اسراف؛ عملی مذموم که جزئی از فرهنگ ما شده است
کد خبر: 3914779
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۳
مولوی عبدالحمید:

اسراف؛ عملی مذموم که جزئی از فرهنگ ما شده است

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: اسراف عملی مذموم و نکوهیده است که متأسفانه امروزه جزئی از فرهنگ و عادات ما مسلمانان و به‌‌ویژه ما ایرانی‌ها شده است؛ در حالی که قرآن و سنت بر قناعت و دوری از اسراف سفارش کرده‌اند، در همه چیز گرفتار اسراف هستیم.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان شب گذشته، 14 مردادماه در جمع نمازگزاران مسجد جامع مکی این شهرستان گفت: شیطان که دشمن قسم خورده آدمیان است، مهم‌ترین سلاحش وسوسه است و وقتی می‌بیند که بنده‌ای در حال نزدیک شدن به خداست، با انواع وسوسه‌ها او را دور می‌کند، به خصوص وقتی که در حال نماز خواندن هستیم، می‌بینیم که انواع وسوسه‌ها و فکر و خیال‌ها سراغ ما می‌آید.

وی ادامه داد: وقتی انسان قصد دارد عمل نیکی انجام دهد، شیاطین او را محاصره می‌کنند و با وسوسه‌های گوناگون، سعی می‌کنند او را از کار خیر منصرف کنند؛ لذا ما در طول زندگی، همواره با شیطان درگیریم و باید آن‌چنان ایمان خود را نیرومند کنیم که مغلوب این وسوسه‌ها نشویم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: خدا از انسان می‌خواهد که قبل از شروع تلاوت قرآن و حتی قبل از گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم»، بگوییم «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»، برای اینکه از شیطان كه شرّترین شرّهاست، دور شده و به خدا پناه ببریم، چون یکی از جاهایی که شیطان به‌شدت هجمه می‌کند، زمانی است که انسان می‌خواهد قرآن تلاوت کند.

وی با اشاره به اهمیت پرهیز از اسراف و مذمت آن در روایات اسلامی، اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ» (اعراف، 31) یعنی بخورید و بیاشامید، اما اسراف نکنید که خداوند اسراف‌کاران را دوست نمی‌دارد؛ این آیه اسراف را در همه امور زندگی مذمت می‌کند و تنها خوردن و آشامیدن نیست.

مولوی عبدالحمید افزود: اسراف عملی مذموم و نکوهیده است که متأسفانه امروزه جزئی از فرهنگ و عادات ما مسلمانان و به‌ویژه ما ایرانی‌ها شده است؛ در حالی که قرآن و سنت بر قناعت و دوری از اسراف سفارش کرده‌اند، در همه چیز گرفتار اسراف هستیم.

وی گفت: جای تأسف است که سایر ملت‌هایی که کافر هستند و اعتقادی به قرآن و رسول‌الله(ص) ندارند، بیش از ما بر قناعت، ساده‌زیستی و پرهیز از اسراف تأکید دارند، ولی ما در مصرف غذا، مراسم عروسی و عزا، دور ریختن نان، آب و برق و همه چیز اسراف می‌کنیم، در حالی که این رفتارها در شأن یک مسلمان نیست.

این عالم اهل سنت بیان کرد: بزرگان دین اسلام نه تنها در کلام‌ که در عمل هم نشان می‌دادند که چگونه باید از اسراف بر حذر بود؛ رسول‌الله(ص) تنها با چهار لیتر آب غسل می‌کردند، ولی مقدار مصرف آب ما هنگام استحمام و غسل کردن را ببینید.

مدیر دارالعلوم اهل سنت زاهدان با بیان اینکه اسلام اسراف‌کاران را «برادران شیطان» می‌نامد، گفت: یکی از دلایل عمده مشکلات اقتصادی ما، ریشه در همین عادت اشتباه اسراف دارد و باید صرفه‌جویی در همه امور، از آب و برق گرفته تا خوراک و پوشاک، را مدنظر قرار دهیم.

انتهای پیام
captcha