چگونگی میزبانی «شاد» از فوق‌برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3909853
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷

چگونگی میزبانی «شاد» از فوق‌برنامه‌های قرآنی

اداره‌کل قرآن، عترت و نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های فوق برنامه دانش‌آموزان در حوزه‌های قرآن، عترت و نماز را در بستر «شاد» برنامه‌ریزی کرده است.

چگونگی میزبانی «شاد» از فوق‌برنامه‌های قرآنی

به گزارش ایکنا، کروناویروس با ورودش به کشور فعالیت سیستم آموزشی کشور را نیز مختل کرد. موضوعی که آموزش و پرورش را بر آن داشت تا زمینه آموزش دانش‌آموزان را با بهره‌گیری از فضای مجازی به سرعت پیش ببرد و سعی کرد با بهینه‌‌سازی ظرفیت سامانه «شاد»، که ابتدا صرفاً تحت وب بود و گاه کاربر در استفاده از آن با مشکلاتی مواجه می‌شد، زمینه حضور بیش از ۱۴ میلیون دانش‌‌آموز را در آن فراهم کند.

دانش‌آموزان پس از نصب برنامه می‌توانند با ورود شماره همراه و دریافت کد فعال‌سازی به شبکه آموزشی وارد شوند. البته باید با ثبت چند مشخصات فردی، هویت دانش‌آموز احراز شود.

یکی از بخش‌های کانال‌های آموزش و پرورش متشکل از محتواهای آموزشی، اطلاعیه‌ها و ... است. با ورود به این کانال می‌توان به کانال‌هایی با عنوان پرورشی نیز راه یافت و سپس وارد بخش قرآن، عترت و نماز شد. اما چه مباحثی درباره قرآن، عترت و نماز در شاد وجود دارد:

  • کلیپ تصویری از تلاوت قاریان دانش‌آموز ویژه همه دوره‌های تحصیلی
  • اعلام نتایج سی‌وهشتمین دوره مسابقات مجازی قرآن، عترت و نماز به تفکیک استان‌ها
  • فایل صوتی تشریح آئین‌نامه و فرم داوری مسابقات به تفکیک رشته‌های قرائت، صوت و لحن، نهج‌البلاغه (شامل بیان مفردات و واژگان محوری خطبه، نظم در گفتار و سیر منطقی موضوع، آراستگی ظاهر، تناسب مطالب با موضوع)، شیوایی و جذابیت بیان، روشن و واضح بودن ارائه مطالب

  • تلاوت نور (در قالب کلیپ‌های تصویری) متشکل از تلاوت‌های قاریان مصری چون راغب مصطفی غلوش، عبدالباسط عبدالصمد و اجرای تلاوت‌ از سوی معلمان قرآن و قاریان دانش‌آموز
  • انتقال آموزه‌های قرآنی به دانش‌آموزان و اولیا و مربیان در قالب موشن‌گرافی با موضوعاتی چون راه‌ها و جذب کودکان به نماز، نیکی کردن به والدین، اطلاعات از والدین، عاقبت ستمکاران و برنامه‌های مناسبتی
  • آموزش‌های نماز شامل قرائت، احکام و ...
  • سخن‌نگاشت؛ دربردارنده روایت از ائمه معصومین(ع)، آراستگی در سیره معصومین، آموزه‌های دینی تربیت فرزندان در سبک و سیره معصومین(ع)
  • ارزیابی تلاوت‌ها
  • نکاتی درباره آداب ظاهری قرائت قرآن
  • زنگ آسمانی (ارائه تلاوت‌هایی از قاریان نوجوان)
  • فهرست مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش

اپلیکیشن شاد در بدو فعالیتش مشکلاتی را برای دانش‌آموزان و والدین به همراه داشت. خانواده‌هایی که دارای چند فرزند بودند امکان ورود با یک شماره همراه را نداشتند و با تلاش مسئولان انفورماتیک و فنی وزارت آموزش و پرورش این مشکل برطرف شد، اما باز هم برخی والدین از خطا در این حوزه خبر داده‌اند.

همچنین دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی محتواهای آموزشی خود را، مانند فضاهای سایر پیام‌رسان‌ها، ذخیره و در دسترس داشته باشند.

این کانال 155 هزار و 935 مشترک دارد که با توجه به آمار دانش‌آموزان در سال تحصیلی گذشته نشان‌دهنده کمی استقبال است. با فرارسیدن زمان اوقات فراغت دانش‌آموزان و با توجه به کمی اقبال عمومی برای حضور در دوره‌های آموزشی حضوری، انتظار می‌رود که با اجرای برنامه‌های متنوع‌تر، زمینه غنی‌سازی این اوقات در شاد بیشتر فراهم شود، به گونه‌ای که دانش‌آموزان با علاقه‌مندی بیش از پیش حتی دوستان خود را به دنبال کردن محتوای این کانال تشویق کنند.

انتهای پیام
captcha