معامله قرن طرحی منصفانه برای فلسطینیان نیست
کد خبر: 3915362
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
دیپلمات سابق آمریکایی:

معامله قرن طرحی منصفانه برای فلسطینیان نیست

فرستاده صلح اسبق آمریکا به خاورمیانه ضمن اعلام مخالفت با طرح الحاق کرانه باختری، تأکید کرد: طرح صلح ترامپ، موسوم به معامله قرن، طرحی منصفانه برای فلسطینیان نیست.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، «مارتین اندیک»، در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «از آمریکا» گفت: اقدامات یکجانبه در رابطه با طرح الحاق کرانه باختری، خارج از چارچوب معاهده اسلو است که بر اهمیت عدم مبادرت هیچ یک از طرفین فلسطینی و اسرائیلی به چنین اقداماتی تأکید دارد.

اندیک تصریح کرد: طرح الحاق کرانه باختری مغایر با مذاکرات سازش است و اعلام آمادگی تیم ترامپ برای موافقت با این طرح یا حمایت از آن یکی دیگر از دلایل شکست معامله قرن است، زیرا فلسطینیان با چنین اقدامات یکجانبه ای موافقت نخواهند کرد.

وی افزود: علت اینکه نتانیاهو طرح الحاق کرانه باختری را فعلا اجرا نکرده این است که جرد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ، گفته که اجرای این طرح موجب خواهد شد که دیگر فلسطینیان به میز مذاکرات سازش بازنگردند و علاوه بر این، کشورهای عربی نیز با این طرح مخالفت خواهند کرد و بدترین اتفاق ممکن اجرای طرحهای الحاق یکجانبه است، زیرا این امر هرگونه شانس تحقق راه حل تشکیل دو کشور را از بین می برد.

مارتین اندیک گفت: ما بسیار نزدیک به مرحله نزاع ادامه‌دار برای دهه‌های آینده هستیم و دور شدن از راه حل تشکیل دو کشور، مصیبت و فاجعه‌ای بزرگ برای فلسطینیان است که رنج و محنتهای زیادی را تاکنون متحمل شده‌اند.

وی پیش بینی کرد: با نزدیک شدن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر آینده، این احتمال وجود دارد که کوشنر بخواهد روحی تازه در طرح الحاق کرانه باختری در سپتامبر و اکتبر آینده بدمد تا بتواند آرای شمار بیشتری از انجیلی‌های آمریکایی را، که حدود 60 درصد از حامیان ترامپ را تشکیل می دهند، به دست آورد.

اندیک تأکید کرد: دموکرات‌ها مخالف قاطع طرح الحاق کرانه باختری هستند و اگر بتوانند در انتخابات پیروز شوند و اکثریت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا به دست بیاورند، دیگر شانسی برای موافقت آمریکا با این طرح وجود نخواهد داشت. معامله قرن طرحی غیرمنصفانه و غیرعادلانه برای فلسطینیان است، زیرا تمامی مسائل نهایی از جمله مسئله مرزها، امنیت، قدس، آوارگان و اعتراف متبادل بین دو طرف اسرائیلی و فلسطینی قرار است به نفع رژیم صهیونیستی حل و فصل شود.
 
وی افزود: دولت کنونی آمریکا کاملا همسو با مواضع و خواسته‌های رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند و کاملا غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم فلسطینیان با مذاکره بر این اساس موافقت کنند. دولت آمریکا کمیته‌ای را برای ترسیم مرزهای کشور فلسطین تشکیل داده که به کمیته سایکس پیکو معروف است و تمامی اعضای آن آمریکایی و اسرائیلی هستند. جای تعجب است که مرزهای کشور فلسطین بدون حضور حتی یک فلسطینی ترسیم شود.

اندیک تصریح کرد: اصلی‌ترین مرجع بین‌المللی، که با تکیه بر آن منازعه عربی اسرائیلی حل و فصل خواهد شد، قطعنامه‌های 242 و 338 شورای امنیت است. انتخاب زمان رونمایی از معامله قرن دلایلی کاملا سیاسی داشت و اینکه در آستانه انتخابات رژیم صهیونیستی از آن رونمایی شد، صرفا با هدف کمک به پیروزی مجدد نتانیاهو بود. اکنون یکی دیگر از اهداف معامله قرن، کمک به پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات است.

وی در رابطه با قدس نیز گفت: قدس یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مسائل برای هر شخص جویای صلح است، زیرا وضعیت این شهر برای ادیان سه گانه اسلام، یهودیت و مسیحیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شاید در صورت پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌های آمریکا در قبال منازعه فلسطینی اسرائیلی تغییر کند.

اندیک گفت: طرفدار بایدن نیست اما او با طرح الحاق کرانه باختری مخالفت کرده و در صورتی که ترامپ تا قبل از انتخابات با این طرح موافقت کند و آن را به رسمیت بشناسد و سپس بایدن در انتخابات پیروز شود، قطعا در این تصمیم تجدیدنظر خواهد کرد اما اگر ترامپ مجددا پیروز شود و از الحاق کرانه باختری حمایت کند، آن وقت راه حل تشکیل دو کشور با معضل بزرگی مواجه خواهد شد.
انتهای پیام
captcha