ضرورت بهره‌مندی از تجربیات استان‌ها در برگزاری کنگره شهدای زنجان
کد خبر: 3908718
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
آیت‌الله خاتمی تأکید کرد:

ضرورت بهره‌مندی از تجربیات استان‌ها در برگزاری کنگره شهدای زنجان

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌های آخر در برگزاری کنگره شهدا است، بیان کرد: تأخیر در برگزاری کنگره مزیتی است که بتوان از تجربیات سایر استان‌ها استفاده کرد و برنامه‌ای بی‌نقص و در شأن و منزلت ایثارگران ارائه داد.

ضرورت بهره‌گیری از تجربیات استان‌ها در برگزاری کنگره شهدای زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، آیت‌الله علی خاتمی، امام جمعه زنجان، شب گذشته، 14 تیرماه در جلسه ستاد شهرستان کنگره ۳۵۳۵ شهید استان زنجان اظهار کرد: زندگی خود را مدیون شهدا هستیم و برگزاری کنگره شهدا تلاشی در جهت حفظ و انتقال ارزش‌های نهفته در گنجنامه 8 سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌های آخر در برگزاری کنگره شهدا است، بیان کرد: تأخیر در برگزاری کنگره مزیتی است که بتوان از تجربیات سایر استان‌ها استفاده کرد و برنامه‌ای بی‌نقص و در شأن و منزلت ایثارگران ارائه داد.

رئیس شورای سیاستگذاری کنگره ملی شهدای استان با بیان اینکه حدود یک سال برای برگزاری کنگره و جمع‌آوری آثار شهدا زمان در اختیار داریم، تصریح کرد: شرایط کرونایی و اقتصادی خود به خود سبب ایجاد محدودیت‌هایی خواهد شد که با همکاری و مدد از ارواح پاک شهدا این کاستی‌ها نیز جبران می‌شود.

رضا عسگری، فرماندار زنجان در ادامه این جلسه ابراز کرد: با دستور مقام معظم رهبری کنگره شهدا در سال‌های متعددی در کشور برگزار می‌شود که انتظار از برگزاری این کنگره در استان زنجان به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی و به عنوان دیار غواصان دریادل نسبت به سایر استان‌ها بالاتر خواهد بود.

وی یادآور شد: جمع‌آوری آثار و خاطرات شهدای زنجان بسیار ارزشمند بوده و در تاریخ ماندگار خواهد شد و آیندگان برای بررسی این عصر و قضاوت جمهوری اسلامی به آثار مکتوب و آثار هنری مراجعه خواهند کرد، بنابراین همه دستگاه‌ها باید برای ثبت آثار ماندگار تلاش کنند.

این مسئول به بررسی و آسیب‌شناسی کنگره‌های برگزار شده در دیگر استان‌ها تأکید کرد و گفت: با یک الگوبرداری مناسب، ایجاد خلاقیت در کار و ایجاد انسجام بین همه قشرهای مردمی باید تلاش کنیم تا کنگره باشکوهی در پایتخت شور و شعور حسینی برگزار شود.

سردار جهانبخش کرمی، فرمانده سپاه انضارالمهدی(عج) استان زنجان در ادامه این جلسه اظهار کرد: هر ۱۰ سال یک بار برنامه‌ریزی می‌‌شود که هر استان یک کنگره برای شهدا برگزار کند که استان زنجان بیش از ۳۰ سال موفق به برگزاری این کنگره نشده بود ولی در سال‌جاری این توفیق و زمینه برگزاری این کنگره در استان فرآهم شده است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در طول دفاع مقدس خالق زیباترین صحنه‌ها از لحاظ فرهنگی و وقایع از لحاظ شجاعت و ایستادگی به مدت ۸ سال در مقابل فداکاری و استکبار بوده است، افزود: در واقع جنگ ۸ سال دفاع مقدس یک جنگ جهانی در جغرافیای کوچک بود زیرا همه استکبار و دشمنان اسلام در یک طرف بود و ایران نیز به تنهایی در طرف دیگر  قرار داشت.

این مسئول با اشاره به اینکه رزمندگان زنجانی در همه عملیات بزرگ دفاع مقدس خط‌شکن بوده‌اند، تصریح کرد: سپاه استان نیز در ۴۶ عملیات آفندی و پدافندی در سخت‌ترین نبردها حماسه آفریده است و این استان نقش پررنگی از لحاظ جمعیت، نقش‌آفرینی و فرماندهی نیروهای سپاه، ارتش و بسیج استان در دفاع مقدس داشت.

کمبود اسناد و آثار شهدای زنجان

فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان با بیان اینکه در استان زنجان در مقایسه با سایر استان‌ها اسناد و آثار قابل توجهی از شهدای استان دیده نمی‌شود که اگر جمع‌آوری و مکتوب نشود به فراموشی سپرده خواهد شد، ادامه داد: خاطرات پیشکسوتان، شهدا و ایثارگران استان باید ثبت و مکتوب شود تا نسل‌های بعدی از آن استفاده کنند‌.

سردار ‌کرمی با اشاره به اینکه از خاطرات دوران دفاع مقدس و عملیات‌های انجام شده از سوی رزمندگان زنجانی کتاب‌های زیادی می‌توان نگاشت، اظهار کرد: اکنون به دلیل فرصت‌های از دست رفته حدود شش ماه برای جمع‌آوری این آثار فرصت باقی مانده و باید بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب از این آثار جمع‌آوری و مکتوب شود.

این مسئول با بیان اینکه همه ما مدیون خون شهدا هستیم و همه امکانات و دارایی‌های استان برای شهدا بوده و در این مکان هیچ سلیقه سیاسی و نظامی مطرح نیست، تصریح کرد: اطلس نبرد ارتش، سپاه و نیروی انتظامی استان باید عین واقعیت برای نسل‌های آینده باقی ماند و از حماسه رزمندگان استان نیز فیلم و عکس تهیه شود.

قاسم محمدی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به برگزاری کنگره شهدا در سال ۱۴۰۰ در استان زنجان، اظهار کرد: در حاشیه این کنگره، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان افتتاح خواهد شد که نیازمند یاری است‌.

وی در رابطه با یادمان‌های شهدای گمنام شهرستان‌های استان، افزود: این موضوع در جلسات مختلف پیگیری شده و قول مساعدت در ساخت یادمان‌های شهدای گمنام در شهرستان‌های سلطانیه، نیک‌پی، قیدار و زرین‌رود داده شده ولی هنوز هم ساخت آن به کندی پیش می‌رود به خصوص در شهرستان سلطانیه هیچ کار عملیاتی در این خصوص انجام نشده است.

محمدی در رابطه با برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس، تصریح کرد: فرمانداران شهرستان‌ها باید ریز برنامه‌های چهلمین سالگرد دفاع مقدس نوشته و اجرایی کرده و جلساتی را در این خصوص برگزار کنند و گزارش عملکرد خود را به این اداره کل ارسال کنند.

انتهای پیام
captcha