جاده‌ها، مسیرهای مواصلاتی انتقال کووید 19 / نه راننده‌ها ماسک می‌زنند، نه مسافران
کد خبر: 3914100
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

جاده‌ها، مسیرهای مواصلاتی انتقال کووید 19 / نه راننده‌ها ماسک می‌زنند، نه مسافران

عدم رعایت مسائل بهداشتی در اتوبوس‌های بین شهری به حدی است که گویی رانندگان و تعداد قابل توجهی از مسافران این وسایل نقلیه در خصوص شیوع کرونا هیچ خبری نشنیده‌اند.

به گزارش ایکنا، اگر چه در شرایط موجود بهترین راه مراقبت از خود و خانواده‌هایمان این است که مسافرت نرویم، به خصوص با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، اما برخی مسافرت‌ها حقیقتاً ضروری هستند و باید انجام شوند.

در این میان وقتی کاملاً اصول مراقبت از خود در برابر ویروس کرونا را آموخته‌اید و وسایل و ابراز بهداشتی لازم مثل ماسک، دستکش و لوازم ضدعفونی کننده را نیز به همراه دارید و اعلام شده است که در وسایل حمل و نقل عمومی مسائل و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود، دیگر خیالتان راحت است که می‌توانید سفری تقریباً امن داشته باشید.

فقط یک مسافر ماسک زده بود 

اما این خیال راحت، دقیقاً در همان لحظه‌ای که وارد اتوبوس بین‌شهری می‌شوید به یک اضطراب و نگرانی بسیار شدید تبدیل می‌شود؛ وقتی می‌بینید نه تنها هیچ یک از مسافران ماسک نزده‌اند و شما تنها فرد ماسک زده اتوبوس هستید، بلکه راننده و کمک راننده نیز توجهی به رعایت مسائل بهداشتی ندارند.

عملاً صندلی‌های اتوبوس ضدعفونی نشده و همه در حال استفاده مشترک از یخچال اتوبوس و برداشتن بطری‌های آب هستند. شاید تنها کار بهداشتی که انجام می‌شود عدم ارائه کیک و آبمیوه در اتوبوس‌هاست. البته هنگام تهیه بلیط بسیاری از آژانس‌های مسافربری مدعی ارائه پک بهداشتی نیز هستند اما این اتفاق وقتی از تهران راهی سایر شهرها هستید اتفاق می‌افتد و هنگام بازگشت عملاً نه تنها خبری از ارائه بسته بهداشتی نیست بلکه ساده‌ترین پروتکل‌های بهداشتی نیز رعایت نمی‌شود.

این مسئله نشان می‌دهد در تهران که کنترل بیشتری بر آژانس‌ها و رانندگان بین شهری وجود دارد تا حدودی مسائل بهداشتی رعایت می‌شود اما در بازگشت از شهرها و به خصوص شهرستان‌های کوچک عملاً اتوبوس‌ها به محلی برای جولان و انتقال ویروس کرونا تبدیل می‌شوند.

متأسفانه فاصله‌گذاری اجتماعی عملاً رخ نمی‌دهد و اگرچه تعداد مسافران به صورت طبیعی کم است و اتوبوس‌ها صندلی خالی دارند اما مسافرانی که در بین راه سوار می‌شوند این صندلی‌های خالی را پر می‌کنند. راننده و کمک‌راننده بدون ماسک در اتوبوس حرکت کرده، مدام صندلی‌ها را لمس و بلیط کاغذی مسافران را چک می‌کنند. رستوران‌ها و غذاخوری‌های بین راهی البته شرایط بهتری دارند، اما سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه‌های این مراکز به خصوص مواردی که برای استفاده از این امکانات پول نقد گرفته می‌شود محل‌هایی خطرناک برای انتقال ویروس کرونا هستند.

همین وضعیت خطرناک جاده‌هاست که موجب می‌شود به راحتی و بدون مطالعه علمی دقیق بتوان دلیل کاهش شیوع کرونا در عید نوروز را تعطیلی مسافرت‌های بین شهری و دلیل افزایش آن در حال حاضر را عدم رعایت این مسائل در بین رانندگان و مسافران دانست.

و در انتها یک سؤال؛ آیا اهمیت و نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی به رانندگان و مسئولان آژانس‌های مسافرتی آموزش داده شده است؟

انتهای پیام
captcha