امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای سایر احکام الهی است
کد خبر: 3914580
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

امر به معروف و نهی از منکر ضامن اجرای سایر احکام الهی است

مدرس حوزه و دانشگاه‌ در سیستان‌وبلوچستان گفت: تأکیدات ائمه اطهار(ع) بر انجام امر به معروف و نهی از منکر به این دلیل است که این دو فریضه، ضامن اجرای سایر احکام الهی در جامعه هستند و اگر ترک شوند، اجراى بقیه وظایف فردى و اجتماعى نیز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام محمد علم‌الهدی، مدرس حوزه و دانشگاه‌ در استان امروز، سه‌شنبه 14 مردادماه در نشست اهمیت فریضتین امر به معروف و نهی از منکر که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر، هر دو جزء فروع ده‌گانه دین مبین اسلام هستند و در درک اهمیت آن، کافی است نگاهی به آیات و روایات متعدد بیندازیم. اهمیت این دو فریضه به اندازه‌ای است که می‌توان گفت حفظ دین کاملاً بستگی به انجام آن‌ها دارد و حضرت اباعبدالله(ع) یکی از اهداف قیام بزرگ عاشورا را انجام همین دو فریضه معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) می‌فرمایند: «إِنَّ الأَمرَ بِالْمَعرُوفِ وَ النَّهیَ عَنِ الْمُنکرِ سَبِیلُ الأَنْبِیاءِ وَ مِنْهاجُ الصُّلَحاءِ» یعنی امر به معروف و نهى از منکر راه انبیاء و طریق صالحان است؛ سپس در ادامه می‌فرمایند: با انجام این دو فریضه، راه‌ها امن مى‌شود، کسب و کار مردم حلال مى‌شود، حقوق افراد تأمین می‌شود، از دشمنان انتقام گرفته مى‌شود و در پرتو آن، همه کارها رو به راه مى‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تأکیدات ائمه اطهار(ع) بر انجام امر به معروف و نهی از منکر به این دلیل است که این دو فریضه، ضامن اجرای سایر احکام الهی در جامعه هستند و اگر ترک شوند، اجراى بقیه وظایف فردى و اجتماعى نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته و اصول اخلاقى ارزش خود را از دست خواهند داد.

وی افزود: این دو از وظایف شرعی همه ماست و نباید به بهانه‌های مختلف، انجام آن را به تعویق اندازیم که در این‌صورت، به تعبیر روایات، جامعه را فساد خواهد گرفت و ستمگران و مفسدان بر جامعه حاکم خواهند شد؛ اما اگر هر کس خود را ملزم به اجرای آن بداند، مفسدان امنیت نخواهند داشت.

زهرا ابراهیمی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری نیز در ادامه این نشست بیان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «وَالمُؤمِنون وَالمُؤمِناتُ بَعضُهُم أَولِياءُ بَعضٍ يَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ يَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ؛ مردان و زنان مؤمن بعضی از آنان اولیاء بعضی دیگر هستند و این‌ها کسانی هستند که امر به معروف کرده و از منکرات و پلیدی‌ها نهی می‌کنند»، (توبه، 71).

وی با بیان اینکه این آیه به زنان و مردان با ایمان ولایت می‌دهد تا در شئون اجتماعی دخالت کنند، افزود: اگر هر یک از اعضای جامعه بانوان، خود را یک آمر به معروف و ناهی از منکر بداند، حقوق شهروندی در جامعه رعایت می‌شود و هیچ‌کس به حقوق دیگری تجاوز نخواهد کرد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اظهار کرد: زیرساخت و زیربنای امر به معروف باید بالا بردن انگیزه مسئولیت‌‌پذیری در افراد و کارکنان دستگاه‌های دولتی باشد و در صورت تحقق این امر با کاهش معضلات و منکرات در جامعه روبه‌رو خواهیم شد.

ابراهیمی اضافه کرد: برای تحقق امر به نیکی و نهی از منکرات با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین جوامع هدف را جوانان تشکیل می‌دهند، باید با شیوه‌های نو و متناسب با این محور مهم برای نهادینه ساختن این فرهنگ ارزشمند و مهم در جامعه تلاش کرد.

انتهای پیام
captcha