وخامت حال شاه سعودی در حج متفاوت امسال تأثیرگذار بود
کد خبر: 3913477
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
تحلیلگر عراقی در گفت‌وگو با ایکنا:

وخامت حال شاه سعودی در حج متفاوت امسال تأثیرگذار بود

«احسان محمد العارضی»، پژوهشگر اندیشه اسلامی در عراق، تصمیم عربستان درباره نحوه برگزاری مناسک حج امسال را دارای دو جنبه ظاهری و باطنی دانست و گفت: بعد ظاهری این تصمیم بیم از شیوع بیماری کروناست و جنبه باطنی آن به اوضاع داخلی این کشور و وخامت حال پادشاه مربوط می‌شود.

«احسان محمد العارضی»، پژوهشگر عراقی در رشته اندیشه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، تأکید کرد که باید برای رسیدگی به امور مراسم بزرگ حج، نهادی بین‌المللی تشکیل شود اما این کار به دلیل کارشکنی‌ها و مخالفت‌های شدید عربستان بسیار دشوار است.
 
وی در خصوص تصمیم عربستان برای برگزاری محدود حج امسال به دلیل بیماری کرونا گفت: این تصمیم دو بُعد ظاهری و باطنی دارد؛ بعد ظاهری آن بیم از شیوع ویروس کووید – 19 است و بعد باطنی به اوضاع داخلی عربستان سعودی مربوط می‌شود.
 
العارضی افزود: بر همگان آشکار است که وضعیت سلامتی پادشاه عربستان بسیار متزلزل است و هر آن امکان اعلام خبر فوت او وجود دارد. محمد بن سلمان نیز از بیماری کرونا برای تثبیت جانشینی خود پس از پدرش سوءاستفاده می‌کند. دولت عربستان این تصمیم را بدون مشورت با سران کشورهای اسلامی اتخاذ و آن را اجرا کرده است.
 
وی تأکید کرد: دولت عربستان باید تیم‌های بهداشتی و رسانه‌ای مجهز به وسایل بهداشتی را در میان حجاج و اماکن عمومی مستقر کند و تدابیر بهداشتی را در محل اقامت حجاج اجرا و آموزش‌های بهداشتی لازم را درباره رفت‌ و آمد زائران و شهروندان داخل عربستان در حین برگزاری مراسم حج ارائه کند.
 
العارضی در پایان با بیان اینکه حجاج میهمانان خداوند رحمان هستند، تأکید کرد: عربستان باید قوانین لازم را برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به کار بندد و مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک به میزان کافی در اختیار حجاج قرار دهد.
 
آماده// تاکید پژوهشگر عراقی بر لزوم تشکیل یک موسسه بین المللی برای رسیدگی به امور حج / مصاحبه
انتهای پیام
captcha