دلایل تشریع ازدواج موقت چیست؟
کد خبر: 3916726
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
حجت‌الاسلام نصیری تشریح کرد:

دلایل تشریع ازدواج موقت چیست؟

استاد سطح عالی تفسیر و فقه حوزه علمیه گفت: غریزه جنسی صرفاً برای بقای نسل نیست، بلکه پیش‌بینی آفریننده عالم برای تامین یکی از بهترین لذائذ دنیوی است.

دلایل تشریع ازدواج موقت چیست؟به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح عالی تفسیر و فقه حوزه علمیه، 25 مردادماه در ادامه مباحث ازدواج موقت که در کانال وی بارگذاری شده است، به چرایی تشریع ازدواج موقت پرداخت.
 
وی با بیان اینکه غریزه جنسی، مسئله‌ای است که حکمت و عدالت الهی را نشان می‌دهد، افزود: این غریزه در انسان، حیوانات و حتی در درجه نازلی در نباتات وجود دارد؛ به تعبیر قرآن کریم ما همه هستی را به صورت زوجین اثنین خلق کرده‌ایم؛ در مورد انسان هم در آیه 13 سوره حجرات فرمود: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ».
 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: وقتی انسان پا روی کره خاکی نهاد، خداوند آنچه را لازم بود که به مرد و زن به عنوان هویت مردانگی و زنانگی بدهد، عطا کرده است؛ انصاف و عقل می‌گوید مهندسی خلقت، کامل، دقیق و عالی است. «وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ»(18/نحل)؛ هرچه فکر می‌کردید که نیاز است، ما برای شما پیش‎بینی کردیم و لذا وقتی فرد پسر متولد شد، شرایط متناسب با این جنس در او تعبیه شده است.
 
نصیری با اشاره به روایت «ابی الله ان یجری الامور بالاسباب»، اظهار کرد: صدرالمتألهین در اینجا گفته است که بزرگترین بنیاد فلسفی که قانون علیت است، در ذیل این حدیث مطرح شده است؛ یعنی خدا می‌توانست قوانین اسباب و مسببات را کنار بگذارد و بگوید من خودم دخالت مستقیم در حفظ نسل آدمی می‌کنم، ولی این اقدام، مدیریت غیرمنطقی عالم بود. همانطور که باران چرخه دارد و از تبخیر دریا شروع می‌شود، همین چرخه در بقای نسل هم هست، یعنی نظام اسباب و مسببات گردش عالم را رقم می‌زنند.
 
استاد تفسیر و فقه سطح خارج و عالی حوزه علمیه با بیان اینکه بر این اساس، مسئله اصلی بقای نسل است، اظهار کرد: باید دختر و پسر و علاقه و جذبه جنسی و شیدایی و ... باشد تا نظام سبب و مسببی مؤثر بیفتد، لذا این تدبیر بسیار هوشمندانه خداوند است و راه حلی بهتر از این نیست.
 

بقای نسل؛ تنها هدف غریزه جنسی نیست

نصیری افزود: بنده در کتاب همسرگزینی در بحث حکمت ازدواج اشاره کرده‌ام که همه فلسفه غریزه جنسی فقط بقای نسل نیست، بلکه برنامه برای تأمین جذابترین لذات دنیایی است که ناشی از لطف و رحمت الهی است. وقتی از امام صادق(ع) سؤال شد که بهترین لذت دنیایی چیست؟ ایشان فرمودند  لذت جنسی.
 
نصیری با اشاره به آیه شریفه 14 آل عمران «زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» گفت: اول فرمود من النساء، یعنی چه بسا ممکن است زن و شوهری در طول دوران زندگی بحث فرزندآوری هم نباشد، ولی جاذبه‌های جنسی آنها را به هم پیوند می‌دهد.
 
بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد با بیان اینکه در مورد آمارهایی که در علل طلاق بررسی می‌شود، یکی از بالاترین فاکتورها، اختلالات رفتارهای جنسی زن و شوهر اعم از روحی، روانی، جسمی و ... است، اظهار کرد: کاملاً منطق بقای نسل و جریان ساعت خوش زندگی و لذائذ جنسی، پیش‌بینی دقیق و حکیمانه خداوند در قراردادن غریزه جنسی است، ولی باید توجه کنیم که زن و مرد نسبت به یکدیگر دو نوع ارتباط دارند؛ یکی نیاز جنسی و عاطفی توأم با هم و دیگری رفع نیاز جنسی بدون وجود عاطفه.
 
استاد تفسیر حوزه علمیه اضافه کرد: غریزه را می‌توان با نیازهای عاطفی همراه کرد و گاهی هم ممکن است همراه نشود؛ اگر نیاز جنسی با عاطفی همراه شود، پیوند حقوقی و شرعی منجر به ازدواج دائم می‌شود، ولی در رویکرد دیگر که واقعیت زندگی است، آن است که ممکن است زن و یا مرد دنبال برقراری رابطه عاطفی نباشند و رفیق جانی و همسر و هم‌سِر نباشند و به هر دلیل می‌خواهند روی نیاز غریزی و جنسی حرکت کنند.
 
نصیری با بیان اینکه این نیاز ممکن است طولانی و کوتاه باشد، ولی واقعی است، تأکید کرد: آیا خداوند نباید به این نوع نیاز پاسخ می‌داده است؛ این ازدواج که پاسخگوی این نیاز است، ازدواج موقت است و اسلام هم به این دلیل تشریع فرموده است.
انتهای پیام
captcha