رابطه متقابل مفاسد فرهنگی و اقتصادی / اهانت در برخورد با بدحجابی جایز نیست
کد خبر: 3910007
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۴
آیت‌الله فقیهی مطرح کرد:

رابطه متقابل مفاسد فرهنگی و اقتصادی / اهانت در برخورد با بدحجابی جایز نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه قم با بیان اینکه با برخورد اهانت‌آمیز با بدحجابی مخالف است، گفت: باید بانوان را به این نکته توجه داد که امنیت روانی و جسمی آنان به مسئله عفاف و حجاب بازمی‌گردد؛ البته فرهنگ غربی تلاش زیادی کرده که فرهنگ حجاب را به ابزاری سیاسی تبدیل و افراد باحجاب و بی‌حجاب را به موافقان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی تقسیم کند.

رابطه متقابل مفاسد فرهنگی و اقتصادی / تلاش دشمنان برای سیاسی جلوه‌دادن حجابآیت‌الله محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین و استاد سطح عالی حوزه علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، به مناسبت هفته عفاف و حجاب، گفت: مسئله عفاف و حجاب در منظومه آموزه‌های دینی روشن و صریح است و در آیاتی از قرآن از جمله سوره مبارکه احزاب و نور و در روایات معتبر به روشنی تبیین شده است.

وی با بیان اینکه حجاب یکی از ضروریات دین و حکم اسلامی است که همه مسلمین جهان اعم از شیعه و سنی به آن معتقدند و اختلافی در آن نیست، اظهار کرد: البته حجاب در دهه‌های اخیر به ابزاری سیاسی تبدیل شده و با عناوینی مانند حجاب اجباری علیه آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و مع‌الأسف تأثیراتی هم داشته است.

آیت‌الله فقیهی با بیان اینکه در اینکه حکم واجب شرعی است تردیدی وجود ندارد، اظهار کرد: بانوان جامعه باید توجه داشته باشند که امنیت روانی و جسمی یک زن به همین مسئله عفاف و حجاب بازمی‌گردد؛ ناامنی‌هایی که در برخی شهرها علیه زنان رخ می‌دهد، با رعایت حجاب و عفاف مرتبط است.

تلاش دشمنان برای سیاسی جلوه ‌دادن حجاب

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با ذکر اینکه مقصود از حجاب تنها چادر نیست، اضافه کرد: بانوان برای محفوظ بودن و ارتقای امنیت‌شان باید ملتزم به رعایت حجاب و عفاف باشند؛ البته فرهنگ غربی تلاش زیادی کرده که فرهنگ حجاب را از بین ببرد و آن را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده و تبلیغ می‌کند که افراد باحجاب موافق نظام جمهوری اسلامی و انقلاب هستند و افراد بی‌حجاب انقلاب را قبول ندارند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: فریب چنین تبلیغاتی را نخوریم و در فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی خودمان، جامعه را به چنین دسته‌بندی‌هایی تقسیم نکنیم؛ زیرا بسیاری از زنان حجاب چادر ندارند، حتی برخی آن طور که شایسته قوانین اسلامی است، این مسئله را رعایت نمی‌کنند، ولی طرفدار نظام و انقلاب و اهل زیارت عاشورا و نماز هستند.

کار تبلیغی با دلسوزی و عطوفت

آیت‌الله فقیهی بیان کرد: این طور نیست که بگوییم کسی که حجاب مورد نظر را رعایت نمی‌کند، لزوماً اسلام، خدا و پیامبر(ص) را هم قبول ندارد. بسیاری از افراد انقلابی هستند و در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند، ظلم‌ستیزند و با سیاست‌های غربی و استکباری دشمنان، آمریکا و اسرائیل مخالف‌اند، ولی در این زمینه با خلل رفتاری و بینشی روبه‌رو هستند. مبلغین، وعاظ و فعالان فرهنگی باید مراقب باشند و در نصیحت‌ها و امر به معروفشان این افراد را آزرده و طرد نکنند؛ این دختران و زنان، فرزندان ما هستند و باید با محبت و عطوفت آنان را جذب کنیم؛ به خصوص پدران، مادران، و همسران با مهربانی و دل‌سوزی مراقب اعضای خانواده باشند تا فرهنگ عفاف و حجاب تقویت شود.

وی با ذکر اینکه با برخوردهای تند و خلاف اخلاق مخالف هستم، اظهار کرد: نباید در برخورد با این افراد به آنان اهانت شود؛ باید مزایا و آثار حجاب را برای آنان بیان کنیم و اینکه بدانند پایداری خانواده‌ها و کاهش طلاق و آسیب‌های خانوادگی هم عمدتاً به این مسئله مربوط است. خانواده‌هایی که اهل رعایت عفاف و حجاب هستند زندگی زناشویی بهتری دارند و در قیاس با زنان و مردانی که عفت کمتری دارند و قوانین شرعی را نمی‌کنند، عطوفت، مهربانی و عشق در آنها بیشتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه باید لباس بانوان پوشیده باشد، تصریح کرد: اهانت در مقوله‌های اجتماعی از جمله حجاب و عفاف نتیجه معکوس دارد و منجر به اصلاح رفتار ناپسند اجتماعی نمی‌شود. باید ضمن اصلاح طراحی لباس‌ها و نظارت بر آن، با اخلاق و رفتار مناسب به دنبال کاهش این نوع ناهنجاری‌ها باشیم.

وی درباره اینکه برخی معتقدند جمهوری اسلامی بیش از آنکه بر روی مفاسد مفاسد اقتصادی و اداری تمرکز کند، بر مسئله حجاب تمرکز  دارد و همین باعث بدتر شدن وضعیت فرهنگی شده است، اظهار کرد: این استدلال درست نیست و همه چیز جایگاه خود را دارد؛ مفاسد اقتصادی خیلی مهم‌تر از حجاب است و باید برای این نوع جرائم اقدامات فراوانی انجام شود و این به معنای نادیده گرفتن موضوعات دیگر نیست.

دوری از اسلام موجب بروز ناهنجاری‌ شده است

وی اضافه کرد: امروز اقتصاد اصل است و باید تلاش شود که مشکلات معیشتی و اقتصادی مرم سامان یابد، زیرا مسائل و مشکلات اقتصادی می‌تواند بستری برای توسعه مفاسد فرهنگی و واکنش‌های نادرست اجتماعی باشد، ولی مقوله عفاف و حجاب هم نباید دست‌کم گرفته شود، قوام خانواده‌ها به این مسئله مرتبط است و اگر خانواده دچار فروپاشی شوند، مشکلات اقتصادی هم بیشتر خواهد شد.

آیت‌الله فقیهی تصریح کرد: حجاب مانند کسب روزی حلال و مبارزه با ظلم و فساد مالی جزء واجبات است؛ متأسفانه طلاق‌های توافقی و ازدواج سفید در حال رواج است که اثر آن در کاهش باروری هم دیده می‌شود؛ لذا همه مدیران کشور باید برای تقویت بنیان‌های اقتصادی و خانوادگی تلاش کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: برخی ناهنجاری‌ها به خاطر دوری از دستورات الهی و اسلام است. البته برخی تلاش می‌کنند مشکلات را به گردن نظام اسلامی بیندازند، در حالی که مشکلات کنونی ناشی از عمل نکردن به دستورات اسلام و خدا و رسول اکرم(ص) است. اختلاس‌ و فریبکاری برای آن است که افراد به خاطر فراموشی معاد و دنیاپرستی دست به این کارها می‌زنند. اگر پایبندی به دستورات اسلام و معنویت در جامعه رشد یابد، رزق و روزی معنوی و مادی مردم بیشتر خواهد شد و اگر زینت زنان محدود به داخل خانه شود، لذت معنوی زندگی‌شان بیشتر می‌شود.

انتهای پیام
captcha