تنها راهکار حل مشکلات، رهایی از اقتصاد نفتی و بومی‌سازی دانش است
کد خبر: 3906569
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۷

تنها راهکار حل مشکلات، رهایی از اقتصاد نفتی و بومی‌سازی دانش است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: توسعه یک امر درون‌زا است؛ توسعه در استان باید از داخل شروع شود. اگر این استان مشکل آب دارد، باید از سوی خود بومیان استان حل شود. تکنولوژی را باید بومی‌سازی کرد، زیرا هر برنامه‌ای که در کشورهای دیگر نتایج مطلوب داشته، نمی‌تواند صد در صد در این منطقه هم جواب بدهد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور امروز، سه‌شنبه 3 تیرماه در نشست اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان که با حضور جمعی از مدیران دانشگاه‌ها و نهادهای علمی استان برگزار شد، گفت: استان سیستان‌وبلوچستان که بنده بارها آن را از شمال تا جنوب دیده‌ام، استان بسیار پر ظرفیتی است و پتانسیل نهفته بالایی دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد نفتی متأسفانه بسیاری از زیرساخت‌های فرهنگی ما را تحت تأثیر قرار داده است، بطوری که می‌بینیم جوانان فارغ‌التحصیل ما به‌جای نوآوری و دانش، به دنبال استخدام هستند، در حالی که اگر می‌خواهیم یک نفر را نابود کنیم، باید او را استخدام کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان کرد: اقتصاد نفتی وابستگی به همراه دارد. ما باید به این فکر کنیم که اگر روزی از ما نفت نخرند، چه باید بکنیم؟ مسئولان ما هم متأسفانه طوری شده‌اند که اگر مقام و منصب آنان را بگیریم، بیکار می‌مانند.

وی گفت: توسعه یک امر درون‌زا است. توسعه در استان باید از داخل شروع شود. اگر این استان مشکل آب دارد، باید توسط خود بومیان استان حل شود. تکنولوژی را باید بومی‌سازی کرد، زیرا هر برنامه‌ای که در کشورهای دیگر نتایج مطلوب داشته، نمی‌تواند صد در صد در این منطقه هم جواب بدهد.

ستاری اظهار کرد: هر گونه تغییر باید از داخل آغاز شود و باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد. به مسئولان استان توصیه می‌کنم که حتما از پارک علم و فناوری استان بازدیدی داشته باشند، زیرا مانند یک گلخانه است که گل‌ها از آنجا می‌رویند، مثل یک زایشگاه است که همه فکرها و نوآوری‌ها از آنجا متولد می‌شوند.

وی افزود: سرمایه‌گذاری که در حوزه دانشگاهی شده، بسیار خوب است، یعنی اگر این استان از لحاظ سایر شاخص‌ها پایین است، در این زمینه، شاخص آن بالاتر از سایر نقاط کشور است. دانشگاه‌ها باید وارد حوزه فناوری شوند، بطوری که در زندگی روزمره مردم تاثیر داشته باشد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان کرد: اگر نیروی انسانی جذب می‌کنیم و دانشگاه‌های ما دانشجویان فارغ‌التحصیل زیادی تحویل می‌دهد، اما هیچ اتفاقی در زندگی مردم نمی‌افتد، یعنی اکوسیستم ما مشکل دارد. ما با پول مردم درس می‌خوانیم، اگر قرار است هیچ اتفاقی نیفتد، چرا این‌قدر هزینه کنیم.

وی گفت: آموزش ما باید به سمتی برود که مشکلات مردم را حل کند و گرنه چه فایده‌ای دارد. هر مشکلی با دانش حل می‌شود، اما این دانش باید بومی‌سازی شود. هیچ اطمینانی وجود ندارد که روش‌هایی که در سایر نقاط جهان جواب داده، در این منطقه هم جواب بدهد. اما باید زیرساخت‌ها را فراهم کرد.

ستاری اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنیان، هیچ غول چراغ جادویی وجود ندارد که با یک حرکت، همه مشکلات را رفع کند. مشکلات باید توسط خود مردم و همین جوانان دانشگاهی حل شود. وظیفه ما مسئولان هم این است که اکوسیستم را طوری درست کنیم که آنان فضای کار داشته باشند، یعنی استعدادها و خلاقیت جوانان را سرکوب نکنیم.

سورنا ستاری و هیئت همراه صبح امروز وارد زاهدان شدند. بهره برداری از چند طرح و پروژه در حوزه فناوری از قبیل خانه خلاق سیستان و بلوچستان، مجتمع فناوری نوگام، پارک انرژی، کلنگ زنی کارخانه نوآوری و مجتمع فناوری زاهدان و همچنین دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زاهدان از مهمترین برنامه‌های معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در سفر به زاهدان بوده است.

انتهای پیام
captcha