پیام‌ دید و بازدیدهای مقامات ایرانی و عراقی چیست؟
کد خبر: 3911860
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷

پیام‌ دید و بازدیدهای مقامات ایرانی و عراقی چیست؟

شخصیت‌های سیاسی، سفر وزیر خارجه ایران به عراق و سفر نخست وزیر عراق به تهران را در راستای تقویت روابط و تحکیم همکاری‌ها و فائق آمدن بر فشارهای آمریکا مهم ارزیابی کردند.

به گزارش ایکنا، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه با سفر به عراق و منطقه کردستان عراق با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. به دنبال آن «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق صبح امروز سه‌شنبه وارد تهران شد و با مقامات ایرانی و همچنین رهبر معظم انقلاب دیدار و گفت‌وگو کرد.

شحصیت‌های سیاسی در گفت‌وگو با شبکه العالم دیدارهای فشرده مقامات ایرانی و عراقی را با یکدیگر طی روزهای اخیر برای آینده دو کشور و همچنین ثبات اوضاع در منطقه مهم توصیف کردند.

رحیم العبودی، عضو جریان حکمت ملی عراق گفت: امید است این سفرها در راستای منافع دو ملت عراق و ایران و موجب ارتقای سطح مبادلات تجاری و تجربیات و تعامل با شرایط سیاسی در منطقه باشد به خصوص پس از تلاش‌های متعددی که برای مسموم کردن روابط میان عراق و ایران انجام شده است.

او گفت: مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق معادله جدیدی را در پیش گرفته و آن هم میانه روی در منافع مشترک است و عراق عامل کمک کننده به ایجاد توازن در روابط میان کشورهای منطقه خواهد بود.

«روح الامین سعیدی» استاد دانشگاه و پژوهشگر سیاسی در ایران نیز با بیان اینکه ایران در سایه فشارهای آمریکا در شرایط خاصی به سر می‌برد، گفت: به اعتراف همگان تحریم‌های آمریکا علیه ایران بی‌سابقه است و اقتصاد ایران با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است، از همین رو تهران درصدد گرایش به سمت شرق به جای کشورهای غربی است تا جایگزینی برای همکاری اقتصادی پیدا کند.

او روابط اقتصادی خوب میان ایران و چین را وسیله‌ای برای دور زدن تحریم‌های آمریکا خواند و گفت: تهران از این راهبرد برای کاستن از فشارهای روزافزون آمریکا علیه ایران استفاده می‌کند و از این حیث موضع عراق بسیار مهم است تا نیازهای ایران را پاسخ دهد و در مقابل ایران هم می‌تواند نیازهای عراق را پاسخ دهد و این به نفع دو طرف برای حل مشکلات اقتصادی است که این دو کشور را درگیر کرده است.

«زید العیسی» پژوهشگر سیاسی هم با بیان اینکه آمریکا در دوره ترامپ فشارهای زیادی بر ایران و عراق  وارد کرده است، گفت: رئیس جمهور آمریکا در مسئله خروج نظامیان آمریکا از عراق الکاظمی را تحت فشار قرار داده که مصوبه پارلمان در این خصوص را دور بزند.

او افزود: ترامپ با نقض حاکمیت عراق مهمان عراقی‌ها؛ سردار شهید قاسم سلیمانی و نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی را ترور کرد و از عربستان برای ایجاد داعش و حمله آن به عراق حمایت مالی دریافت کرد، زیرا آمریکا و عربستان بر عراق فشار می‌آورند تا آن را از ایران دور کنند.

«محمد شیاع السودانی» هم عضو مستقل پارلمان عراق است که سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق را در راستای حمایت از روابط عراق با کشور همسایه‌ای که با یکدیگر منافع و مشترکات دینی، اجتماعی، جغرافیایی و امنیتی دارند، مهم برشمرد.

او با اشاره به اهمیت سفر الکاظمی به ایران برای دولت جدید عراق، گفت: عراق با ایران مبادلات تجاری دارد و از ایران برق وارد می‌کند. این امور به هماهنگی و همکاری مشترک نیاز دارد؛ علاوه بر اینکه ایران از یک اقتصاد متنوع و باثبات برخوردار است و این امر فرصت خوبی برای عراق در ایجاد نوعی تکامل اقتصادی در سایه وفور منابع طبیعی و انسانی است.

السودانی افزود: الکاظمی می‌تواند عامل توازن در منطقه باشد؛ منطقه‌ای که شاهد تنشهایی بزرگ است که امنیت و ثبات آن را متأثر کرده است.

انتهای پیام
captcha