عملکرد نامطلوب جامعه مداحان در تبیین فلسفه غدیر
کد خبر: 3914095
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

عملکرد نامطلوب جامعه مداحان در تبیین فلسفه غدیر

یک مدرس دانشگاه با بیان اینکه مداحان ما در موضوع معرفی غدیر خم کوتاهی کرده‌اند، گفت: با وجودی که جامعه مداحان و مبلغان در طول سال تریبون‌های بزرگی دارند، اما متأسفانه در معرفی، شناساندن و تبیین فلسفه غدیر عملکرد خوبی نداشتند.

مسئولیت خطیر مداحان در معرفی و تبیین غدیر خمعلی اسماعیلی، مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه مداحان ما در موضوع شناسایی و معرفی غدیرخم کوتاهی کرده‌اند، گفت: رسالت همه ما در طول تاریخ معرفی و شناساندن غدیر به نسل‌های بعدی است ولی متأسفانه هر کدام از ما به نوبه خود در این امر کوتاهی کرده‌ایم و جامعه مداحان و منبری‌ها که تریبون‌های بزرگی در طول سال در اختیار دارند متأسفانه در این امر به‌خوبی عمل نکرده‌اند.

وی افزود: اگر موضوع غدیر، ولایت و اطاعت بی‌چون و چرا از ولی خدا به‌خوبی تبیین و تشریح شده بود اختلافی بین مسلمانان پیش نمی‌آمد و واقعه عاشورا به‌وجود نمی‌آمد.

اسماعیلی ادامه داد: خداوند و رسولش در غدیر خم با امت اسلام عهد و میثاق گرفتند تا همیشه پشتیبان ولایت باشند ولی شکاف عمیقی به وجود آمد که منجر به غفلت شد و در نهایت واقعه عاشورا رقم خورد.

این مدرس دانشگاه، غدیر خم را یک واقعه بسیار مهم در طول رسالت حضرت پیامبر اسلام(ص) دانست و افزود: واقعه غدیر خم به قدری عظیم و با عظمت است که خداوند به رسولش امر می‌کند اگر پیام غدیر را به گوش دنیا نرسانی رسالت خویش را به انجام نرسانده‌ای و پیامبر(ص)، امین خدا برای انجام این رسالت بزرگ فراخوان همگانی اعلام کرد و در زمان بازگشت از سفر حج پیام خدا را به همگان اعلام کرد.

وی ادامه داد: غدیر خم نقطه‌ای است که مهم‌ترین حادثه پایانی زندگی حضرت رسول اکرم(ص) به وقوع پیوست و در حضور بیش از یکصد هزار نفر حاجیانی که به حجة‌الوداع آمده بودند حضرت علی(ع) به‌عنوان ولی، وصی و جانشین پیامبر(ص) معرفی شد.

اسماعیلی با بیان اینکه طی سه روز مسلمانان با آن حضرت بیعت کردند، ادامه داد: بعد از اینکه پیامبر(ص) فرمان خدا را اطاعت کرد مردم دسته دسته به در خانه علی(ع) آمده و با او بیعت کرده و تبریک گفتند و حتی زنان نیز در ظرف آبی دست زده و با آن حضرت بیعت کردند و حضرت زهرا اولین زنی بود که با همسرش حضرت علی‌(ع) بیعت کرد.

این مدرس دانشگاه ابلاغ حکم ولایت امیرالمؤمنین(ع) را یک رسالت اجتماعی ذکر کرد و افزود: حضرت رسول اکرم(ص) در مقام هدایت و راهنمایی امت اسلام رسالت‌های متعددی بر عهده داشتند. مهم‌ترین رسالت اجتماعی پیامبر اسلام(ص) بعد از نبوت، اعلام امامت و ولایت است؛ چرا که خداوند امامت و ولایت حضرت علی(ع) را کمال دین نام برده و می‌فرماید: «امروز دین را بر شما تمام کردم‌».

وی با تأکید بر اینکه برخی از محققان و نویسندگان مسیحی و سایر ادیان واقعه غدیر خم و کتاب شریف نهج‌البلاغه را خیلی بیشتر و بهتر از ما مطالعه و درباره آن تحقیق کرده‌اند، افزود: متأسفانه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم و غدیر خم را غباری از مظلومیت و بی‌توجهی گرفته است. هر چند که امامت و ولایت حضرت علی(ع) و اولاد ایشان بدون هیچ تردید و شک و شبهه‌ای از سوی رسول اکرم(ص) اعلام و ابلاغ شده است ولی مسلمانان در اثر غفلت، کم‌توجهی، سکوت نخبگان و اختلافاتی که پایه و اساس مشخصی ندارند باعث شدند تا پیام غدیر در فراسوی زمان به فراموشی سپرده شود. به طوری که اکنون نیز نتوانسته‌ایم غدیر را به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل کنیم و چه بسا اگر غدیر منشأ تاریخ بود و مورد مجد و عظمت اسلام قرار می‌گرفت هرگز حادثه عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.

اسماعیلی وظیفه علما، وعاظ، مبلغان، روحانیان و مداحان را در این زمینه بسیار مهم برشمرد و تأکید کرد: با وجودی که واقعه غدیر خم به‌عنوان تکمیل‌کننده دین و نعمت از سوی خداوند عنوان شده است ولی مداحان و مبلغان دینی آن طور که انتظار می‌رود به اهمیت غدیر خم پی نبرده‌اند. آن طور ‌که برای عزاداری و سینه‌زنی ایام محرم و صفر تبلیغ کرده و همه امکانات و تجهیزات را به خدمت می‌گیرند ولی در معرفی غدیر خم کوتاهی کرده‌اند.

وی با اشاره به ارتباط جوانان با مداحان گفت: از آن جایی که مداحان با تعداد بیشتری از جوانان در ارتباط هستند باید بر اهمیت غدیر خم و ضرورت دفاع از ولایت علی بن ابیطالب(ع) تأکید کرده و جهانیان را با موضوع ولایت آشنا کنند. این روزها سطح مطالعه بین جوانان کمتر شده و اطلاعات خود را از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دست آوردند و خوب است از ظرفیت فضای مجازی برای رساندن پیام غدیر و ولایت امیرالمؤمنین(ع) به تمام دنیا استفاده کرد.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری کرسی‌های شیعه‌شناسی که در برخی کشورهای اروپایی برگزار می‌شود، اظهار کرد: در حالی که ما مسلمان و شیعه هستیم ولی مطالعات حقانیت غدیر خم و شیعه اندک است ولی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی جلسات شیعه‌شناسی در دانشگاه‌های اروپایی برای تبیین معارف علوی تشکیل شده و آن‌ها تحقیقات جامع و کاملی را در این زمینه انجام می‌دهند.

این مدرس دانشگاه کم‌کاری و بی‌توجهی نهادهای فرهنگی را در این زمینه یکی از عوامل عدم آشنایی جوانان با موضوع اساسی و مهم غدیر و ولایت دانست و گفت: متأسفانه وقتی موازی‌کاری‌های فرهنگی در یک کشور به اوج می‌رسد بسیاری از موضوعات فرهنگی و دینی همچون توپی در میدان ادارات و نهادهای فرهنگی پاسکاری می‌شود و در نهایت می‌بینیم کار مفیدی در بسیاری از موضوعات فرهنگی و دینی انجام نشده است.

انتهای پیام
captcha