تشکیل شوراهای هم‌اندیشی قرآنی در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها
کد خبر: 3907182
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
حجت‌الاسلام مهدی مستأجران بیان کرد:

تشکیل شوراهای هم‌اندیشی قرآنی در نهاد رهبری در دانشگاه‌ها

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای جشنواره‌های قرآن و عترت در راستای نقش‌آفرینی بیشتر قرآن در زندگی دانشگاهیان هستیم، گفت: در دوره جدید تلاش خواهد شد تا شورای هم‌اندیشی قرآنی در نهاد شکل گیرد.

ارتقاء جشنواره در راستای در راستای نقش‌آفرینی قرآن در زندگی دانشگاهیان / تلاش برای تشکیل شوراهای هم‌اندیشیحجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مستأجران، مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به فعالیت‌های قرآنی این نهاد در دوره جدید مدیریتی، گفت: در معاونت فرهنگی اساس را بر ارتقای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی گذاشته‌ایم. البته مانند قبل نگاه راهبری داریم و به دنبال تصدی‌گری نیستیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال بازنگری در چارت سازمانی هستیم، گفت: ضمن اینکه فعالیت‌های قرآنی را در زوایای مختلف مدنظر خواهیم داشت، مباحثی همچون روخوانی، روان‌خوانی، حفظ، مفاهیم قرآن و پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی در زندگی دانشجویان و... را دنبال خواهیم کرد.  درصدد نیستیم که مباحث قرآنی در یک مجموعه، محدود شود و در مباحث مربوط به حوزه سلامت، قرآن و پژوهش نیز فعالیت‌ها را گسترش خواهیم داد.

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به فعالیت‌هایی درباره سبک زندگی و زیست انسانی، بیان کرد: در همین رابطه به زودی شوراهای هم‌اندیشی‌ و هیئت‌های اندیشه‌ورزی شکل خواهد گرفت.

نقش‌آفرینی قرآن در زندگی دانشگاهیان

وی درباره فرایند نقش‌آفرینی قرآن در زندگی دانشگاهیان و قرآنی شدن زیست انسانی، اظهار کرد: برای این کار سندهایی از قبل به نگارش درآمده است. لذا پیگیر اجرای این اسناد هستیم. البته از سوی مجموعه‌های مختلف اسناد زیادی نگارش یافته، اما مهم‌تر این است که بتوانیم اقدامات این اسناد را اجرا کنیم. برای مثال، اخیراً یک سند به همت وزارت بهداشت در زمینه فعالیت‌های قرآنی با عنوان «سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن در نظام سلامت» نگارش یافته و نهاد نمایندگی نیز یکی از اضلاع آن است.

مستأجران در پاسخ به اینکه عمده فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها به جشنواره‌های قرآنی اختصاص یافته است، نهاد برای افزایش تنوع فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها برنامه‌ای دارد یا خیر،‌ گفت:‌ جشنواره‌ها در جایگاه خود اهمیت دارد و به دنبال تقویت آن هستیم، اما کارآمدی بیشتر جشنواره‌ها مهم است. هدف از برگزاری جشنواره‌ این نیست که صرفاً دانشجویان علاقه‌مند به فنون و علوم قرآنی را تشویق کنیم، بلکه مهم‌ترین هدف آن این است که وضعیت موجود را ارتقا ببخشد و قرآن را از حاشیه به متن بیاورد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: اگر جشنواره توانست به این هدف و رسالت خود برسد، جشنواره مطلوبی خواهد بود و اگر برگزاری صرف را دنبال کند، از هدف اولیه فاصله می‌گیرد. لذا درصددیم که با ارتقای جشنواره‌های قرآنی، فضایی را ایجاد کنیم تا راه یافتن قرآن در زندگی دانشگاهیان می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد کوچک‌تر شدن حوزه فعالیت‌های قرآنی نهاد در چارت سازمانی جدید و اضافه شدن بخش نماز به بخش قرآن و عترت گفت:‌ در دوره جدید بنا بر این است که بخش قرآنی ارتقا داده شود و بدین منظور جلسات کارشناسی متعددی برگزار شده است.

برگزاری منظم جلسات مشورتی

مستأجران درباره جلسات شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و تأخیرهای به وجود آمده در برگزاری آن، افزود: هفته گذشته جلسه مشورتی با حضور اعضا برگزار شد. علاوه بر دریافت نقطه‌نظرات، آسیب‌شناسی کلی فعالیت‌ها نیز انجام شد. جا دارد از همه همکارانی که در دبیرخانه زحمت کشیده‌اند قدردانی کنم. قطعاً از فعالیت‌های خوبشان استفاده خواهیم کرد. بنا داریم نشست‌ها را از این پس منظم برگزار کنیم. بنابراین، نگاه صرفاً جشنواره‌ای نیز به این نشست‌ها نخواهیم داشت و با همفکری دوستان باتجربه‌ فعالیت‌های قرآنی برگزار خواهد شد.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در مورد فعالیت‌های قرآنی در وضعیت شیوع کرونا و برنامه‌های نهاد‌ گفت: در اولین جلسه دور جدید، این موضوع نیز مطرح شد. همه مجموعه‌ها نسبت به این وضعیت ابهام داشتند و ما نیز چنین وضعیتی داشتیم. متناسب با سناریوهایی که بخش آموزشی دانشگاه‌ها برای شروع فعالیت دارد، ما نیز برای برگزاری جشنواره‌ها سناریویی خواهیم داشت و در حد توان برنامه‌ها را حضوری و در غیر این صورت مجازی اجرا خواهیم کرد. به هر ترتیب راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد و دبیرخانه با همفکری دوستان پیگیر آن خواهد بود.

انتهای پیام
captcha