درگذشت کاتب قرآن سودانی در 130 سالگی + عکس
کد خبر: 3906732
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴

درگذشت کاتب قرآن سودانی در 130 سالگی + عکس

«القونی بُشاره اسماعیل المسیری» معروف به شیخ القونی، از کاتبان قرآن سودان، در شهر «جِنینه» این کشور در 130 سالگی درگذشت.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «سودافاکس»، شیخ القونی، مدرس قرآن، نیز بود و تا آخرین لحظه زندگی به تدریس قرآن پرداخت.

وی، که پیرترین شهروند سودانی نیز بود، جایگاه والایی در کشورهای آفریقایی داشت و در کشورهای آفریقای میانه و غربی همچون غنا و مالی شناخته شده بود.

این مدرس قرآن سودانی در 30 سالگی هنگام اقامت در نیجریه قرآن کریم را به روایت‌های مختلف کتابت کرد و قرآن‌های دست‌نویسش خطی جذاب و زیبا داشت.

او خیلی کم حرف می‌زد و از نظر شنوایی ضعیف و غذایش کم بود و در منطقه «جبل العریق» شهر «جنینه» واقع در غرب سودان زندگی می‌کرد.

اسامه الاشقر، از افرادی که با این معلم قرآن آشنایی داشت، در مطلبی در پایگاه خبری النیلین سودان نوشته است: ناراحتم که با وجود تمام تلاش‌هایم نشد از نزدیک با او دیدار کنم، دو بار به جنینه آمدم، اما او هر دو بار در سفر بود. حافظ قرآنی نبود مگر اینکه از محضر شیخ القونی بهره برده و شاگرد او بوده باشد. او در مکتبخانه‌های قرآنی (معروف به خلاوی در سودان) تدریس می‌کرد یا شاگردان را به مکتبخانه‌ای که در منزل دایر کرده بود می‌آورد و به آنان قرآن یاد می‌داد.

الاشقر ادامه داد: این مرد قرآن را با خط مغربی (مراکشی) قدیم و با رنگ‌هایی ساخته شده به روش قدیم کتابت می‌کرد و با رنگ‌ها و نقش و نگارهای هندسی آن را می‌آراست و چندین بار به نگارش چنین قرآن‌هایی پرداخت، به طوری که گفته می‌شود بیش از صد بار قرآن را از حفظ نوشت و به بزرگان و علمای فعال در آموزش قرآن هدیه داد و بیشتر قرآن‌هایش را به شیوه «ورش عن نافع المدنی»(از روایت‌های مرسوم در نگارش قرآن) کتابت می‌کرد.

انتهای پیام
captcha