مدل مدیریت جدیدی از تلفیق دین، اخلاق و سلامت را در محرم به جهان نشان می‎‌‌‌‌دهیم
کد خبر: 3916006
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
نمکی:

مدل مدیریت جدیدی از تلفیق دین، اخلاق و سلامت را در محرم به جهان نشان می‎‌‌‌‌دهیم

وزیر بهداشت با بیان اینکه تلاش کردیم تا از هر مناره و گنبدی صدای حسین(ع) شنیده شود و فردی نباشد که بگوید در روضه امام حسین(ع) به کرونا گرفتار شده است، گفت: بر همین اساس در محرم امسال یک مدل مدیریتی جدید از تلفیق دین، اخلاق و سلامت را برای جهانیان به نمایش خواهیم گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین جلسه ستاد ملی پیگیری‌های ویژه محرم با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی؛ حجت‌الاسلام سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ حجت‌الاسلام رستمی، نماینده ولی فقیه و رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها؛ حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و جمعی از مسئولان نهاد‌های فرهنگی مرتبط با محرم، امروز سه‌شنبه، 21 مردادماه، در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

نمکی اظهار کرد: در دوران کرونا و مدت شش ماهی که گذشته است، همکاران من شب‌ها و روز‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌اند. برخی تصور می‌کنند عزاداری برای شهدای کربلا سابقه ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساله دارد، اما تصور من آن است که اولین راوی کربلا، حضرت زینب(س) بود که وقتی از ایشان پرسیدند در کربلا چه رخ داد، فرمودند: «ما رأیت الا جمیلا»، یعنی ایشان دلسوزانه کربلا را تشریح کردند و ایشان اولین کسی است که زیبایی‌های عاشورا را با زبانی زیبا بیان کردند.

وی افزود: بعد از ایشان، اولین کسی که به عزاداری برای امام حسین(ع) پرداخت و با چشمی نابینا از مدینه با پای پیاده به زیارت ایشان رفت، جابربن عبدالله انصاری بود که روز ۲۰ صفر خود را به کربلا رساند. ورود جابر و چشم‌های نابینای او اولین روضه برای سیدالشهدا بود که ابتدا درخواست کرد در فرات غسل کند و به رسم احرام لنگ به خود پیچید و سپس به سمت قبر سیدالشهدا حرکت کرد. او زمانی که به مزار ایشان رسید، دست خود را روی قبر گذاشت و به قدری گریه کرد که از هوش رفت. این واقعه اولین روضه برای سیدالشهدا بود. مبنای زیارت‌نامه نیز به این واقعه بازمی‌گردد. مبنای عزاداری نیز از همان روزگاران پس از شهادت آقا امام حسین(ع) و اصحابشان آغاز شد؛ لذا نمی‌‌توان این ایام را به زمان خاصی خلاصه کرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: با وجود این مگر می‌‌‌توان این شور و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) را به محرم خلاصه کرد؛ تمام هیئتی‌ها و عاشقان امام حسین(ع) می‌دانند که من به عنوان وزیر بهداشت که از کودکی در روضه‌های امام حسین(ع) به همراه مادرم حضور داشتم و اشک مادرم به صورتم ریخته است، نمی‌توانم بگویم پروتکل‌هایی وضع شود که بر اثر رعایت آن نام حسین(ع) شنیده نشود و این کاری غیرممکن است.

نمکی تصریح کرد: آنچه‌ امروز به عنوان پرچم منطقه در دست ماست، به عنوان کشوری مترقی و پیشگام در جهان اسلام مسئولیت جدیدی را بر دوش ما می‌گذارد. اکنون یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین حمایت‌های تاریخی از سوی مقام معظم رهبری انجام شده است که در تاریخ ماندگار خواهد بود. ایشان هم از مدافعان سلامت حمایت کردند و هم در بزنگاه‌های مهم ارائه طریق فرمودند و اعلام کردند که به شدت مقید به رعایت پروتکل‌ها هستند و این برای ما شیرین است.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا از هر مناره و گنبدی صدای امام حسین(ع) شنیده شود و فردی نباشد که بگوید در روضه امام حسین(ع) به کرونا گرفتار شده است، گفت: برای ما مهم است که دیگران مغلطه نکنند که عاشورا و تاسوعا عامل شیوع کرونا شد و کسی نتواند بگوید که نظام سلامت سرسپرده تحجر شد یا خود عضوی از تحجر بود، زیرا مقام معظم رهبری می‌فرمایند که من منتظر هستم تا ستاد کرونا دستورالعمل‌های خود را اعلام کند تا به آن‌ها عمل کنم؛ بنابراین نباید کسی خود را جلوتر از ایشان بداند که اگر چنین باشد، قطعاً به دنبال صحنه‌سازی و آسیب به اسلام هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم تا یک مدل مدیریت جدید از تلفیق دین، اخلاق و سلامت را برای جهان به نمایش بگذاریم، اظهار کرد: تردید نداریم که رعایت این پروتکل‌ها با مدیریت سازمان تبلیغات و تلاش هیئتی‌ها مانع بروز مشکلات خواهد شد و وزارت بهداشت نیز آماده هرگونه کمک و حمایت در این راستاست. در سخت‌ترین ایام که همه راه‌ها را برای ما بسته بودند و کاری کردند تا برای یک دارو برای بیماران هزار راه را طی کنیم، با عنایت خدا و لطف پروردگار موردی گزارش نشد که بیماران و مریضان ما گرفتار دارو شوند و این لطف الهی است.

نمکی با بیان اینکه در محرم طبقه اقتصادی معنا ندارد و این دو کنار هم هستند، گفت: اینجا همراه نظام و بیرون از نظام هم نداریم و محرم با بعضی از مراسم مذهبی متفاوت است. این محرم در طول تاریخ در هر ایل و منطقه‌ای متفاوت خواهد بود و باید با دگرگونی متناسب با اقلیم و خواست هر منطقه اقدام کنیم و نمی‌توانیم با یک نسخه برای کل کشور عمل کنیم. نکته بعدی پاسخ به موقع به هنجارشکنی‌هاست و نظام باید پاسخ مناسب به این پدیده‌ها دهد. از لحاظ قانونی باید سعی کنیم تا می‌توانیم با شیوه‌های قهرآمیز عمل نکنیم. نکته بعدی این است که همه ما حجت‌الاسلام والمسلمین قمی را مدیر این موضوع می‌دانیم. امروز هم به دعوت ایشان آمدم و ایشان هم مورد وثوق دولت و رهبری هستند و از این به بعد محوریت با ایشان است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در مورد نحوه برگزاری مراسم عزاداری محرم، گفت: مقام معظم رهبری تأکید داشتند که جلسات محرم برگزار شود، سپس فرمودند روی باشکوه بودن مجالس تأکید نداشتم که شاید اشتباه برداشت نشود. عزاداری سنتی، حسینی و علوی ریشه ‌های عمیقی دارد و سال‌ها با عشق و علاقه برگزار شده است و باید ادامه داشته باشد. عشق و علاقه مردم به امام حسین(ع) باعث شده که وفاداری مردم به مراسم محرم وسعت پیدا کند.

وی افزود: با توجه به اتفاقات پیش آماده در شرایطی قرار گرفته‌ایم که موضوع سلامت و حفظ جان مردم یک اصل است که بر سایر اصول حاکم است؛ لذا به خوبی ستاد ملی مقابله با کرونا همت کردند و ضوابط و مقرراتی را برای برگزاری مراسم لحاظ کردند. این ویروس در محیط پخش و برخلاف فضای مجازی، که اصل اساسی در آن اتصال‌گرایی است، اصل اساسی در این ویروس انفصال‌گرایی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه خوشبختانه مسئولان نیز هم به اصل برگزاری این مراسم توجه کرده‌اند و هم به شکوه برگزاری آن، اظهار کرد: در همین فاصله کوتاه حجم اطلاعاتی که راجع به ویروس کرونا تولید شده بسیار زیاد است. امروز فضایی را تجربه می‌کنیم که همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است؛ لذا بسیاری از موارد را تغییر داده و شرایط عادی نیست. اما حضرت آقا تأکید کردند که در این امر به ستاد ملی کرونا رجوع کنید و آن‌ها هم به بهترین شکل به دنبال برگزاری محرم با رعایت پروتکل‌ها هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام و انقلاب تنها نیستند و از این فضا‌ها برای ضربه به دین استفاده می‌کنند، افزود: آن‌ها دائماً تلاش می‌کنند عدم عقلانیت و تقابل عقل و دین و علم و دین را به نمایش بگذارند؛ اما خوشحالیم که امروز ۹۲هزار هیئت مذهبی تحت مدیریت‌اند و این یکپارچگی اثرات بسیار خوبی دارد.

وی با ذکر اینکه باید سرمایه‌های خودمان را در فضای مجازی بیشتر کنیم، گفت: تکرار محتوا در فضای مجازی منطق درستی ندارد و زمانی که سرویس و خدمات تولید می‌شود صرفاً باید یک‌مرتبه باشد. لذا باید تقسیم کار روشن و مشخصی در این حوزه داشته باشیم تا شاهد حماسه حسینی و عقلانیت حسینی باشیم.
انتهای پیام
captcha