اخبار معارفی رسانه‌ها / تفاهم‌نامه میان «سازمان دارالقرآن» و «جامعه عصر»
کد خبر: 3916730
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸

اخبار معارفی رسانه‌ها / تفاهم‌نامه میان «سازمان دارالقرآن» و «جامعه عصر»

«امضای تفاهم‌نامه میان سازمان دارالقرآن و جامعه فرهنگی قرآنی عصر» یکی از خبرهای اصلی صفحات معارفی رسانه‌ها طی امروز، 25 مردادماه است.

به گزارش ایکنا، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز ‌شنبه، 25 مردادماه، اخبار متعددی منتشر کرده‌اند که «امضای تفاهم‌نامه میان سازمان دارالقرآن و جامعه فرهنگی قرآنی عصر»، یکی از مهم‌ترین آن‌ها است.

تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 25 مردادماه و تا ساعت 15، تعداد 12 خبر با عناوین مختلف را بر روی خروجی خود منتشر کرده که اغلب این اخبار با توجه به نزدیکی به آغاز ماه محرم‌الحرام در این حوزه قرار داشته و هیچ خبر تخصصی قرآنی در این صفحه منعکس نشده است.

«بسته‌های محتوایی ـ معرفتی ماه محرم منتشر شد»، عنوان یکی از اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد که مربوط به بسته‌های معرفتی جامعۀ ایمانی مشعر بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «جامعۀ ایمانی مشعر به منظور تأمین بخشی از محتوای معرفتی، مهارتی هیأت‌های مذهبی و در راستای توانمندسازی مدیران، سخنرانان و ستایشگران هیئت‌ها، اقدام به تولید بسته‌های محتوایی کرده است که این بسته‌ها از طریق شبکه رابطان استانی و شهرستانی یا از طریق پست به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شود.

نوزدهمین سری از بسته‌های معرفتی ارتقای توانمندی ارکان هیئت‌های کشور ویژه ایام محرم 99 با محتوایی مبنی بر توانمندسازی مدیران، سخنرانان و ستایشگران در حوزه‌های تخصصی خود، به بحث‌های معرفتی و محتوایی دربارۀ هیئت نیز می‌پردازد و محورها و موضوعات آن مسائل مهمی چون خانواده، سبک زندگی، گام دوم انقلاب، اقتصاد مقاومتی، کرونا و... است».

فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 452 کلام‌الله مجید از سوی مرحوم محمد صدیق منشاوی، آغازگر اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس است. خبر تلاوت ترتیل مدت‌ها است که طی هر روز به عنوان اولین خبر این صفحه از خبرگزاری فارس منتشر می‌شود.

در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «برگزاری همایش «همگام با علی‌(ع) هم نفس با زهرا(س)» در میدان امام حسین(ع)»، «۱۶ نفر به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات قرآنی ترنم راه پیدا کردند» و «چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از فردا آغاز می‌شود» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که اغلب این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.

«چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از فردا آغاز می‌شود»، عنوان یکی از اخبار تخصصی قرآنی امروز این صفحه است که در بخش‌هایی از آن آمده است: «چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران از فردا یکشنبه ۲۶ مرداد‌ماه ۱۳۹۹ باحضور ۱۷۰ راه‌یافته به این رقابت‌ها در مجتمع فرهنگی بصیرت واقع در حکیمیه تهرانپارس آغاز می‌شود.

این دوره از رقابت‌ها در دو بخش خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شود که مسابقات بخش خانم‌ها فردا و پس‌فردا ۲۶ و ۲۷ مرداد و رقابت آقایان ۲۸ و ۲۹ مرداد برگزار می‌شود.

این مسابقات در رشته‌های تلاوت ترتیل و تحقیق، حفظ ۵، ۱۰، ۲۰ و کل قرآن کریم، دعا‌خوانی، تواشیح و اذان برگزار می‌شود که رشته‌های اذان و تواشیح برای خواهران برگزار نخواهد شد.

شرکت‌کنندگان رشته‌های تواشیح و دعا‌خوانی با حضور در سالن مسابقات به اجرای برنامه می‌پردازند و این اجرا‌ها ضبط و برای داوری به مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ارسال می‌‌شود».

مهر
«دیدار هیئت مدیره مؤسسه کشوری مهد قرآن با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «از تکریم تا تربیت در خانواده قرآنی» و «امضای تفاهم‌نامه میان سازمان دارالقرآن و جامعه فرهنگی قرآنی عصر»، عناوین سه خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز قرآنی هستند.

یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «امضای تفاهم نامه میان سازمان دارالقرآن و جامعه فرهنگی قرآنی عصر» دارد، مربوط به برگزاری مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره طرح اُسوه بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «در مراسم افتتاحیه سیزدهمین دوره طرح آموزشی تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم (اسوه) که صبح امروز شنبه ۲۵ مرداد ماه در مجتمع شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد، تفاهم نامه‌ای میان سازمان دارالقرآن الکریم و جامعه فرهنگی قرآنی عصر وابسته به بنیاد خاتم الاوصیاء منعقد شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام مهدی اخوان صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و حجت‌الاسلام سید‌مصطفی حسینی به عنوان نماینده جامعه فرهنگی قرآنی عصر تفاهم‌نامه‌ای را در راستای مشارکت بیشتر دو دستگاه در طرح اسوه امضا کردند.

در این مراسم، حسینی ضمن خیرمقدم به مهمانان و تبریک به مناسبت ایام ذی‌الحجه گفت: طرح اسوه به حق جزء طرح‌های بسیار شاخص و فاخر است که از چند سال قبل استاد خواجه پیری آن را آغاز کرده‌اند.

وی ادامه داد: با این تفاهم‌نامه همکاری و تعامل و مشارکت سازمان دارالقرآن در این طرح افزوده شد و صحبت‌هایی نیز در خصوص تعامل و همکاری دستگاه‌های دیگری همچون آموزش و پرورش، مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده است تا همکاری‌های گسترده‌تری در اجرای این طرح نخبه پروری داشته باشیم».

ایرنا
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده، خبری با عنوان «دبیر شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی منصوب شد» است که این خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم جای ندارد.

ایسنا
تعداد سه خبر با عناوین «بازگشت «مجله بین‌المللی مطالعات ایرانی – اسلامی»»، «ساخت سازه‌های نمادین محرم در سمنان» و «تجلیل از جوان‌ترین واقف مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده که یکی از این اخبار در حوزه تصصی قرآن کریم قرار دارد و دو خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انتشار یافته‌اند.

«تجلیل از جوان‌ترین واقف مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س)»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری ایسنا را تشکیل می‌دهد که در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی- مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) استهبان- همراه با جمعی از مسئولان این مؤسسه در منزل علی شاهسونی، جوان‌ترین واقف بیت‌الاحزان حضور یافته و با اهدای لوح سپاس از وی تجلیل و تقدیر کردند.

علی شاهسونی متولد سال ۶۲ و فرزند شهید است که با وقف یک قطعه باغ انجیر (۶۰ اصله درخت چهارساله)، مفتخر به عنوان جوان‌ترین واقف مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) است. طبق برآورد کارشناسان، ارزش این موقوفه که در حوالی روستای محمدآباد (معروف به قرآن‌آباد ایران) از توابع استهبان فارس قرار دارد، بیش از سه میلیارد ریال است.

این واقف جوان، این اقدام خود را یک سرمایه‌گذاری معنوی برای آخرت و به منظور توسعه و ترویج فرهنگ قرآن کریم دانست».

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «جایگاه سکوت در کلام امام حسن‌(ع)» و «مردم؛ بهترین ناظران رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عزاداری محرم» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هر دو خبر مربوط به حوزه عترت بوده و هیچ‌کدام از این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.

ایبنا
«سروش باعث شد فردید ممنوع التدریس شود/ با هایدگر هم سخن اما یک سخن نه»، «سالروز اقامه نخستین نماز جمعه امیرالمومنین پس از خلافت»، «مسئله ساختار و عاملیّت و راه حل‌های آن»، «چه رابطه‌ای بین تغییرات مبانی مشروعیت با دوره‌بندی تاریخ ساسانی وجود دارد؟»، «نشست معرفی و ارزیابی کتاب مطالعه رهبری سیاسی برگزار می‌شود»، «نشست معرفی و ارزیابی کتاب مطالعه رهبری سیاسی برگزار می‌شود» و «رمان تاریخی زندگی خادم حضرت زهرا‌(س) منتشر شد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی انعغماس یافته‌اند.

یکی از اخبار امروز این صفحه از خبرگزاری ایبنا، خبری با عنوان «سالروز اقامه نخستین نماز جمعه امیرالمومنین پس از خلافت» است، که اگرچه خبری تخصصی در حوزه قرآن کریم نیست، ولی خبری جذاب و قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «منابعی چون «تقویم شیعه» اثر عبدالحسین نیشابوری، «منتخب التواریخ» اثر ملا هاشم خراسانی، جلد سوم «تاریخ طبری»، «المستدرک علی الصحیحین» اثر ابوعبدالله حاکم نیشابوری و مجلد ۳۲ «بحارالانوار» گزارش داده‌اند که ۲۵ ذی الحجه، مقارن با نخستین جمعه‌ای است که حضرت امیرالمومنین امام علی (ع) پس از بیعت مردم و پذیرفتن خلافت توسط ایشان، نماز جمعه را اقامه کردند.

یکی دیگر از منابعی که به این رویداد اشاره کرده، کتاب «وقعة الجمل» اثر السیدضامن بن شَدقَم المدنی است. این کتاب دربردارنده گزارش‌های جنگ جمل است که در منطقه بصره اتفاق افتاد. این کتاب، در عین اختصار، حاوی مستندات مهم تاریخی در این رابطه است که آن را جزء منابع اولیه تحقیق و پژوهش در سیره حضرت امیرالمؤمنین(ع) قرار داده است».

میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز طی امروز و تا این لحظه دو خبر با عناوین «درمان ۳۰۰ خانواده بی‌بضاعت در رزمایش کمک مومنانه مسجد مقدس جمکران» و «برگزاری اختتامیه کنگره شعر آیینی انقلابی «کوثر ناب» / حضور ۱۸۰۰ اثر از ۱۱۰۰ شاعر در سراسر کشور» را بر روی خروجی خود منعکس کرده است.

یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «برگزاری اختتامیه کنگره شعر آیینی انقلابی «کوثر ناب» / حضور ۱۸۰۰ اثر از ۱۱۰۰ شاعر در سراسر کشور» دارد، مربوط به اشعار آیینی کنگر کوثر ناب بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «طبق اعلام سازمان بسیج مداحان، کنگره شعر آیینی «کوثر ناب» یکشنبه ۲۶ مرداد از ساعت ۱۰ تا ۱۲ با سخنرانی استاد سازور، مسئولین نهاد‌های فرهنگی و ستایشگری کشور و دیگر چهره‌های ادبی در سالن جلسات رضویه سازمان بسیج واقع در تهران، اتوبان بسیج، خیابان شهید فهمیده درب شمالی سازمان بسیج برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، ۱۸۰۰ اثر از ۱۱۰۰ شاعر از سراسر کشور در قالب‌های گوناگون سنتی شعر و مدح و… در موضوعات سیره حضرت فاطمه‌(س) و مقاومت به دبیرخانه کنگره رسیده که این میزان اثر در بازه زمانی اول تا پایان بهمن ۳۹۸ از سوی سازمان بسیج مداحان معاونت فرهنگی جمع‌آوری شده است.

کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «راستگویی و امانتداری 2 شاخصه برجسته شیعه بودن» در صفحه معارف خود کرده که این مطلب به قلم علیرضا یوسفی راستگو بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حضرت علی(ع) در بیانی قابل تأمل، انسان‌های اهل خیانت در امانت را خوار و زبون توصیف می‌کند: «هر که امانت را سبک بشمارد و خود را در وادي خيانت قرار بدهد و خود و آيين خود را از آن پاک نگرداند، در دنيا خود را خوار و پست و رسوا گردانيده و در روز واپسين خوارتر و رسواتر خواهد بود و به راستی که بزرگ‌ترين خيانت، خيانت به امت و زشت‌ترين دغلکاري، دغلکاري زمامداران است» (نهج‌البلاغه صبحی صالح، نامه 26).

آن حضرت یکی از ویژگی‌های اهل تقوا را امانتداری و محافظت از آنچه خداوند به آنها امر کرده می‌داند و می‌فرماید: «...لا يضيع ما استحفظ...؛ پرهيزکار آنچه را به او سپرده‌‏اند ضايع نمي‏‌کند. (همان، خطبه193)

واضح است که با این نوع نگاه که امام علی(ع) به امانت و ادای صحیح آن دارند، تا چه اندازه عمل به این فضیلت اخلاقی برای تعالی انسان مهم و حیاتی است».

انتهای پیام
captcha