مصحف منسوب به عثمان؛‌ گرانبهاترین اثر کتابخانه ملی مصر
کد خبر: 3911021
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

مصحف منسوب به عثمان؛‌ گرانبهاترین اثر کتابخانه ملی مصر

مصحف منسوب به عثمان، خلیفه سوم، از گرانبهاترین آثار کتابخانه و اسناد ملی مصر است که به نظر می‌رسد یکی از دو مصحف اشاره شده در کتاب «خطط» مقریزی باشد.

مصحف منسوب به عثمان بن عفان از گرانبهاترین آثار کتابخانه و اسناد ملی مصربه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، مصحف منسوب به عثمان بن عفان، خلیفه سوم، با شماره 139 در اداره کل نسخ خطی، پاپیروس و مسکوکات کتابخانه و اسناد ملی مصر نگهداری می‌شود.

این مصحف، که به واسطه فردی عرب به مصر آورده شده است، نسخه‌ای نادر و نفیس و شاید یکی از دونسخه‎ای باشد که مقریزی [تقی‌الدین مقریزی (۱۳۶۴-۱۴۲۲) تاریخ‌نگار برجسته مصری در دوره مملوکی] در کتاب «خطط» خود زمانی که از  مسجد جامع «عتیق» سخن می‌گوید به آن اشاره کرده است.

مقریزی در این باره می‎گوید: مردی از اهالی عراق مصحفی را به مصر آورد و مدعی شد که این مصحف که آثار خون بر آن دیده می‌شود، متعلق به «عثمان بن عفان»(سومین خلیفه از خلفای راشدین) است که تا لحظه مرگ نزد او بوده است. 

وی اشاره می‌کند: این مصحف طی مراسمی مجلل از خزانه المقتدر (خلیفه عباسی در بغداد) به مسجدجامع عتیق منتقل شد و چوبی با نقش و نگار روی آن قرار گرفت.

مقریزی تصریح می‌کند: برخی انتساب این مصحف به عثمان بن عفان را رد می‌کنند، زیرا معتقدند که روایت یک نفر نمی‌تواند حجت قرار گیرد.

مصحف منسوب به عثمان بن عفان از گرانبهاترین آثار کتابخانه و اسناد ملی مصر

وی ادامه می‌دهد: من این مصحف را دیده‌ام و پشت آن نوشته شده است: «بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. این مصحف جامع، کتاب خداوند جل ثناؤه و تقدس اسماؤه است که برای خواندن، آموختن و تقرب جستن مسلمانان به باری تعالی، تقدیم شده تا برای همیشه محفوظ بماند». 

مصحف مذکور در ذی‌القعده 347 هجری به مسجدجامع عتیق در فسطاط مصر سپرده شد تا در کنار مصحف‌های مسلمانان نگهداری شود.

مصحف منسوب به عثمان بن عفان از گرانبهاترین آثار کتابخانه و اسناد ملی مصر

برخی از قسمت‌های این مصحف پاره شده بود که با خطی متفاوت از خط نسخه مرمت شد و در پایان آن نوشته شده است: «نگارش این مصحف به دست محمد بن عمر الطنبولی الشافعی الازهری با کمک محمد علی پاشا در سال 1246 میلادی به پایان رسیده است».

این مصحف به خط کوفی بر روی پوست آهو و بدون نقطه و حرکت‌گذاری یا نوشتن اسامی سوره‌ها و شماره آیات به رسم نگارش صدر اسلام نوشته شده و 568 ورق دارد که 340 ورق آن به خط کوفی در 12 سطر و 228 ورق به خطی جدید و در 11 سطر نگاشته شده است.

انتهای پیام
captcha