مروری بر فعالیت‌ها و امتیازات مهم حجت‌الاسلام خسروشاهی
کد خبر: 3909516
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۳

مروری بر فعالیت‌ها و امتیازات مهم حجت‌الاسلام خسروشاهی

استاد خسروشاهی امتیازات متعددی داشتند و یکی از امتیازات ایشان، تواضع فوق‌العاده بود؛ ذره‌ای تکبر، تبختر و تفرعن علمی و عملی در وجودش نبود. او همچنین دارای انصاف علمی بود و تاریخ را تحریف نمی‌کرد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی به همت انجمن مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی امروز، 18 تیرماه، به صورت مجازی برگزار شد. در ادامه مشروح سخنان حجت‌الاسلام رضا مختاری از اساتید حوزه علمیه در این مراسم را می‌خوانید؛

در اینجا باید به عمده فعالیت‌های ایشان اشاره کنم. یکی از فعالیت‌های مهم ایشان، احیای آثار دیگران در جهان اسلام است. از جمله علامه طباطبایی که 10 جلد از مجموعه آثار ایشان را آماده کردند و تاکنون بوستان کتاب 9 جلد را چاپ کرده است. همچنین مجموعه آثار سیدجمال و مقالات فراوانی درباره سیدجمال چاپ کردند. بنابراین، یک محور، احیای آثار دیگران بود.

محور دوم، ترجمه و نشر آثار شخصیت‌های جهان اسلام، از جمله ترجمه برخی آثار شیخ محمدحسین کاشف‌الغطا و حاج سراج انصاری است که تا روزهای آخر عمر نیز پیگیر تجدید چاپ اثر ایشان بود که در نامه‌ای که مدتی قبل از وفات به بنده نوشتند، پیگیر آثار مرحوم سراج بودند.

محور سوم، آثار قلمی فراوان خودشان است که بسیار هم زیاد است. اعم از کتاب و مقاله که در کتابِ «خاندان علم و تقوی» معرفی شده است. محور چهارم، فعالیت ایشان در حوزه نشر و تأسیس مجلات بود که در قالب سردبیری یا نویسندگی فعالیت داشتند. برای نمونه باید از تاریخ و فرهنگ معاصر نام برد که فصلنامه بسیار مفید و موثری بود و پنج ویژه‌نامه را نیز چاپ کرد. مجله دیگر که با آن همکاری داشتند، مکتب تشیع و مکتب اسلام بود.

علاوه بر اینها، ماهنامه پیام شادی هم بود که مدیر مسئول آن بودند و بعد مجله نسل نو یا فصلنامه الهادی که به عربی منتشر می‌شود و هفته‌نامه بعثت که خودشان منتشر می‌کردند و تا آخر عمر ادامه داشت. پس، علاوه بر تألیف کتاب، در قالب مجله و هفته‌نامه نیز فعالیت وسیع و گوناگون و متنوع برای طیف‌های مختلف داشتند.

محور بعدی، خدمات اجتماعی مانند رفتن به سفارت ایران در واتیکان بود یا رایزن ایران در مصر  بودند که خدمات زیادی را داشتند. همچنین شرکت در همایش‌های جهان اسلام از سال 50 شمسی به این سو را نیز باید اضافه کرد که در الجزایر و لبنان حضور داشتند. محور بعدی، ارتباط وسیع با دانشمندان جهان اسلام، اعم از ایرانی و غیرایرانی و طیف‌های مختلف اعم از روحانی و دانشگاهی بود. محور دیگر که اثرگذار بودند عبارت از، جریان‌های سیاسی و اجتماعی معاصر در کشورهای اسلامی بود که از معدود کسانی بودند که شناخت عمیقی از جریان‌های سیاسی و اجتماعی داشتند.

همچنین ایشان امتیازات متعددی داشتند که باید به برخی از آنها اشاره کنم. یکی از امتیازات ایشان، تواضع فوق‌العاده بود. با هر کسی ارتباط می‌گرفت و ذره‌ای تکبر، تبختر و تفرعن علمی و عملی در وجودش نبود. امتیاز بعدی، انصاف علمی بود. تاریخ را تحریف نمی‌کرد و واقعیات را بیان می‌نمود. مورد دیگر اینکه ایشان، اهل تحمل و مدارا بود و به همین دلیل، با جریان‌های عمده، روابط خوبی داشت و مدارا می‌کرد. امتیاز مهم دیگر هم خاندان علمی بود. پدر، جد و برادر ایشان، از شخصیت‌های طراز اول جهان اسلام بودند.

امتیاز دیگر استاد، ارتباط عمیق با بزرگان شیعه بود و این روابط، صرف روابط استادی و شاگردی نبود و با بزرگان شیعه، ارتباط وثیقی داشتند که باید از علامه طباطبایی و امام خمینی یاد کرد. اینها، عبارت از مهم‌ترین محورها در امتیازت ایشان است که شرح فعالیت‌های ایشان و معرفی خاندانشان در کتاب «خاندان علم و تقوی» آمده است و البته، هنوز فهرست کاملی از آثار ایشان در دست نیست، چون به هر مناسبتی، مقاله‌ای می‌نوشتند و یکی از آخرین مقالاتشان که تحویل ما دادند و در مجله کتاب شیعه منتشر شد، مقاله بسیار مفیدی در مورد کتاب «الشیخ أبوزهرة و کتابه: «الامام الصادق علیه السلام حیاته و عصره» بین الحقائق و الأوهام» بود که در مجله کتاب شیعه چاپ شد و لازم است فهرست کاملی از مجموعه آثار ایشان مانند مجموعه‌ای که برای استاد ایرج افشار چاپ شده، تدوین شود.

در مورد ارتباط بنده با ایشان هم باید بگویم، با مطالعه آثارشان از سال 57 شروع شد، ولی ارتباط بیشتر به مناسبت تأسیس موسسه کتابشناسی شیعه بود که خدمتشان رسیدم و تقاضا کردم، شرحی برای سیدجمال بنویسند و گفتند گرفتارم و یکی از دوستان که قبلاً کار کرده را نام بردند و قرار شد ایشان بنویسند و در نهایت با اشراف استاد خسروشاهی منتشر شود که ارتباط وثیق ما نیز از همین‌جا شروع شد.

بعد از آن، حدود 10 سال قبل در سفری باهم، همسفر بودیم و ارتباط ما هم وسعت بیشتری پیدا کرد، از طرفی باید اشاره کنم که چقدر در این ارتباطات عمق ارادت ایشان به سیدجمال مشخص شد. همچنین باید اشاره کنم که یک ماه قبل از وفات، در موسسه کتابشناسی شیعه تشریف آوردند و می‌خواستند دو کتابشان تجدید چاپ شود.

انتهای پیام
captcha