تأثیر تحولات اخیر آمریکا بر جهان اسلام بررسی می‌شود
کد خبر: 3905951
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
در قالب وبینار؛

تأثیر تحولات اخیر آمریکا بر جهان اسلام بررسی می‌شود

دبیر وبینار «بررسی تحولات آمریکا» درباره برگزاری این رویداد سیاسی گفت: درصدد بررسی عدم کارایی نظریه نظم نوین جهانی تحت حمایت آمریکا در وقایع اخیر و تأثیر آن بر کشورهای جهان اسلام هستیم.

حجت‌الاسلام محمدباقر گرایلی، دبیر وبینار «بررسی تحولات آمریکا»، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره چرایی برگزاری این رویداد سیاسی اظهار کرد: با توجه به تحولات اخیر آمریکا و اینکه این تحولات بر کشورهای اسلامی از منظر سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی اثر دارد و با نظر به اینکه جامعةالمصطفی(ص) العالمیة درصدد پرورش طلاب و اساتید دینی در جهان است، درصدد بررسی تحولات این کشور هستیم.

رئیس مدرسه عالی علوم انسانی،‌ حکمت و تاریخ، که زیر نظر نمایندگی خراسان جامعةالمصطفی(ص) فعالیت می‌کند،‌ افزود: سال‌های متمادی بحث اخلاق سکولار مطرح بوده است و در این باره جنجال و مرافعه حتی در داخل کشور مطرح می‌شود، اما در اتفاقات اخیر آمریکا در پی قتل جورج فلوید، این کشور نتوانست بحران کنونی را اداره کند.

گرایلی اظهار کرد: این اخلاق در شرایطی مطرح است که پلیس آمریکا یک شخص را به خاطر 20 دلار به شکلی غیرانسانی به قتل می‌رساند. رهبر معظم انقلاب نیز در این باره فرمودند که این زانو بر گردن مرد سیاه‌پوست، در واقع زانوی آمریکا بر گردن کشورهای دنیاست. بر این اساس باید تحولات اخیر آمریکا و تأثیرش بر کشورهای دیگر به ویژه جهان اسلام بررسی شود و آموزه‌های فرهنگی، سیاسی و حتی مدیریتی کشورهای دنیا نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی از نظم نوین جهانی، که در قالب نظریه تحت حمایت آمریکا مطرح است، یاد و بیان کرد: این نظریه مبنایی برای نظام غرب و سردمدار آن آمریکاست و مقرر شده که دنیا به دهکده جهانی تبدیل شود. این دهکده نیازمند کدخدا و آمریکا مدعی آن است. اکنون این سؤال مطرح است که آیا آمریکا با توجه به شرایط اخیر، توانایی مدیریت این دهکده را، که باید مبتنی بر رسانه باشد، دارد؟

گرایلی با ذکر اینکه البته دوران کدخدایی به پایان رسیده است، گفت: باید به دنبال چندصدایی برویم. با توجه به تحولات اخیر، نظام سکولار توان مدیریت کشورها را در حوزه‌های مختلف سیاسی،‌ فرهنگی و اجتماعی ندارد و قرار است شعارهای آمریکا و واقعیت‌های جاری در این کشور و تعارضها را بررسی کنیم و ببینیم که در دنیا چه می‌گذرد.

وی با بیان اینکه قرار است این وبینار به صورت سلسله نشست برگزار شود،‌ درباره استفاده از اساتید خارجی اظهار کرد: در دور اول از کارشناسان داخلی استفاده می‌شود که فؤاد ایزدی، کارشناس مطالعات آمریکا و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با موضوع دوگانگی اخلاق و سیاست در نظام حاکم بر آمریکا و حجت‌الاسلام محمدعلی میرزایی، رئیس اندیشکده بین‌المللی جامعةالمصطفی(ص) و عضو هیئت علمی جامعه، با عنوان تأثیر افول هیمنه جهانی آمریکا بر جهان اسلام به ایراد سخن خواهند پرداخت و در ادامه از حضور اساتید خارجی بهره خواهیم برد.

این وبینار امروز، اول تیرماه، از ساعت 13:30 ـ 15 در محل جامعةالمصطفی(ص) العالمیة خراسان به نشانی خیابان امام خمینی، فقیه 14 و نیز در محیط نرم‌افزاری Adobe Connect به آدرس http://vce.miu.ac.ir/mashhad4 برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha