گزارش عفو بین‌‎الملل از جنایت جنگی میانمار
کد خبر: 3909523
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
امروز اعلام شد؛

گزارش عفو بین‌‎الملل از جنایت جنگی میانمار

سازمان عفو بین‌الملل امروز چهارشنبه اقدامات میانمار علیه مسلمانان روهینگیا را جنایت جنگی توصیف کرد و خواستار تحقیقات شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه شد.

به گزارش ایکنا؛ مهر نوشت: سازمان عفو بین الملل با اعلام اینکه بمباران ایالت راخین از سوی ارتش میانمار منجر به کشته شدن افراد غیر مسلح از جمله کودکان و زنان شده و این اقدام جزء جنایات جنگی محسوب می‌شود، از همین رو شورای امنیت سازمان ملل باید درباره آن تحقیق کند.

عفو بین الملل در گزارش خود آورده که به اسناد جدید دست یافته که ارتش میانمار در ماه‌های آوریل و مارس اقدام به بمباران ایالت‌های راخین و چین کرده که در این حملات بیش از ۱۰ نفر کشته شده‌اند.

در هفته گذشته نیز اعلام شد که هزاران نفر از مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین واقع در غرب میانمار به دلیل تصمیم ارتش برای انجام عملیات پاکسازی، اقدام به تخلیه منازل خود نموده‌اند.

این موضوع توسط مقامات محلی به مسئولان روستاها منتقل شده و آنها مسلمانان را در جریان این تصمیم ارتش میانمار قرار داده‌اند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که هنوز تکلیف آوارگان روهینگیایی مستقر در کمپ‌های مهاجرین در بنگلادش مشخص نیست.

در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز عملیات ارتش میانمار در مناطق مسلمان نشین راخین موجب آوارگی هزاران مسلمان شده بود.

«کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان» (UNHCR) و «برنامه توسعه سازمان ملل» ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۹۷ در بیانیه مشترکی اعلام کرده بودند که خواستار دسترسی کامل به ایالت راخین (در شمال غربی میانمار و محل سکونت اقلیت مسلمان روهینگیا در این کشور)، بوده و نیز منتظرند تا کارکنان بین المللی بتوانند در شهر «منگدو» (Maungdaw) در این استان مستقر شوند.

لازم به ذکر است، در ۱۴ ژوئن سال گذشته میلادی، سازمان ملل با میانمار توافقی را به امضا رساند که بر اساس آن صدها هزار روهینگیایی آواره در بنگلادش اجازه همراه با انتخاب بازگشت به میانمار یعنی زادگاه خود را داشته باشند.

انتهای پیام
captcha