شفاعت در قرآن
کد خبر: 3907555
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

شفاعت در قرآن

شفاعت، اراده خداوند را تغییر نمی‌دهد بلکه همانند توبه است، بر اساس آیات قرآن، خداوند می‌تواند بر اثر شفاعت، عملی را به عملی دیگر تبدیل کند.

شفاعت در قرآنشفاعت، اراده خداوند را تغییر نمی‌دهد بلکه همانند توبه است و بر اساس آیات قرآن کریم خداوند می‌تواند بر اثر شفاعت، عملی را به عملی دیگر تبدیل کند. همچنان که ممکن است عمل موجودی را معدوم یا عمل کمی را زیاد و یا عمل معدومی را موجود سازد. شفاعت در مورد افرادی صورت می‌گیرد که پیوند خود را به‌طور کلی با دین خدای متعال قطع نکرده و قابلیت آن را دارند که با وجود آلودگی به بعضی گناهان به برکت شفاعت شافعان، مشمول رحمت حق شوند.

بزرگترین و نهایی‌ترین امید مؤمنان گنهکار، شفاعت است؛ ولی در عین حال نباید از مکر الهی ایمن شوند و باید همیشه بیمناک باشند که مبادا کاری از آن‌ها سرزده باشد یا سر بزند که موجب سوء عاقبت و سلب ایمان، در هنگام مرگ شود.

شفاعت همانند توبه است

حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، از آذربایجان شرقی اظهار کرد: شفاعت، اراده خداوند را تغییر نمی‌دهد بلکه همانند توبه است و بر اساس آیات قرآن کریم خداوند می‌تواند بر اثر شفاعت، عملی را به عملی دیگر تبدیل کند. همچنان که ممکن است عمل موجودی را معدوم یا عمل کمی را زیاد و یا عمل معدومی را موجود سازد.

وی با استناد به آیه 4 سوره سجده «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَيْنَهُمَا فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ ۖ مَا لَكُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا شَفِيعٍ ۚ أَفَلَا تَتَذَكَّرُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: خدا آن کسی است که آسمان‌ها و زمین و هر چه بین آن‌هاست همه را در مقدار شش روز بیافرید، آنگاه بر عرش فرمانروایی قرار گرفت، شما را غیر او هیچ در عالم یار و یاور و شفیع و مددکاری نیست، آیا تذکر نمی‌یابید؟

حجت‎الاسلام شربیانی‌ ادامه داد: وساطت و شفاعت پیامبران، در پیشگاه خداوند، برای آمرزش گناهکاران است. شفاعت بدین معنا نیست که رحم دیگران بیش از خداست. چون اولیای خدا به لطف و رحمت او اجازه شفاعت می‌گیرند.

وی با اشاره فرموده پیامبراکرم(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: از شفاعت من اگر خدا بخواهد آن کسی برخوردار خواهد شد که بميرد درحالی که هيچ گونه شائبه شرکی نسبت به خداوند در دلش نباشد.

حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو کردن نقش شفاعت برای محفوظ ماندن از نابودی تأکید کرد: انسان موظف است براى محفوظ ماندن از نابودى و هلاكت، هم در دنيا و هم در قيامت، به آن قوانينى كه خداوند متعال براى نجات او قرار داده است پناه برده و آن‏‌ها را شفيع و پشتيبان خود قرار دهد.

امید به شفاعت و امیدوارشدن انسان گنهکار

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشهر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: اميد به شفاعت اوليای الهی است که انسان گناهکار را اميدوار ساخته و او را به راه راست بر می‌گرداند.

وی ضمن بازگو کردن ضرورت شفاعت افزود: اهميت و ضرورت شفاعت از آنجا آشکار می‌شود که هيچ انسانی به غير از چهارده معصوم(ع) و گروهی از صالحان ديگر بدون اشتباه و گناه نبوده و اگر انسان‌ها بعد از انجام معصيت اميدی به شفاعت نداشته باشند، در اين صورت از درگاه خدا نااميد شده و دچار يأس و نااميدی می‌شوند که بزرگترين گناه است.

حجت‌الاسلام ناصری، با استناد به آیه 44 سوره زمر «قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعًا ۖ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو: شفاعت همه خلقان با خداست، که سلطان ملک آسمان‌ها و زمین است و پس از مرگ و فنا بازگشت همه شما به‌سوی اوست.

امام جمعه خسروشهر‌ یادآور شد: شفاعت در مورد افرادی صورت می‌گیرد که پیوند خود را به‌طور کلی با دین خدای متعال قطع نکرده و قابلیت آن را دارند که با وجود آلودگی به بعضی گناهان به برکت شفاعت شافعان، مشمول رحمت حق شوند.

وی با اشاره به فرموده امام رضا(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: هر کس شفاعت رسول خدا(ص) را تکذيب کند مشمول آن نخواهد شد.

حجت‌الاسلام ناصری شفاعت را يک نوع وساطت در مغفرت دانست و تأکید کرد: شفاعت يک نوع وساطت در مغفرت و عفو و بخشيدن گناهان است، يعنی شخص قوی از شخص ضعيف دستگيری می‌کند و او را به مقامی می‌رساند يا از عذابی می‌رهاند.

انتهای پیام
captcha