بانوان نباید برای تأمین ملزومات حجاب مشکل داشته باشند
کد خبر: 3909798
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
زهره الهیان:

بانوان نباید برای تأمین ملزومات حجاب مشکل داشته باشند

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گرانی چادر و ملزومات عفاف و حجاب و عدم حمایت‌ از تولیدکنندگان این عرصه، گفت: باید کاری کنیم که بانوان محجبه دغدغه‌ و مشکلی برای تهیه ملزومات عفاف و حجاب نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری تبیین برنامه‌های هفته عفاف و حجاب، امروز ۲۱ تیرماه، با حضور مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور، رضاییان، دبیر شورای سیاستگذاری عفاف و حجاب وزارت کشور به همراه زهره‌سادات لاجوردی و زهره الهیان، نماینده مجلس در محل سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

بیابانی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روز عفاف و حجاب که به پاسداری از حیا و عفت زنان جامعه، جان خود را فدا کردند، گفت: امسال همچون سال‌های گذشته بسیج با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد برنامه‌هایی را برای بزرگداشت هفته عفاف و حجاب تدارک دیده است‌. موضوع عفاف و حجاب به عنوان یک هنجار اجتماعی در کشور مطرح است. موضوع حیا و عفت پیش زمینه بروز و ظهور حجاب در جامعه است. این دو واژه به هم پیوسته هستند و به دور از جغرافیا و زمان و مکان خداوند متعال در درون تمامی انسان‌ها آن را قرار داده است.

بیابانی از برگزاری نمایشگاه‌های مختلف عفاف و حجاب با رویکرد علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری در کشور خبر داد و گفت: به دلیل شیوع کرونا سعی کرده‌ایم این فعالیت‌ها را در رسانه‌ ملی و فضای مجازی اجرا کنیم، بر همین اساس نمایشگاه‌های عکس هنرمندان و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در سراسر کشور برگزار خواهد شد. تجلیل از صاحبان به نام در عرصه پوشاک اسلامی ایرانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه عفاف و حجاب و اجرای برنامه‌های مجازی و برگزاری تریبون‌های آزاد و برگزاری همایش و جشن تکلیف برای دختران و همچنین برگزاری نشست‌های خبری و دیدار با مسئولان در راستای مطالبه‌گری برای توجه و اهتمام بیشتر به مراقبت از این موضوع در سطح جامعه از دیگر برنامه‌های این هفته است‌.

تولید محتوای کودکانه در فضای مجازی

مسئول بسیج جامعه زنان کشور بیان کرد: تولید محتوای کودکانه در فضای مجازی و رسانه ملی جزء اهم فعالیت‌های این هفته است. با توجه به محدودیت‌های حضور اجتماعی، تمرکزمان بر فضای مجازی است و بر همین اساس یک راهپیمایی مجازی تدارک دیده‌ایم که منتقدان و حامیان عفاف و حجاب می‌توانند حضور داشته باشند و نظرات و پیشنهادات خودشان را نسبت به این موضوع مهم ارائه دهند.

لاجوردی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در ادامه این نشست ضمن گرامیداشت هفته «حجاب و عفاف» گفت: بعد از انقلاب اسلامی طی چهار دهه بارها به موضوع حجاب  پرداخته‌ایم‌ و آسیب‌های آن را نیز شناسایی کرده‌ایم، اما وضعیت امروز ما متناسب با هدفی که مدنظر داشتیم نیست.

وی با اشاره به توضیحی در مورد حجاب گفت: حجاب از ارزنده‌ترین نمودهای فرهنگی و اجتماعی در تمدن ایران اسلامی است که پیشینه‌اش به قبل از اسلام بازمی‌گردد، اما در فرهنگ اسلامی به اوج خود رسید. بر مبنای تعلیم دین اسلام، حفظ عفاف و حجاب دستوری است به زنان و مردان تا با تعدیل عواطف، تمایلات و ایجاد مصونیت در ارتباطات، حضوری فعال در اجتماع را فارغ از نگاه جنسیتی بر مبنای کسب دانش و بهره‌مندی از توانمندی‌های هر دو جنس داشته باشند .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بحث عفاف و حجاب را نباید مستقل ببینیم، گفت: رعایت حجاب و پوشش یکی از بزرگ‌ترین شاخصه‌های ارزش انسانی و از آشکارترین نشانه‌های سلامت اخلاقی است. از سوی دیگر رعایت حجاب و عفاف نه تنها فریضه‌ای واجب است بلکه اهتمام به رعایت آن از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است که در اسلام برای آن اهمیت شایانی قائل شده‌اند. بنابراین تدوین و اجرای قوانین در این راستا علاوه بر حراست از سلامت مذهبی، اخلاقی و روانی جامعه اثرات مثبت دیگری نیز خواهد داشت.

لاجوردی با اشاره به قوانین این حوزه گفت: اولین قانونی که در مورد پوشش زنان در جامعه در مجلس به تصویب رسید ماده 102 قانون تعزیرات مصوب سال 1362 بود که براساس آن زنانی که در جمهوری اسلامی ایران هستند، اعم از خارجی، مسلمان و غیر مسلمان مکلف به حفظ شئون اسلامی و شرعی در انظار عمومی شدند. در سال 1365 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات لباس‌های خلاف شرع به تصویب رسید. در سال 1375 نیز صریح‌ترین قانونی که بی‌حجابی را جرم دانسته و به موجب این قانون زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی حاضر می‌شوند مجرم شناخته می‌شوند، ماده 627 قانون مجازات اسلامی است.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در سال 1384 راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را به تصویب رساند که طی آن تکالیف مشخصی برای هر اداره و سازمان دولتی گذاشته شد. البته رسیدگی به اینها و اینکه چقدر این وظایف محقق شده است یا خیر بحث زمان‌بر و مفصلی است.

بحث عفاف و حجاب صرفاً مرتبط با بانوان نیست

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه بحث عفاف و حجاب و پوشش صرفاً مرتبط با بانوان نیست و به سلامت جامعه ارتباط دارد و همه افراد جامعه اعم از زن و مرد را دربرمی‌گیرد، گفت: اگر بخواهیم این موضوع را در جامعه آسیب‌شناسی کنیم، یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم جدا دیدن این حوزه از حوزه‌های دیگر جامعه است. مسلماً وقتی رسانه‌ها و فضای مجازی ما سبک زندگی غربی را ترویج و تبلیغ کنند، دیگر نباید انتظار داشت که بحث عفت و حیا در جامعه رشد و نمو پیدا کند.

یکی از معضلات ما این است که بحث عفاف و حجاب را به شکل مستقل و جداگانه مورد پردازش قرار می‌دهیم. یکی از اولویت‌های ما بحث فضای مجازی و ساماندهی آن است. این به معنی فیلتر نیست بلکه به دنبال این هستیم که فضا را از حالت بی‌نظارتی خارج کنیم. همچنین پیگیر بحث شبکه ملی اطلاعات هستیم و آن را نیز در دستور کار خود داریم؛ متأسفانه این شبکه بعد از سال‌ها هنوز به سرانجام نرسیده است و امیدوار هستیم این مسئله هرچه سریعتر محقق شود.

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات در تحقق این موضوع نظارت است و ما نیز به دنبال نظارت هستیم، گفت: کمیسیون فرهنگی بلافاصله و بدون فوت وقت به دنبال این است که سبک زندگی اسلامی را در جامعه نهادینه کند و بر همین اساس نظارت در دستگاه‌های اجتماعی و مسئول در این حوزه‌ها را افزایش خواهیم داد.

لاجوردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا، مبنی بر گرانی چادر و ملزومات عفاف و حجاب و عدم حمایت‌ از تولیدکنندگان این عرصه که نوعی بی‌رغبتی در تولیدکنندگان و خانواده‌هایی که دغدغه حجاب دارند را ایجاد کرده است،‌ گفت: مجلس بحث‌ کالاهای فرهنگی‌ به‌ویژه عفاف و حجاب را دنبال می‌کند تا از این کالاها حمایت لازم صورت گیرد؛ البته گرانی لجام‌گسیخته‌ای در تأمین ضروریات زندگی مردم در همه موضوعات دیده می‌شود و ظاهراً عزم جدی از سوی دولت نیز برای جلوگیری از این گرانی‌ها وجود ندارد؛ بالطبع کالاهای مربوط به عفاف و حجاب نیز شامل این موضوع می‌شود، بر این اساس برای تولید کالاهای عفاف و حجاب باید حمایت‌های لازم انجام شود که این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم‌ کرد.

وی گفت:‌ امروز بسیاری از بانوان دغدغه تأمین ملزومات عفاف و حجاب را دارند و باید کاری کنیم که این دغدغه از بانوی محجبه کشورمان گرفته شود و بتواند به راحتی ملزومات عفاف و حجاب را در اختیار داشته باشد. باید کاری کنیم که بانوان محجبه دغدغه‌ای برای تهیه ملزومات عفاف و حجاب نداشته باشد.

عملکرد ضعیف دستگاه‌های متولی عفاف و حجاب 

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات کمیسیون فرهنگی این است که هر قانونی در مجلس تصویب می‌شود، پیوست فرهنگی داشته باشد، این درحالی است که عملکرد دستگاه‌های متولی عفاف و حجاب به برگزاری بزرگداشت و اهدای جوایز محدود شده است.

در بخش دیگری از این نشست الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه متأسفانه بخش فرهنگ که عفاف و حجاب نیز جزئی از آن است همواره در دولت‌های گذشته مغفول واقع شده است، گفت: مجلس باید رویکرد فرهنگ را یکی از محورهای اصلی خود قرار دهد. باید دید چه اتفاقی رخ داد که این شکاف بین نسل‌ها اتفاق افتاده است. ما همواره از فرهنگ صحبت کردیم اما بستر انتقال آن را فراهم نکردیم. اینگونه است که می‌بینم علیرغم سیاست‌های کلی نظام و تأکیدات مقام معظم رهبری، نسل‌های فعلی با نسل‌های گذشته در این حوزه فاصله بسیاری دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بستر انتقال فرهنگ را تقویت نکرده‌ایم، افزود: باید به خانواده به عنوان واحد بنیادین تشکیل دهنده جامعه و بستر انتقال‌دهنده فرهنگ توجه شود. با توجه به کم اهمیت تلقی کردن خانواده امروز شاهد شکاف بین نسل‌ها در بحث حجاب و عفاف هستیم پس باید نقش خانواده را در رابطه با این مقوله جدی بگیریم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث راهکار‌های اجرایی شدن فرهنگ عفاف و حجاب اشاره کرد و افزود: بنابر این مصوبه وظایفی برای سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از وزارت آموزش و پرورش گرفته تا وزارت راه تعیین شده است اما امروز این مصوبه خاک می‌خورد و دستگاه‌ها به وظایف خود کمتر عمل می‌کنند.

کار فرهنگسازی را از آموزش و پرورش آغاز کنیم 

وی با تأکید بر اینکه مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی باید پیگیر اجرایی شدن مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در بحث راهکار‌های اجرایی شدن فرهنگ عفاف و حجاب باشد، گفت:‌ کار را باید به صورت بنیادین و اساسی و از آموزش و پرورش و در ارتباط با باور‌های کودکان آغاز کنیم. امروز خطا‌ها و نقص‌های جدی در آموزش و پرورش وجود دارد به گونه‌ای که در این وزارتخانه شاهد عدم توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و توجه به سند آموزشی ۲۰۳۰ هستیم و همین عوامل به زمینه‌ای برای کم‌رنگ شدن حجاب و عفاف تبدیل شده است.

الهیان با اشاره به اینکه امروز ظرفیت خوبی در مجلس برای توجه به مسائل فرهنگی وجود دارد، اظهار کرد: کمیسیون فرهنگی مجلس باید نسبت به مسائل فرهنگی اعم از ساماندهی مد و لباس و اجرایی شدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف اقدام کند. امروز شاهدیم که مد و لباس مورد هجمه فرهنگی و هجوم نرم دشمن قرار گرفته و ما از این حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی غافل شده‌ایم، بنابراین این بخش نیازمند آسیب‌شناسی است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی محقق شود باید پوشش ایرانی اسلامی نماد این تمدن باشد، اما این رویکرد تمدنی کم رنگ است. با این وجود وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به نقش خود در این حوزه عمل کنند تا پوشش در شأن زنان ایرانی باشد.

پوشش و حجاب؛ نمادی از تفکر هر انسان

وی با اشاره به اینکه پوشش و حجاب نمادی از تفکر هر انسان است و  پوشش نامناسب نشان دهنده یک تفکر بیمار است و ما این موضوع را به جامعه منتقل نکرده‌ایم، اضافه کرد: اگر دختر ایرانی نسبت به اثرات بدحجابی آگاه باشد، هیچ‌گاه به خود اجازه نمی‌دهد از پوششی استفاده کند که نماد فرهنگ منحط غربی و شیطان پرستی است.

الهیان بر ضرورت حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد برای فرهنگ‌سازی به ویژه در حوزه عفاف و حجاب تأکید کرد و افزود: زمانی که کاری از دست مسئولان برنمی‌آید باید به سراغ تشکل‌های مردم‌نهاد برویم. اگر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص راهکار‌های اجرایی شدن عفاف و حجاب ضمانت اجرایی ندارد، پیشنهاد بنده این است که این مصوبه در مجلس به قانون تبدیل شود تا مجلس بر اجرای آن نظارت بیشتری داشته باشد.

 

انتهای پیام
captcha