برآیند نظرات درباره انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشوری قرآن / هیئت مدیره با 4 معاونت و 3 کمیته فعالیت می‌کند
کد خبر: 3914014
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
در برنامه رادیویی «افق» مطرح شد؛

برآیند نظرات درباره انتخاب مدیرعامل اتحادیه کشوری قرآن / هیئت مدیره با 4 معاونت و 3 کمیته فعالیت می‌کند

برنامه رادیویی «افق» امروز، 11 مردادماه به بررسی روند ادغام اتحادیه قرآنی کشور، برآیند فعالیت‌ها و نقشه پیش روی آن با حضور مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره و ارتباط تلفنی با جواد سعیدی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآنی پرداخت.

به گزارش ایکنا، مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در برنامه رادیویی «افق»، با اشاره به روند ادغام، گفت: این موضوع چندین سال فراز و نشیب‌های خود را داشت. در مقطعی ادغام آغاز شد و اتحادیه‌های استانی به صورت یکپارچه شکل گرفت، اما درباره شکل‌گیری اتحادیه کشوری نقطه نظرات متفاوتی وجود داشت. هرچند اتحادیه مدغم قرآنی در برهه‌ای از تاریخ شکل گرفت، اما از نگاه دستگاه حاکمیتی این مطرح شد که جامعیت لازم را ندارد.

وی با اشاره به اینکه پس از بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این امر به هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی واگذار شد، اظهار کرد: مذاکرات یک‌ساله‌ای برای این موضوع انجام شد و بالغ بر 40 جلسه به صورت پیوسته تشکیل شد. همچنین اساسنامه نیز موارد اختلافی داشت که برطرف کردیم و مکانیزمی را برای انتخابات در نظر گرفتیم، به گونه‌ای که بالغ بر 600 نفر از اعضای اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و اتحادیه مدغم قرآنی، سوم مردادماه پای کار آمدند و آرای خود را به صندوق انداختند.

صدای واحد جامعه قرآنی در حمایت از اتحادیه مدغم

طلایی با تأکید بر اینکه عزیزان فعال در عرصه تشکل‌های قرآنی همه یک صدا و یکپارچه، پشت سر این اتحادیه متشکل از پیشکسوتان و صاحب‌نظران حوزه قرآنی، ایستادند، بیان کرد: باید توجه کنیم که از اینجا به بعد با مسئولیت سنگینی مواجه هستیم.

وی افزود: طی چند روز گذشته، تماس‌هایی را شاهد هستیم که عزیزان در تشکل‌های استانی این انتظار را دارند که با توجه به مرتفع شدن مشکلات اتحادیه کشوری و با پشتیبانی دستگاه‌های حاکمیتی، روند روبه جلویی داشته باشند. امید است با تعامل، هماهنگی و همکاری با نهادها و دستگاه‌های حوزه حاکمیتی و دولت، شاهد پشیبانی و حمایت از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی در همه حوزه‌ها باشیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه بسیاری از گروه‌های مدنی، تشکل‌های مردم‌نهاد و جامعه هنری از پشتوانه حمایتی خوبی برخوردار هستند، گفت: با وجود این، در بخش مردمی جامعه قرآنی می‌بینیم انواع مشکلات چون بیمه و مسائل مالیاتی مطرح است. در روستا یا محله‌ای برای انجام کار قانونی، مؤسسه‌ای ثبت کرده‌اند، اما حالا هر روز با مشکلاتی در حوزه قانونی دست به گریبان هستند که انتظار می‌رود اتحادیه کشوری آنها را حل کند.

طلایی درباره چرایی حضور بالغ بر 600 نفر در مجمع عمومی سوم مردادماه، بیان کرد: براساس اساسنامه جدید، برای حضور اعضا، سقفی معین شده است، به گونه‌ای که از هر استان، پنج نفر از اعضای هیئت مدیره به عنوان عناصر اصلی و پایه در مجمع عمومی حضور داشته باشند و علاوه بر آن از سوی هر استان، در مجموع هر 25 مؤسسه، یک نماینده اضافه شود. در گذشته قرار بود به تعداد نمایندگان هر استان در مجلس شورای اسلامی در مجمع عمومی کشور حضور داشته باشند که در اساسنامه اینگونه تغییر کرد. البته بر این اساس، تقریباً 600 نفر در مجمع عمومی باید حضور پیدا می‌کردند، اما توافق کردیم به دلیل اینکه اولین مجمع مشترک و یکپارچه است، 300 نفر عضو از هر اتحادیه دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی حضور داشته باشند، اما این موضوع در مجامع دیگر براساس مدل جدید انجام خواهد شد.

وی درباره تعداد اعضای هیئت مدیره و بازرسی، گفت: اعضای هیئت مدیره شامل 15 نفر عضو اصلی و سه عضو علی‌البدل است و هیئت بازرسی نیز دارای سه عضو اصلی و دو عضو علی‌البدل است.

طلایی با اشاره به مصوبات نخستین جلسه هیئت مدیره و بازرسی که با حضور مهدی محمدی، دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی تشکیل شد، گفت: موضوع این جلسه تعیین اعضای هیئت رئیسه مشتمل بر مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس، دبیر و سخنگو بود که بنده با حداکثر آراء به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شدم، اما قرار شد درباره انتخاب مدیرعامل قدری تأمل شود.

وی ادامه داد: این فرصت ایجاد شد تا با بهره‌گیری از مشورت بیشتر و مشارکت دادن سایر استان‌ها و مؤسسات فعال و جمع‌آوری آراء و نظرات صاحب‌نظران، مدیرعامل انتخاب شود. لذا فرصت 15 روزه برای این امر اختصاص یافت تا مدیرعامل با مشورت‌های صاحب‌نظران و نظرات نهادهای داخلی و اتحادیه‎‌های استانی و مؤسسات و تشکل‌های فعال و کنش‌گران فعال، انتخاب شود تا حداکثر جامعیت را دارا باشد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با توجه به اینکه اتحادیه کشوری جایگاه خدمتگزاری با شما خادمان قرآن را دارد، اظهار کرد: بنابراین در دور جدید هیئت مدیره به دنبال جمع‌آوری نظرات صاحب‌نظران و نخبگان و پیشکسوتان قرآنی هستیم.

وی با اشاره به پیشنهاد مطرح شده، گفت: قرار است هیئت مدیره سه کمیته اعم از کمیته آموزش و پژوهش، کمیته ترویج و تبلیغ و کمیته طرح و برنامه تشکیل دهد. همچنین مقرر شد تا شورای مشورتی در اتحادیه ایجاد کنیم. تشکیل شورای راهبردی و مشورتی با هدف گردآوری صاحب‌نظران و شخصیت‌های بزرگ قرآنی در این شورا به منظور بهره‌مندی از تجربیات است. همچنین پیشنهاد دیگر، راه‌اندازی کمیته حقوقی است تا پشتییبانی‌های لازم را از مؤسسات و تشکل‌هایی انجام دهد که در پیچ و خم‌های اداری هستند. این حرکت جدید می‌تواند فضایی ایجاد کند تا همه احساس مشارکت کنند و سرانجام انتخاب مدیرعامل رقم می‌خورد.

طلایی با اشاره به دیگر پیشنهاد مطرح شده، افزود: همچنین پیشنهاد شد تا در کنار مدیرعامل، چهار معاونت طرح و برنامه، روابط عمومی و امور بین‌الملل، پشتیبانی و معاونت امور استان‌ها که قائم مقام اتحادیه نیز است، حضور داشته باشد تا ارتباط با بدنه خودمان(سه هزار مؤسسه قرآنی) و 31 اتحادیه قرآین استانی فراهم باشد. حتی امکان اینکه اتحادیه خبرگزاری و پایگاه خبری و سایت اینترنتی جامعی داشته باشد، در نظر گرفته شده است.

روند انتقال دارایی‌ها و تجهیزات

وی درباره روند انتقال دارایی‌ها و تجهیزات به اتحادیه واحد کشوری، اضافه کرد: خوشبختانه به طور طبیعی، مجموعه منابع منقول و غیرمنقول و تعهداتی که دو اتحادیه قبلی داشتند، برعهده اتحادیه جدید است و برحسب قانون، هر دو اتحادیه باید هیئت تسویه‌ای را تشکیل دهند که امروز صبح از سوی اتحادیه مدغم و چهارشنبه هفته گذشته از سوی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت تشکیل شد و اعضای آن مشخص شدند تا مسیر قانونی این امر انجام شود، اما چون زمان‌بر است، منابع مالی، امکانات و تعهدات و هر چه هست، صورت جلسه می‌شود و به صورت موقت تحویل هیئت مدیره جدید می‌شود. پس از اینکه هیئت تسویه روال قانونی را انجام داد، آن هنگام، روند قطعی‌اش نیز انجام می‌شود.

طلایی با اشاره به صندوق قرض‌الحسنه یکی از اتحادیه‌ها که با مصوبه هیئت مدیره، بازپرداخت‌هایی انجام شده بود و تسویه‌های آن صورت گرفته، بیان کرد: این روال خوبیست تا بتوانیم هزاران فعال قرآنی از مؤسسات و تشکل‌های مردمی را پشتیبانی کنیم و معتقدیم باید صندوق توسعه، پشتیبانی و حمایت از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ایجاد کنیم. امیدوارم با هماهنگی، همکاری، تعاون و همدلی، صندوق توسعه و پشتیانی مؤسسات را ایجاد کنیم، چرا که مناطق محرومی چون سیستان بلوچستان، کردستان و سایر استان‌های مرزی، نیازمند اینگونه حمایت‌ها هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این صندوق قرض‌الحسنه سرمایه و بودجه(پولی) هست یا خیر؟، گفت: چون هنوز گزارش دقیقی از آن ندارم، نمی‌توانم اظهار نظر کنم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به راه‌های تزریق منابع مالی به اتحادیه، گفت: اتحادیه کشوری براساس اساسنامه اصلاح‌شده، می‌تواند با تمامی دستگاه‌های حاکمیتی قرارداد منعقد و همکاری کند و امیدوارم به جایی برسیم که تمام دستگاه‌های حاکمیتی، بخش مردمی فعالیت‌هایشان را از طریق اتحادیه کشوری استانی دنبال کنند. همچنین براساس اساسنامه، حتی دیده شده است که اتحادیه می‌تواند به منظور همکاری مشترک با دیگر کشورهای اسلامی فعال در عرصه‌های قرآنی، حضور فعال داشته و وارد تعامل و تفاهم شود.

بیمه فعالان قرآنی

طلایی با اشاره به اینکه اعضای هیئت رئیسه برای مدت سه سال انتخاب می‌شوند، با اشاره به بیمه فعالان قرآنی و جلساتی که با معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت، گفت: طی این جلسات، بیان شد طی این جلسات، بیان شد تا با هماهنگی و پشتیبانی معاونت قرآن و عترت ارشاد بتوانیم موضوع بیمه فعالان قرآنی را تا سال 1400 حل کنیم و فعالان قرآنی عرصه مؤسسات نیز از مزایای بیمه فعالان قرآنی بهره‌مند شوند. با تشکیل اتحادیه کشوری به دنبال این هستیم که مکانیزم بیمه کردن را در اتحادیه تعریف کنیم، به گونه‌ای که اتحادیه‌های استانی، مجرای قانونی برای معرفی فرد به ارشاد باشند.

طلایی بیان کرد: همچنین در نظر داریم تا بانک اطلاعات جامع قرآنی کشور، متشکل از آماری از مؤسسات و سطح‌بندی فعالیت آنها، نیمه فعال و غیرفعال بودن آنها، حجم و موضوع فعالیت گردآوری کنیم.

وی با اشاره به یکپارچگی مؤسسات قرآنی برای تشکیل اتحادیه کشوری، بیان کرد: امروز فصل نتیجه گرفتن از این سرمایه‌گذاری است تا بذر‌افشانی در مسیر پیش رو به ثمر برسد و با پشتیانی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن الکریم، سازمان تبلیغات اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سازمان اوقاف، شهرداری‌ها و... شاهد حمایت‌‌ها و نتیجه‌گیری مطلوب باشیم. همچنین از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خواستاریم تا هرچه زودتر فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی شکل بگیرد.

رواج سبک زندگی قرآنی میان آحاد جامعه

مهمان دیگر این برنامه که به صورت تلفنی حضور داشت، جواد سعیدی، عضو هیئت مدیر اتحادیه کشوری بود، وی با تأکید بر اینکه سوم مردادماه اتفاق مهمی در جامعه قرآنی مردم‌نهاد شکل داد، گفت: بارها این کلام را شنیده‌ایم که «حاملان قرآن، پرچم‌داران اسلام هستند»، بنابراین باید به اتحاد و همدلی توجه بیشتری داشته باشیم.

سعیدی با اشاره به اینکه جامعه قرآنی باید در خط مقدم جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب باشند، افزود: اتحادیه قرآنی کشور فعلی، بزرگترین مجموعه قرآنی ـ مردمی کشور است که می‌توان در حوزه‌هایی چون علم، پژوهش، معنویت (گم شده قرن حاضر) و ... ورود پیدا کند و به سمت و سویی حرکت کنیم که کلاس‌ها و دوره‌های موسسات تربیت‌محور باشد.

وی با اشاره ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی ـ قرآنی براساس منویات مقام معظم رهبری، اضافه کرد: باید به سمت قرآن حرکت کنیم تا شاهد رواج سبک زندگی قرآنی میان آحاد جامعه باشیم.

سعیدی بیان کرد: انتظار امروزه مؤسسات قرآنی از هیئت مدیره اتحادیه کشوری، تقسیم عادلانه بودجه و مبالغ حمایتی بین تشکل‌های قرآنی کشور است. باید دقت و نگاه ویژه به مناطق محروم کشور در حوزه آموزش، تبلیغ و ترویج و همچنین بحث حمایت و نظارت داشت. همچنین انتظار دیگر از نهادهای حاکمیتی این است که به بخش مردمی اطمینان کنند و کارها را به آنها واگذار کنند؛ موضوعی که رهبر معظم انقلاب در سخنانشان (طی دیدار با مردم آذربایجان شرقی) بر آن صحه گذاشته‌اند.

وی در پایان خواستار پیگیری وضعیت بیمه فعالان قرآنی شد.

یادآور می‌شود، برنامه رادیویی «افق» روزهای شنبه هر هفته از شبکه رادیویی قرآن پخش می‌شود. این برنامه کاری از گروه قرآن و اطلاع‌رسانی رادیو قرآن است که ساعت ۱۷ به تهیه‌کنندگی فاطمه رحمانی و اجرای جواد نصیری از موج FM  ردیف ۱۰۰ مگاهرتز پخش می‌شود.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ - ۱۵:۰۸
0
0
این طلایی به چه درد میخوره?
جمع کنید لطفا
captcha