اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی؛ مجرای حمایت‌ ارشاد از فعالیت‌های قرآنی مردمی
کد خبر: 3912339
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶
صالحی تأکید کرد:

اتحادیه کشوری مؤسسات قرآنی؛ مجرای حمایت‌ ارشاد از فعالیت‌های قرآنی مردمی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه انتخابات اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت گفت: تکثر و تشتت اتحادیه‌های قرآنی در سطح کشور یکی از مشکلاتی بود که با تشکیل اتحادیه واحد کشوری، رفع می‌شود و حمایت‌های قرآنی وزارت ارشاد در تمامی بخش‌ها از این مجرا محقق می‌شود.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه انتخابات هیئت مدیره و هیئت بازرسان اتحادیه کشوری تشکل‌ها و مؤسسات قرآن و عترت در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به همگرایی سازمان تبلیغات اسلامی و این وزارت‌خانه برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد گفت: در حال حاضر بیش از سه هزار مؤسسه قرآنی در کشور فعال هستند و یکی از دغدغه‌ها تشکیل اتحادیه فراگیر بود که به حرکت با قوت جریان مردمی ـ قرآنی کمک کند.

وی با تأکید بر اینکه چنین طرحی از چند سال گذشته در فراراه مؤسسات قرآنی قرار گرفت، ادامه داد: وقفه‌هایی در میانه راه پیش آمد که دلایل گوناگونی داشت. یکی از دلایل این بود که دو اتحادیه سابق بر اساسنامه اتحادیه واحد، توافق جامعی نداشتند. همچنین آیین‌نامه انتخابات نیز ابهاماتی داشت که رفع آن ضروری بود.

صالحی با اشاره به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی ارشاد، اظهار کرد: بر این اساس، هیئت مدیره هر دو اتحادیه از یک سال گذشته، جلسات مستقل و مفصلی داشتند و توافق‌ها قدم به قدم جلو رفت. همچنین درباره اساسنامه اتحادیه واحد کشوری توافق‌های قطعی صورت گرفت تا به سرانجام ادغام دو اتحادیه رسیدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشارکت حدود 600 نفر از نمایندگان اتحادیه مؤسسات قرآنی استان‌ها گفت: براساس اساسنامه و شیوه‌نامه موجود، 15 نفر اعضای اصلی و سه نفر از اعضای علی البدل هیئت مدیره در کنار هیئت بازرسان انتخاب شدند.

وی درباره نحوه همکاری دستگاه‌ها پس از تشکیل اتحادیه واحد کشوری، تأکید کرد: چنانکه در اساسنامه نیز پیش‌بینی شده است، هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم مجموعه جریان‌های دولتی، عمومی و غیر دولتی، طرف گفت‌وگوی خود را این مجموعه می‌دانند. شاید یکی از مشکلاتی که دوره گذشته داشتیم، تکثر و تشتت بود. با تشکیل اتحادیه واحد کشوری، از این به بعد هم حمایت‌های قرآنی ما از طریق معاونت قرآن و عترت، هم سایر معاونت‌ها و سایر سازمان‌های مرتبط با ارشاد، از این مجرا اتفاق می‌افتد.

اتحادیه قرآنی؛ نهادی مشارکت‌کننده در تصمیم‌گیری‌ها

صالحی بیان کرد: چنانکه در اساسنامه آمده است، از اتحادیه قرآنی کشور به عنوان نهادی مشارکت‌کننده در تصمیم‌گیری‌های اصلی حوزه قرآنی کمک خواهیم گرفت. همچنین دیگر حوزه‌ها نیز در رسمیت‌بخشیدن به این اتحادیه در کشور کمک می‌کنند و سایر موارد و مشکلات چون معافیت‌ها و ... به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود. بنابر این نوع حمایت‎ها مادی، معنوی و زیرساختی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایلی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با نگاه پیگیرانه پای کار این جریان آمد، شکل‌گیری جریان فراگیر، صنفی و مورد توجه مجموعه قرآنی به عنوان مرجعی برای حمایت‌ها، زیرساخت‌ها و مشارکت‌ها در تصمیم‎گیری‌ها بود.

پیگیری‌ها در حوزه بیمه فعالان قرآنی

وی درباره بیمه فعالان قرآنی و پیگیری آن، گفت: بیمه فعالان قرآنی طی چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. با وجود اینکه منابع مالی نیز محدودیت‌هایی طی این دو سال پیدا کرد، اما طی این دو، سه سال توانستیم بودجه‌ای از سازمان برنامه دریافت کنیم. همچنین طی جلسه اخیری که با دکتر نوبخت، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور داشتم، درباره بیمه فعالان قرآنی صحبت شد. اخیراً نیز نامه‌ای در این باره به ایشان ارسال کردیم.

صالحی با تأکید بر رشد چند برابری بیمه فعالان قرآنی طی سال‌های اخیر، تأکید کرد: طبیعتاً این موضوع هنوز فراگیر نشده است، اما امیدواریم با همه محدودیتی که در منابع وجود دارد، توفیق بیشتری در جهت کسب اعتبارات پیدا کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha