وضعیت برگزاری مراسم دعای عرفه و عید قربان / تدوین پروتکل‌های بهداشتی ویژه
کد خبر: 3913247
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
لاری تشریح کرد؛

وضعیت برگزاری مراسم دعای عرفه و عید قربان / تدوین پروتکل‌های بهداشتی ویژه

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با وضعیت برگزاری آیین دعای عرفه و نماز عید قربان اظهار کرد: هنوز هیچ تصمیمی درباره برگزاری این مراسم‌ مذهبی قطعی نشده، اما جلسه‌هایی با صاحب‌نظران در حال برگزاری است.

وضعیت برگزاری مراسم دعای عرفه و عید قربان/ تدوین پروتکل‌های بهداشتیسیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، در رابطه با وضعیت برگزاری دعای عرفه و نماز عید قربان و نظر وزارت بهداشت در این راستا، اظهار کرد: ویروس کرونا هیچ واکسن و داروی اختصاصی ندارد. لذا حضور طولانی‌مدت در تجمع‌ها می‌تواند موجب افزایش احتمال انتقال ویروس شود.

وی بیان کرد: هنوز هیچ تصمیمی درباره برگزاری این مراسم‌ مذهبی قطعی نشده است، اما در این زمینه جلسه‌هایی با صاحب‌نظران در حال برگزاری است. البته برخی پروتکل‌ها در زمینه مراسم روز عرفه، اعیاد قربان و غدیر و همچنین مراسم محرم و صفر در حال تکمیل است.

لاری تصریح کرد: با این حال آنچه قطعی شده این است که مراسم‌های امسال به هیچ وجه همانند قبل نخواهد بود و باید تغییراتی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها و استفاده از ماسک انجام دهیم. همچنین باید زمان مراسم کاهش یابد و فاصله‌گذاری‌ها نیز حفظ شود.

سخنگوی وزارت بهداشت تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم با همکاری مردم، هم مراسم‌ها را به شیوه‌ای ایمن‌تر از نظر بهداشتی برگزار کنیم و هم سلامت مردم حفظ شود. به هر حال باید در شرایط شیوع ویروس کرونا، برخی تغییرات را ایجاد کنیم تا سلامت مردم نیز حفظ شود. نیاز به فرهنگ‌سازی و همکاری رسانه‌ها داریم تا هم آموزش‌های بهداشتی منتقل شود و هم افکار عمومی همراهی و همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش ایکنا، در حالی به عید قربان و روز عرفه نزدیک می‌شویم که هنوز هیچ تصمیمی در این باره اتخاذ نشده است. اگرچه رئیس ستاد اقامه نماز جمعه تهران در گفت‌وگویی رسانه‌ای اعلام کرده است که نماز عید قربان در تهران برگزار نمی‌شود.

سیدباقر پیشنمازی نیز اظهار کرد: طبق دستورات دین مبین اسلام، اگر در تقویم، عید سعید قربان و عید سعید فطر با روز جمعه تداخل داشته باشد، نماز عید جایگزین نماز جمعه می‌شود و دو اجتماع همزمان برگزار نمی‌شود. بر این اساس نماز عید قربان جمعه، ۱۰ مردادماه، به دلیل حفظ سلامت شهروندان و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار نخواهد شد.

وی گفت: در ایام مقابله با کرونا که برای حفظ سلامت شهروندان، نماز جمعه با حضور نمازگزاران اقامه نمی‌شود، هر هفته خطبای جمعه سخنرانی خود را که جایگزین خطبه محسوب می‌شود، از طریق رسانه ملی(شبکه یک سیما و رادیو تهران) و بدون حضور نمازگزاران به سمع و نظر مردم می‌رسانند و علاقه‌مندان می‌توانند از این طریق در جریان مباحث مطرح شده قرار گیرند.
انتهای پیام
captcha