تنغیم، نیاز تلاوت اثرگذار است
کد خبر: 3909733
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

تنغیم، نیاز تلاوت اثرگذار است

مبتهل و خواننده نواهای دینی با بیان اینکه تنغیم، نیاز تلاوت اثرگذار است، گفت: وقتی قاری از صفر تا صد یک تلاوت را در ذهن خود برنامه‌ریزی می‌کند درصد خطا بسیار پایین می‌آید.

تنغیم نیاز تلاوت اثرگذار است

به گزارش ایکنا از خوزستان، حسن خانچی، مبتهل و خواننده نواهای دینی در برنامه جمعه‌ شب‌های مؤسسه قرآنی امام رضا(ع) که شب گذشته، 20 تیرماه به‌صورت زنده از صفحه اینستاگرام این مؤسسه پخش شد، درباره تنغیم در تلاوت قرآن کریم، گفت: در موضوع موسیقی به‌صورت کلی چه در قرائت، انشاد دینی و یا تواشیح دو مسئله وجود دارد؛ یکی مقامات و دیگری تنغیم.

وی ادامه داد: یک بخش در موسیقی این است که ما قدرت شناخت مقامات و توانایی اجرای آن‌ها و در نتیجه ایجاد و پردازش تنغیم را داشته باشیم. یعنی قاری با ذوق و سلیقه خود، مقامات را بر قرائت پیاده کند.

خانچی بیان کرد: بعد از انقلاب اسلامی و در اوایل انقلاب، قاریانی بودند که البته جریان‌ساز هم بودند اما صرفاً مقلد بودند. اینها از خودشان چیزی را بروز نمی‌دادند و هنوز هم این مشکل را داریم و این مسئله میان قاریان ما کاملاً مرتفع نشده است. اما قاریان نسل دوم و سوم روی این موضوع کار می‌کند یعنی برای آهنگسازی بر آیات قرآن و قرائت آن‌ها کار می‌کنند. قاسم مقدمی، حامد شاکرنژاد، سید‌جواد حسینی را در این مسیر موفق می‌بینم.

مبتهل و خواننده نواهای دینی گفت: امیدواریم در نسل جدید قاریان به این نتیجه برسند که در حوزه تلاوت نیاز به تنغیم و خلق آثار اثر‌گذار داریم. به‌طور مثال ما تلاوت‌های متعددی را از سوره تکویر با صدای استاد عبدالباسط شنیده‌ایم اما این تلاوت‌ها چندان تفاوتی با هم ندارند. اندک تغییراتی هم که در آن است به دلیل این است که استاد آن‌ها را در سنین مختلف خوانده است. نیازی نیست که ما یک سوره را به ۲۰ گونه مختلف بخوانیم بلکه یک‌گونه بخوانیم اما فاخر بخوانیم. وقتی که قاری برای حضور در یک محفل از صفر تا صد یک تلاوت را در ذهن خود برنامه‌ریزی می‌کند درصد خطا بسیار پایین می‌آید.

انتهای پیام
captcha