش ملی قرآن و روانشناسی برگزار می‌شود» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد که در بخش‌هایی از این خبر قرآنی آمده است: «اولین همایش ملی قرآن و روانشناسی در تاریخ ۲۲، ۲۳ و ۲۴ تیرماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد.این همایش که مقرر بود به صورت حضوری در اول تیرماه برگزار شود، به دلیل شرایط اجتماعی پیش آمده به صورت مجازی برگزار می‌شود.

فعالیت دبیرخانه همایش از زمستان ۱۳۹۸ آغاز شد و با تعیین موضوعات جامع در حوزه روانشناسی به دریافت مقاله از صاحب‌نظران و پژوهشگران مبادرت ورزید. در این بخش ۳۵۰ پژوهش در قالب مقاله و پوستر علمی ارسال شد که شورای داوری همایش، ۱۲۸ مقاله را بصورت قطعی پذیرفته که به صورت شفاهی یا پوستر در روزهای همایش ارائه خواهند شد».

باشگاه خبرنگاران جوان
تنها خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران منعکس شده، خبری با عنوان «اصول دوستی اهل بیت (ع) چیست؟» است که این خبر نیز خبری قرآنی نبوده و در حوزه عترت جای دارد. این خبر حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) را در رابطه با دوستی اهل بیت(ع) ارائه می‌دهد.

مهر
«در دوران پساکرونا باید فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی ادامه یابد» و «طرح ملی قرآنی بشارت ۱۴۵۴ آغاز شد»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر دو خبر نیز قرآنی هستند.

«در دوران پسا کرونا باید فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی ادامه یابد»، عنوان یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه است که مربوط به هشتمین جلسه شورای مدیران با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل معاونت بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «در هشتمین جلسه شورای مدیران با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران کل معاونت، موضوع سامانه آموزشی مؤسسات قرآنی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور حجت‌الاسلام مطهریان مدیر مؤسسه قرآنی استان یزد و روح‌الله مطهریان طراح نرم افزار و اپلیکیشن آموزشی حمد ویژه مؤسسات قرآنی کشور صورت گرفت، نقطه‌نظرات مدیران در خصوص این نرم افزار مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نرم‌افزار فوق از سوی مؤسسه مجری ارائه شد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جلسه بر بهره‌گیری از فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه آن تأکید کرد و گفت: ما باید در فضای فعلی کشور یک عرف جدید ایجاد کنیم و این دور از دسترس نیست و ضرورت دارد به صورت واقعی بدان بپردازیم».

ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت سه خبر با عناوین «عزت نفس؛ عاملی تعیین‌کننده و مقیاسی در ابواب مختلف فقهی»، «تفسیری نواعتزالی از قرآن» و ««سبک زندگی اسلامی» به‌قلم آیت‌الله علم‌الهدی» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که یکی از این اخبار در حوزه قرآن کریم قرار دارد.

در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که مربوط به کتاب «فهمِ قرآنِ حکیم» اثر عابدالجابری از مهم‌ترین چهره‌های روشنفکری جهان اسلام است که در بخش‌هایی از آن آمده است: ««نومعتزلیان» به جنبه‌های عملی و کاربردی اسلام در حیات فردی ـ اجتماعی و سیاسی عطف نظر دارند و پیوسته بر پیوند بین «عقل» و «وحی» تاکید می‌کنند. این جماعت اصول «توحید» و «عدل» را بسیار مهم می‌‌دانند و بر دو آموزه «اختیار» در مقابل «جبر»، و «حسن و قبح عقلی» در برابرِ «حسن و قبح شرعی» توجه ویژه دارند.

نومعتزلیان به «تاریخ» و «قرائت تاریخی» در شکل‌‌گیری مفاهیم علوم اسلامی توجه ویژ‌ه‌‌ای دارند. آنان بر این باورند که گاهی آموزه‌‌های دینی در سیر تاریخی‌اش به ضدِ خود تبدیل شده است. برای مثال «جبر» و «قضا و قدرِ الهی» که در ابتدا به منظور ایمان به «تعالی ذات الهی» و «فاعلیت مطلق» بوده است، تبدیل به وسیله‌ای در دستِ حکام ظلم و عوام‌فریبی مردمان شد و «مشیت الهی» بهانه‌ای برای تحمیل ظلم».

میزان
«همایش گام دوم تبلیغ مقدمه تبیین اسلام ناب در زیست بوم فرهنگی کشور است»، عنوان تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز قرآنی نبوده و در حوزه دین و فرهنگ قرار دارد.

انتهای پیام
captcha