استکبارستیزی ملت ایران برگرفته از فرهنگ عاشورایی است
کد خبر: 3913109
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

استکبارستیزی ملت ایران برگرفته از فرهنگ عاشورایی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با بیان اینکه روحیه استکبارستیزی ملت ایران که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است، اظهار کرد: وظیفه‌ داریم این روحیه را حفظ کنیم؛ دشمنان ما می‌دانند که محرم و صفر موجب زنده ماندن اسلام شده به همین دلیل تلاش می‌کنند در میان مردم دوگانگی ایجاد کنند.

روحیه استکبارستیزی ملت ایران برگرفته از فرهنگ عاشورایی است

به گزارش ایکنا از قزوین، به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین، بیان کرد: با شیوع ویروس کرونا همکاری و تعامل با سایر نیروهای خدمت‌رسان مشارکت در امور درمانی برای کاهش آلام آسیب دیدگان در دستور کار هیئت‌های مذهبی قرار گرفت، حضور نیروهای جهادی در کنار کادر درمانی، تولید ماسک در کارگاه‌های کوچک، توزیع مواد بهداشتی، ضدعفونی کردن معابر عمومی و مراکز جمعیتی با کمک طلاب، روحانیون جوان و هیئت‌های مذهبی از کارهای ارزشمندی بود که در ایام کرونا موردتوجه قرار گرفت.

وی افزود: حضور طلاب جهادگر در مراسم تدفین فوت‌شدگان ناشی از ویروس کرونا در شرایطی که کمتر کسی جسارت این کار را داشت از مهم‌ترین کارهای انسانی و اخلاقی بود که انجام شد، نیروهای دینی و متعهد مذهبی در کمک‌های مؤمنانه و مواسات بهترین همراه ما بودند و کارهای ارزشمندی را رقم زدند و توانستند به کسانی که معیشت آن‌ها دچار آسیب شده بود کمک کنند تا کارها معطل نماند.

بنابراعلام روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین، مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین یادآور شد: حفظ جان مردم و سلامت شهروندان برای ما اهمیت مضاعف دارد و هر جا که جان مردم درخطر باشد به‌عنوان نیروهای پیشگام درصحنه هستیم، مشارکت در کمک به حادثه دیدگان سیل و زلزله در ادوار گذشته گویای این موضوع است.

وی اظهار کرد: با توجه به دیدگاه‌های کارشناسی مسئولان بهداشتی مبنی بر ادامه حضور ویروس در جوامع، مسئولان بهداشتی تأکیددارند که ناچاریم با کرونا زندگی کنیم و لازم است باوجوداین ویروس برای برآورده شدن نیازهای حیاتی تلاش کنیم.

اهمیت نیاز معنوی در ایام کرونا

حجت‌الاسلام زهرایی تصریح کرد: در شرایط کرونا باید بتوانیم نیازهای مادی و معنوی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و دینی خود را تأمین کنیم، این مهم مستلزم داشتن اطلاعات لازم و توجه به توصیه‌های کارشناسی و بهداشتی است، درواقع همه این نیازها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی قابل جبران و تأمین شدن است و در این میان تجربه ماه‌های گذشته نیز می‌تواند راهگشا باشد.

وی یادآور شد: آموزه‌های دینی ما نشان می‌دهد مسلمانان در تنگنا و سختی معمولاً به ائمه معصومین و بزرگان دینی و مقربان الهی متوسل و در بسیاری از اوقات نیز دعایشان مستجاب شده است، امروز نیز شاید بیش از هر زمان دیگری برای رهایی از شر ویروس کرونا به توسل به معصومین نیازمندیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قزوین بیان کرد: بخش مهمی از زندگی ما نیز شعائر دینی، مذهبی و شور حسینی است؛ زندگی ما با عزاداری‌های حسینی، عشق و ارادت به معصومین شکل‌گرفته و تداوم دارد و بدون پشتیبانی معنوی از آموزه‌های دینی هرگز نمی‌توانیم به موفقیت و سعادت برسیم.

وی گفت: امروز که بشر از یک ویروس نامرئی دچار چالش و مشکلات جدی شده به نظر می‌رسد بیش از هر زمان دیگری تقویت باورهای دینی و دعا و نیایش بتواند در آرامش روحی و روانی و تداوم زندگی مؤثر باشد، لذا رسالت روحانیون در این عرصه سنگین و مهم است.

زهرایی افزود: بدون شک همه ما به مجالس عزاداری در ماه محرم و صفر نیازمندیم درعین‌حال با توجه به تأکید جدی دین اسلام مهم‌ترین اولویت ما در سازمان تبلیغات اسلامی در ایام کرونا توجه به‌سلامت شهروندان و عزاداران حسینی است.

عزاداری‌های با رعایت پروتکل بهداشتی

وی بیان کرد: امسال به دلیل خطر انتشار ویروس کرونا نحوه برگزاری عزاداری و راه‌اندازی دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود و همه برنامه‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: با ابتکار و خلاقیت در برگزاری مراسم ماه محرم و صفر، محدود کردن حضور جمعیت در مراکز شلوغ و کنترل دسته‌های عزاداری تلاش می‌کنیم ضمن حفظ شعائر دینی به پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های کارشناسان پایبند بوده و رعایت کننده خوبی باشیم.

وی با استناد به برخی افشاگری‌های کارشناسان آمریکایی در خصوص جایگاه عزاداران سالار شهیدان در ایران گفت: معاون سابق سازمان سیا در کتابی آورده است که انقلاب اسلامی ناشی از سیاست‌های اشتباه شاه نبود بلکه فرهنگ شهادت‌طلبی که از ۱۴۰۰ سال قبل در زندگی و عقاید شیعیان جریان دارد عامل وقوع انقلاب شد و این شور دینی و حسینی همه‌ساله در ماه محرم جوشان و شکوفا می‌شود.

زهرایی تصریح کرد: روحیه استکبارستیزی ملت ایران که برگرفته از فرهنگ عاشورایی است به‌واسطه عزاداری‌ها و شعائر دینی زنده مانده و تداوم‌یافته است، ما وظیفه‌داریم این روحیه را حفظ کنیم؛ دشمنان ما می‌دانند که محرم و صفر موجب زنده ماندن اسلام شده به همین دلیل تلاش می‌کنند در میان مردم دوگانگی ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما ضمن این‌که دغدغه برگزاری عزاداری‌های محرم و صفر راداریم اما سلامت مردم هم برایمان اهمیت مضاعف دارد، بااین‌حال با تشکیل جلسات متعدد با حضور کارشناسان بهداشتی مصمم هستیم در برگزاری عزاداری‌ها به آنچه کارشناسان توصیه می‌کنند عمل کرده و پروتکل‌های بهداشتی را نیز به‌دقت رعایت کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: مردم مؤمن و دوستداران سالار شهیدان ضمن وابستگی شدید به شعائر دینی به حفظ و رعایت نکات بهداشتی در این شرایط بسیار مصمم و ملزم هستند، بدون شک برای پیشگیری از هرگونه مشکلی به همه توصیه‌ها عمل خواهند کرد تا هم عزاداری‌ها برگزارشده و هم از احتمال آلودگی پیشگیری شود.

وی یادآور شد: در مناطقی که وضعیت قرمز دارند تجمع در مکان‌های مسقف نخواهیم داشت و برنامه‌های سوگواری ماه محرم و صفر در فضاهای باز مساجد و اماکن مقدس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود، دسته‌های عزاداری با محور محلات است و از تجمع در میدان آزادی و امامزاده حسین (ع) خودداری خواهد شد، حرکت دسته‌های عزاداری هم با استفاده از ماسک و رعایت بهداشت صورت خواهد گرفت.

زهرایی بیان کرد: همه هیئت‌های عزاداری یک سفیر بهداشتی خواهند داشت تا ضمن یادآوری نکات بهداشتی نسبت به تأمین مواد ضدعفونی موردنیاز دسته‌های عزاداری اقدام کرده و نظارت مؤثری در اجرای عزاداری‌ها و رعایت بهداشت داشته باشند.

انتهای پیام
captcha