امام رضا(ع)؛ نقطه اشتراک عاطفی ایران و ترکمنستان
کد خبر: 3908674
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳

امام رضا(ع)؛ نقطه اشتراک عاطفی ایران و ترکمنستان

در مراسم جشن ولادت امام رضا(ع) با عنوان «قزل امام ترکمنستانی‌ها»، که در رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد برگزار شد، از مقام شامخ این امام همام به عنوان نقطه اشتراک عاطفی دو ملت ایران و ترکمنستان یاد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با آخرین روز از دهه کرامت و در زادروز امام رضا(ع)، جشن ولادت «قزل امام ترکمنستانی‌ها» با حضور علاقه‌مندان ترکمنی آن امام همام در محل رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد برگزار شد.

این جشن با پخش کلیپ تصویری از حرم مطهر علی بن موسی الرضا(ع) و با ابراز ارادت حاضران آغاز شد و با سخنان رضا خانیان، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد، ادامه یافت.

وی در سخنانی برگزاری این جشن را براساس ارادت دولت و مردم ترکمنستان به امام رضا(ع)، وظیفه رایزنی فرهنگی دانست و گفت: قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان، امام رضا(ع) را دانشمندی می‌داند که همگان باید از سخنان ارزشمند ایشان بهره‌مند شوند. مردم ترکمنستان نیز از دیرباز ارادتی خاص به آستان امام هشتم(ع) دارند و در هر فرصتی برای زیارت مرقد شریف این امام در مشهد، به ایران سفر می‌کنند.

خانیان اظهار کرد: امام علی بن موسی الرضا(ع) نقطه اشتراک عاطفی دو ملت ایران و ترکمنستان است و در روابط بین کشورها و ملت‌های همسایه، وجود چنین نقطه اشتراکی، آنها را حتی از همسایه نزدیکتر می‌کند و بر همین اساس است که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با رئیس‌جمهور ترکمنستان، روابط دو کشور را فراتر از همسایگی و آن را «خویشاوندی» دانسته‌اند.

در ادامه این جشن، علاقه‌مندان ترکمن، هفت مقاله خود را درباره امام رضا(ع) به زبان فارسی برای حاضران خواندند. در یکی از این مقالات چنین آمده بود: «قزل امام جان، من عاشق کبوترهای گنبد تو هستم، آنها مثل فرشته‌های زمینی هستند و آزاد در آسمان نیلگون پرواز می‌کنند».

در یکی دیگر از مقالات با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب و عکس قزل امام(ع) در محل رایزنی فرهنگی کشورمان نوشته شده بود: «از آن روز که این نمایشگاه آغاز شده است، انگار هر روز قزل امام جان را زیارت می‌کنم».

سپس، گروه همخوانی رایزنی فرهنگی ایران در عشق‌آباد سرودی فارسی را به این مناسبت بازخوانی کرد و سه کلیپ این نمایندگی فرهنگی به مناسبت ولادت امام رضا(ع) به نمایش درآمد. همچنین، برگزاری مسابقه‌های شاد از دیگر بخش‌های این جشن بود که با تشویق علاقه‌مندان، فضایی مفرح را برای حاضران ایجاد کرد. پایان‌بخش این مراسم اعطای جوایز به برندگان مقاله برتر و شرکت‌کنندگان در مسابقه ویژه جشن بود.

امام رضا(ع) نقطه اشتراک عاطفی ایران و ترکمنستان

امام رضا(ع) نقطه اشتراک عاطفی ایران و ترکمنستان

انتهای پیام
captcha