سازمان حقوق بشری خواستار توقف کشتار در یمن شد
کد خبر: 3906012
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸

سازمان حقوق بشری خواستار توقف کشتار در یمن شد

سازمان حقوق بشری «سام» از ائتلاف سعودی ـ اماراتی خواست تا اقدامات خود علیه ملت یمن و مداخله‌های نظامی در این کشور را متوقف کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از «عربی 21»، سازمان حقوق و آزادی‌های بشری سام که مقر آن در ژنو است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: جنگ ائتلاف عربی در یمن خارج از چارچوب قانونی است و با حمایت از نیروهای مسلح و مداخله نظامی مستقیم در امور کشور یمن، اهداف خود را زیرپا گذاشته است.
 
این سازمان تأکید کرد: روش ائتلاف عربی در جهت اعمال نفوذ در کشور یمن و ایجاد گروه‌های مسلح و حمایت مالی و نظامی آنها از سوی امارات است که این روش با هدفی که ائتلاف در ابتدا ادعا کرده بود، تناقض دارد؛ بدین ترتیب مشروعیت وجود این ائتلاف و مداخله آن در یمن از بین می‌رود.
 
سام اظهار کرد: نیروهای تحت حمایت امارات اقداماتی علیه یمن انجام می‌دهند و مشکلات و بحران‌هایی به وجود می‌آورند که با قوانین بین‌المللی در تضاد است. این اقدامات شامل قتل و بازداشت‌های بی‌مورد، حملات شبانه و ایجاد زندان‌های مخفیانه و غیرقانونی می‌شود.
 
این سازمان بیان کرد: درگیری‌هایی که این ائتلاف در یمن ایجاد کرده است به شکل قابل توجهی در ایجاد نفرت در میان مردم این کشور تأثیر گذاشته و به شکل هولناکی در جهت تقسیم جامعه یمن در حال فعالیت است. 
 
سازمان سام افزود: تسلط ائتلاف عربی بر بندرهای جنوبی یمن و خلیج عدن و همچنین بندر المخاء در دریای سرخ، و نیز تعطیلی فرودگاه‌ها، موجب شده است که کشور یمن از میلیاردها دلار بودجه محروم شود و این مسئله بر وضعیت معیشتی مردم این کشور تأثیر بسیاری داشته است.
 
این سازمان حقوق بشری در پایان از ائتلاف سعودی ـ اماراتی خواست تا حمایت خود را از جنگ‌های داخلی در یمن قطع کرده و به حاکمیت این کشور و منافع مردم یمن احترام بگذارد و به نقض حقوق بشر در این کشور پایان دهد.
 
ائتلاف سعودی از ماه مارس 2015 میلادی (فروردین 94) عملیات نظامی خود را با حمایت نیروهای دولتی علیه ملت یمن آغاز کرد. دولت امارات نیز شریک اصلی عربستان در این حملات است که نیروهای امنیتی خود را در عدن مستقر کرده است.
انتهای پیام
captcha