استقبال از هنرهای اسلامی موزه «آرمیتاژ» روسیه / نمایش قرآن‌های ایرانی و ترکی
کد خبر: 3906411
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

استقبال از هنرهای اسلامی موزه «آرمیتاژ» روسیه / نمایش قرآن‌های ایرانی و ترکی

با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، بخش هنرهای اسلامی موزه «آرمیتاژ» در سن‌پترزبورگ روسیه با استقبال بازدیدکنندگان همراه بوده و چندین نسخه‌ کهن خطی قرآن کریم متعلق به ایران و ترکیه از جمله آثار آن است.

به گزارش ایکنا به نقل از «العربی الجدید»، با وجود محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، بخش هنرهای اسلامی موزه «آرمیتاژ» در سن‌پترزبورگ روسیه همچنان مورد استقبال بازدیدکنندگان است و بازدیدکنندگان از ابتدای ماه جاری میلادی در ساعت‌های مشخصی می‌توانند از این موزه بازدید کنند.
 
بخش هنرهای اسلامی آن در سال 1764 تأسیس شد. این موزه بزرگ از 5 طبقه تشکیل شده که طبقه سوم آن معروف به «کاخ زمستانی» به امپراطوری بیزانس، کشورهای اسلامی و کشورهای هند، چین، مغولستان و ژاپن اختصاص یافته است. 
 
از جمله هنرهای اسلامی عرضه شده در این موزه، مجموعه‌ای از پارچه‌های اسلامی است که شماری از آنها طی قرون اولیه هجری قمری، در مصر و از کتان و پشم بافته شده و شامل نقوش و تزئینات بسیاری است. در این موزه ظروف شیشه‌ای نیز به نمایش گذاشته شده که بیشتر آنها مربوط به دوران مملوکی و زمان حکومت آنها بر سرزمین‌های شام و مصر است.
 
برخی از آثار هنری این موزه هدایایی هستند که طی قرن‌های متمادی میان اُمرا و حکام مسلمان با سزارهای روسیه رد و بدل شده و برخی نیز دستاورد پیروزی‌ حکام مسلمان بر ارتش سزار در جنگ‌های آسیای میانه در نیمه قرن شانزدهم میلادی است. همچنین، در این موزه نسخه‌های قدیمی و کمیاب قرآن کریم و کتب خطی عربی و اسلامی با موضوعات مختلف به نمایش درآمده که از ترکیه و ایران به این موزه آورده شده است.
 
علاوه بر این، ظروف سفالین بسیاری نیز با طرح‌ها و نقش‌های مختلف در این موزه نگهداری می‌شود که با خط کوفی بر روی آن نوشته و تزئینات گل و گیاه بر آن طراحی شده است و ظروف شیشه‌ای رنگی ساخت ایران در این موزه دیده می‌شود که شهرهای ری و کاشان از مهمترین مراکز ساخت این ظروف محسوب می‌شود.
 
موزه آرمیتاژ در سال 2008 نمایشگاهی را با عنوان «جهان اسلام از چین تا اروپا» برگزار کرد که شامل بیش از 300 اثر هنری و باستانی مربوط به قرن هفتم تا نوزدهم میلادی بود. این نمایشگاه به چهار بخش اصلی تقسیم شده و شامل دوران صدر اسلام، جنگ‌های مغول تا قرن دهم هجری، دوران میانه از قرن دهم تا سیزدهم هجری و هدایای رد و بدل شده میان روسیه و جهان اسلام بود.
 
نمایش نسخه‌های خطی قدیمی قرآن در موزه آرمیتاژ روسیه
انتهای پیام
captcha