عمل‌گرایی به‌جای نظریه‌پردازی؛ لازمه وحدت حوزه و دانشگاه
کد خبر: 3910357
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۹

عمل‌گرایی به‌جای نظریه‌پردازی؛ لازمه وحدت حوزه و دانشگاه

مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فرهنگیان لازمه وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر را ورود به حوزه عمل‌گرایی به‌جای نظریه‌پردازی دانست و گفت: وحدت حوزه و دانشگاه در عمل باید به وقوع بپیوندد.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام والمسلمین منادی، مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان روز گذشته، 23 تیرماه در اولین نشست هم‌اندیشی که با محوریت «لزوم وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر» برگزار شد، با تأکید بر اینکه مشترکات بین حوزه و دانشگاه عامل اصلی وحدت میان این دو نهاد است، گفت: در حوزه علمی می‌توان با تعریف سامانه‌ای به‌منظور عرضه آثار علمی مشترک میان طلاب و دانشجویان هم موجب تقویت حیثیت اثباتی این دو نهاد اثرگذار شویم و هم ظرفیت کارکرد تعاملی و اشتراکی آن‌ها را به فعلیت برسانیم.

وی با اشاره به اینکه نگارش مقالات، برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی و نیز مناظرات حول موضوعات اجتماعی از ظرفیت‌های همکاری حوزه و دانشگاه هستند، افزود: از حوزه‌های مشترک می‌توان به حوزه‌های علمی، اقتصادی، نیازهای غریزی جوان و ضرورت پاسخ‌دهی چارچوب‌مند به آن در قالب رفتارهای نهادینه شده و سازمان‌یافته‌ای چون «ازدواج» اشاره کرد.

حجت‌الاسلام منادی بیان کرد: نباید «تعامل» و در نهایت «وحدت» حوزه و دانشگاه را به معنای تبادل کارشناس و جلسات هم‌اندیشی آن هم در ایامی خاص خلاصه کرد بلکه لازم است مسئله را به‌صورت عمقی‌تر پیگیری کرد.

تعامل نظام‌مند «حوزه» و «دانشگاه فرهنگیان»

وی داشتن افق یکسان از سوی ‌حوزه‌های علمیه‌‌ با ‌دانشگاه فرهنگیان‌ را فرصتی برای هموارسازی مسیر وحدت حوزه و دانشگاه دانست و گفت: بر اساس قانون «شروع از کم و آسان» هم که شده لازم است تا تعامل نظام‌مند ‌حوزه‌ و ‌دانشگاه فرهنگیان‌ در اولویت دیگر تعاملات قرار گرفته تا نمونه و الگوی خوبی برای تعامل با دیگر دانشگاه‌ها شود.

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: از طرفی «معلمی» یکی از شئون «طلاب» به حساب می‌آید و از طرفی فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان پس از استقرار در روستاهای محل خدمت، به جهت حسن اعتماد جامعه به آنان، علاوه بر درس‌آموزی، متکلف شئون دینی مردم نیز خواهند بود. پس ضروری است هم طلبه را در قامت یک «معلم» ببینیم و هم معلم را برای پذیرش مسئولیت تولی امور دینی تجهیز کنیم.

حجت‌الاسلام منادی لازمه وحدت حوزه و دانشگاه در عصر حاضر را ورود به حوزه عملگرایی به جای نظریه‌پردازی دانست و بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در عمل باید به وقوع بپیوندد و نباید در نظریه‌پردازی محصور شود.

وی یادآور شد: این امر با تشکیل کمیته مشترک، متشکل از نهاد رهبری دانشگاه فرهنگیان، مرکز بزرگ اسلامی و حوزه‌های علمیه و دفتر مرکز مطالعات راهبردی استان کردستان جهت تعیین راهبرد وحدت حوزه ودانشگاه و پیشبرد این اهداف، امکان‌پذیر است.

ایجاد گفتمان بین حوزه و دانشگاه

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رنجبر، مدیریت حوزه علمیه برادران استان کردستان با بیان اینکه حضور دانشگاه و حوزه در کنار هم باید با شناخت کافی از یکدیگر باشد، افزود: برای برقراری ارتباط مؤثر بین طلبه و دانشجو باید نگاه این دو قشر به یکدیگر را تغییر دهیم و این تنها با ارائه مباحث گفتمانی با حضور هر دو قشر امکان‌پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین شهسواری، معاونت مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور در این نشست بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در عمل باید به وقوع بپیوندد و نباید در نظریه‌پردازی محصور شود. راهکار برون‌رفت از حصار نظریه‌پردازی ورود طلاب و دانشجویان به همکاری در عرصه‌های پژوهشی و علمی با محوریت وحدت جامعه اسلامی است.

در پایان نشست، ادیب، رئیس دفتر مرکز مطالعات راهبردی کردستان با اشاره به نبود زیرساخت مناسب جهت انجام تحقیق مشترک در حوزه و دانشگاه بیان کرد: انجام کارهای علمی مشترک بین طلاب و دانشجویان نیازمند موضوعات مشترک و خاص است و این امر با نیازسنجی و پژوهش علمی به وقوع می‌پیوندد.

انتهای پیام
captcha