«فلسفه اسلامی و حقوق بشر در ایام بیماری فراگیر» بررسی شد
کد خبر: 3912498
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
طی نشستی مجازی در مانیل؛

«فلسفه اسلامی و حقوق بشر در ایام بیماری فراگیر» بررسی شد

نشست علمی «فلسفه اسلامی و حقوق بشر در ایام بیماری فراگیر» با حضور فرهیختگان دینی، اساتید و دانشجویان ایران و فیلیپین از طریق فضای مجازی «زوم» و «فیسبوک» برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ در این نشست که به صورت همزمان و زنده از طریق فضای مجازی «زوم» و «فیسبوک» برگزار شد، جمع قابل توجهی از فرهیختگان دینی و اساتید و دانشجویان از ایران و فیلیپین شرکت داشتند. همچنین مهمان ویژه این نشست، سیدمفید حسینی‌ کوهساری، معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشورمان و استاد دانشگاه بود.

نظر به بروز بیماری فراگیر کووید ـ 19 و با توجه به این واقعیت که بهداشت و تندرستی عمومی عاملی کلیدی در برخورداری جامعه از صلح و پیشرفت محسوب می‌شود، رایزنی فرهنگی کشورمان در فیلیپین بر آن شد که مباحث پیرامون فلسفه اسلامی و حقوق بشر را به بحث و گفت‌وگو گذاشته و به شرکت‌کنندگان این امکان را بدهد که دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

از نکات مثبت این نشست علمی، شرکت دانشجویان و طلاب برخی از دانشگاه‌ها و حوزه‌های دینی کاتولیک مطرح در فیلیپین از جمله دانشگاه «سان کارلوس» از دانشگاه‌های مطرح فیلیپین واقع در شهر سیبو (دومین شهر بزرگ فیلیپین)، دانشگاه «سی وی یو» از دانشگاه‌های مطرح در منطقه لوزان و دانشگاه کاتولیکی «یو - اس - تی» وابسته به واتیکان واقع در مانیل، دانشگاه دولتی میندانائو شعبه مرکزی شهر اسلامی مراوی واقع در مجمع‌الجزایر میندانائو و حوزه‌های کاتولیکی «پادشاهی مسیح» و «مأموریت» از فیلیپین بود.

در این نشست علمی، تیرمزی عبدالله از دانشگاه دولتی میندانائو ـ مراوی؛ مونا لیزا پانگان از دانشگاه آتئنو مانیل و روچی ماتیانزو، استاد فلسفه دانشگاه سن توماس مانیل حضور داشتند.

مرتضی صبوری، رایزن فرهنگی کشورمان در فیلیپین در سخنانی به تشریح پیامدهای فرهنگی و اجتماعی فراگیری ویروس کرونا در جهان پرداخت و اشاره کرد: در مقابله با این ویروس مرگبار، دولت‌‎ها برای حفاظت از مردم، بعضاً متوسل به اقدامات و تدابیری شدند که در شرایط عادی سازمان‌های حقوق بشری توسل به این اقدامات را نقض حقوق بشر و خلاف اخلاق فردی و اجتماعی تلقی می‌کنند، ولی هم اکنون به واسطه یک خطر فراگیر و مرگبار، توسل دولت‌ها به این اقدامات توجیه‌پذیر شده است، هر چند که همزمان برخی نهادهای حقوق بشری کماکان مخالف توسل به این اقدامات به صورت گسترده هستند و ادعا دارند دولت‌ها نباید به بهانه مقابله با کرونا و حفظ سلامت مردم، ناقض سایر حقوق مردم شوند.

وی بیان کرد: در نگاه کلی اسلام، حقوق در دو بخش کلی قابل توجه است؛ حقوق بشر و حقوق خداوند که در هر دوی این حقوق که زیرمجموعه‌های متعدد دارند، اسلام به وظایف و مسئولیت‌ها و تکالیفی اشاره دارد که برخی از آنها در حقوق بین‌الملل هم آمده است و برخی موارد هم بین ادیان ابراهیمی مشترک است و توجه به این حقوق در شرایط موجود می‌تواند بشر را در مقابله با کرونا یاری کند.

صبوری افزود: براساس تحولات و وقایع موجود در جوامع بشری که از پیامدهای فراگیری کروناست، رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین از اساتید و فضلای دینی و دانشگاهی ایران و فیلیپین دعوت کرد تا به این مسئله از دیدگاه فلسفه اسلامی نظری داشته باشند و در این چارچوب، حسینی‌ کوهساری، از اندیشمندان حوزه و دانشگاه جمهوری اسلامی ایران دعوت ما را پذیرفت که به عنوان سخنران اصلی این نشست به تشریح جایگاه حقوق بشر در فلسفه اسلامی در عصر کرونا بپردازد.

ویروس کرونا ضعف و ناتوانی بشر را نشان داد

حسینی‌ کوهساری، معاون امور بین‎‌الملل حوزه‌های علمیه ایران و استاد دانشگاه در سخنان خود گفت: موضوع انتخاب شده در زمینه منطق اسلام درباره حقوق بشر در ایام بیماری فراگیر، مطلبی پراهمیت است، زیرا این بیماری همه‌گیر مشکلی بزرگ نه تنها برای بیماران، بلکه برای همه ابنای بشر است و اینکه نه تنها بر مسئله سلامتی تأثیر گذاشته است، بلکه مجموعه‌ای از اثرات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، روحی، معنوی و... را نیز به همراه آورده است، بنابراین هنگامی که سخن از بیماری فراگیر می‌گوییم، تنها سلامتی مد نظر ما نیست، بلکه شامل ابعاد دیگری نیز در زندگی ما می‌شود.

وی افزود: زندگی و حیات از نظر اسلام دارای اهمیت ویژه‌ای است و توجه به اهداف زندگی امری ضروری است، زیرا زندگی یک عطیه خداوندی است که باید حفظ شود؛ به طوری که کشتن یک نفر از نظر اسلام مانند کشتن همه و نجات یک انسان مانند نجات همه است.

حسینی‌ کوهساری به تشریح حقوق بشر پرداخت و گفت: اسلام از زمان شکل‌گیری جنین، حقوقی را برای وی در نظر می‌گیرد، هر چند که نکات تربیتی و بهداشتی اسلام در باب کودک بیش از انعقاد نطفه و حتی به دوره ازدواج زن و مرد برمی‌گردد.

وی تأکید کرد: براساس فلسفه اسلامی، انسان در سختی آفریده شده است، اما می‌تواند با کمک ابداعات و ابتکارات خویش در کنار توجه به معنویات، مشکلات را برطرف کند. گسترش این بیماری فراگیر به خوبی نشان داد که دیدگاه‌های مغرورانه غرب مبنی بر اینکه انسان در اوج پیشرفت و امکانات بوده و تقریباً به همه خواسته‌های خود رسیده و قدرت مطلق است، نادرست به شمار می‌رود، زیرا این بیماری فراگیر و نامریی، ناتوانی بشر در رویارویی با آن را به خوبی نشان داد.

در پایان، اساتید و دانشجویان نقطه نظرات خود را در باب تلقی از حقوق بشر در جهان امروز با تأکید بر شرایط حاصل از فراگیری ویروس کرونا بیان کردند.

انتهای پیام
captcha