جای خالی گروه تواشیح خوزستان در مسابقات / زحماتی که بر باد می‌رود
کد خبر: 3908883
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷

جای خالی گروه تواشیح خوزستان در مسابقات / زحماتی که بر باد می‌رود

سرپرست گروه تواشیح «مشکات» اهواز گفت: زمانیکه گروه‌های تواشیح خوزستان در مسابقات شرکت نمی‌کنند باعث کاهش سطح رقابت و تنوع اجرای می‌شود؛ چون سبک اجرای استان خوزستان مجلسی و حماسی است و شور و حرارت در مستمعین ایجاد می‌کند.

مسابقات بدون حضور تواشیح خوزستان چگونه پیش می‌رود؟

با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم فقط 2 گروه از استان خوزستان موفق به ثبت‌نام شدند و با عدم تمدید مهلت نام‌نویسی، عملاً شرکت دیگر گروه‌های تواشیح خوزستانی در این مسابقات منتفی شد. 

ماجد نصری، سرپرست گروه تواشیح مشکات اهواز، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، اظهار کرد: 45 روز برای ثبت‌نام در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم مهلت داده بودند که پس از آن دیگر تمدید نشد. به همین دلیل بسیاری از گروه‌های تواشیح استان خوزستان نتوانستند در مسابقات ثبت‌نام کنند. به‌صورت کتبی با آقای قره‌شیخلو مکاتباتی انجام دادیم‏‎، اما ایشان برای تمدید مهلت‌ ثبت‌نام موافقت نکردند. 

تواشیح

وی بیان کرد: البته در تماس مدیرکل اوقاف خوزستان با حجت‌الاسلام‌ والمسلمین خاموشی این مهلت برای یک روز تمدید شد و در همه گروه‌های مجازی اعلام کردیم که مهلت ثبت‌نام یک روز تمدید شده است. می‌پذیریم که قصور از خودمان است و واقعاً نمی‌شود برای آن دلیل آورد. زمانی که در دارالقرآن بسیج بودم وقتی زمان ثبت‌نام و برگزاری مسابقات قرآن می‌رسید با تک تک افرادی که می‌دانستیم برای استان مقام می‌آورند، تماس می‌گرفتیم. بعضی‌ افراد مشغله دارند و نمی‌توانند گوش به زنگ برگزاری مسابقات باشند. اینها ظرافت‌های کار با فعالان قرآنی است و اوقاف استان باید به این شکل عمل می‌کرد.

نصری تصریح کرد: بدون حضور گروه‌های خوزستانی عملاً مسابقه‌ای در کار نیست چون قطب تواشیح کشور، خوزستان است. از سال ۹۰ به بعد 3 تا 4 گروه فینالیست در مسابقات داشته‌ایم و همیشه جزو مدعیان بودیم. زمانیکه گروه‌های تواشیح استان خوزستان در مسابقات شرکت نمی‌کنند باعث کاهش سطح رقابت و تنوع اجرا می‌شود، چون سبک تواشیح خوزستان متفاوت، مجلسی و حماسی است که باعث ایجاد شور و حرارت در مستمعین می‌شود. اگر اینگونه پیش رود که گروه‌های تواشیح خوزستان در مسابقات حضور نداشته باشند، مسابقات سردی را پیش رو خواهیم داشت.

وی تأکید کرد: آقای قره‌شیخلو بسیار منضبط هستند و استدلال‌های منطقی دارند که دلایل ایشان نیز کاملاً به‌جا بود، اما باید فرآیند ثبت‌نام در سایت ساده‌تر شود تا همه بتوانند به راحتی در مسابقات شرکت کنند. 

بنا بر این گزارش، گروه تواشیح «الانوار» عین‌دو اهواز در تیرماه سال گذشته همزمان با ماه رمضان به‌ عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه حضور یافت و به اجرای تواشیح پرداخت. حضور ‌میان برادران اهل سنت، اجرا در مسجد قدیمی اموی و بازخورد این اجراها در مسجد جامع‌البساتین اهل سنت لاذقیه از جمله برنامه‌ها در این سفر بود. اکنون این گروه از ثبت‌نام در مسابقات بازمانده است.

احمد سواری، مسئول گروه تواشیح «الانوار عین‌دو» در گفت‌وگو با ایکنا خوزستان،‌ بیان کرد: از یک سال گذشته تاکنون شروع به تمرین و خود را برای مسابقات آماده کرده‌ایم. یک شب مانده به پایان مهلت ثبت‌نام می‌خواستیم ثبت‌نام را انجام دهیم که سایت خطا داد. یک سال زحمت برای 6 نفر که به سختی می‌توانند جلسه بگذارند و دور هم جمع شوند کار آسانی نیست؛ تواشیح، کار فردی نیست که بگویم اشکالی ندارد.

تواشیح

سواری تصریح کرد: اطلاع‌رسانی برای انجام ثبت‌نام خوب بود و در گروه‌ها و فضای مجازی شنیدم که ثبت‌نام شروع شده است. درست است که این اتفاق تقصیر خودمان بود، اما گاهی پیش آمده بعضی از افرادی که فعال قرآنی هستند، قصد شرکت در مسابقات را نداشته‌اند،‌آمدند فضای مسابقات را دیدند و در آن شرکت کردند؛ ما باید افراد را به مسابقات جذب کنیم. پس از اینکه نتوانستیم در سایت ثبت‌نام کنیم با تهران تماس گرفتیم. گفتند ۴۵ روز مهلت داده‌ شده و اکنون هم این زمان تمام شده است. 

وی در پایان گفت: خوزستان به مسابقات تواشیح روح می‌دهد و فضای مسابقات را تغییر می‌دهد. حتی اجرای گروه‌های تواشیح خوزستانی درس و تجربه برای دیگر گروه‌های تواشیح است و افسوس که جای خالی خوزستان در این مسابقات بسیار مشهود خواهد بود.

انتهای پیام
captcha