شورای هم‌افزایی طرح‌های ملی نخبه‌پروری قرآنی تشکیل شود
کد خبر: 3917584
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
حسین مقدم‌کیا:

شورای هم‌افزایی طرح‌های ملی نخبه‌پروری قرآنی تشکیل شود

دبیر ستاد طرح ملی تلاوت با اشاره به اینکه موازی‌کاری در برخی طرح‌ها‌ی نخبه‌پروری مشهود است، اظهار کرد: برای پیشبرد و بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های طرح‌ها با یکدیگر و عدم موازی‌کاری، نیاز است، طی جلسات مشورتی فصلی، مسئولان، نظرات، اهداف، نقاط قوت و ضعف را بیان کنند تا خروجی این طرح‌های قرآنی مثمرثمرتر شود.

انعقاد تفاهم‌نامه میان طرح «پرورش استعدادهای درخشان قرآنی» سازمان دارالقرآن الکریم و طرح «اُسوه» شورای عالی قرآن طی اوایل این هفته و دعوت محمدعلی خواجه‌پیری، پیشکسوت قرآنی از نهادهای قرآنی برای تعامل این دو طرح با طرح استعدادیابی دیگری با عنوان «طرح ملی تلاوت» و دعوت از معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی طرح ملی تلاوت به انعقاد چنین تفاهمی، انگیزه‌ای شد تا این خبرگزاری در راستای رسالت خود برای سرعت بخشیدن به این هم‌افزایی تلاش کند و در همین راستا، خبرنگار ایکنا با دبیر ستاد طرح ملی تلاوت، گفت‌وگویی داشت.

حسین مقدم‌کیا گفت: با وجود استعدادهای قرآنی کشف نشده فراوان در میان نوجوانان کشورمان و نیز تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری بر پرورش قهرمانان قرآنی و گسترش آموزش‌های تخصصی تلاوت قرآن، طرح ملی تلاوت به عنوان یک طرح کاملاً تخصصی در زمینه کشف و پرورش و آموزش تخصصی استعدادهای قرآنی در سال 1390 آغاز و در سال1391 اجرایی شد.(برای آشنایی با طرح ملی تلاوت به www.melitelavat.ir مراجعه شود.)


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: خوشبختانه نتایج و فعالیت‌های طرح ملی تلاوت در کشور، بر افکار مدیران به منظور ایجاد طرح‌های نوین قرآنی ویژه کودکان در بخش‌های (تلویزیونی و اجرایی) نیز مؤثر بود.

مقدم‌کیا با اشاره به اینکه همزمان با آغاز طرح ملی تلاوت، طرح تربیت استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم نیز کلید خورد، اظهار کرد: در سال 1395 به منظور هم‌افزایی با دیگر طرح‌ها، پیشنهاداتی به دو مرکز دارالقرآن الکریم و شورای عالی قرآن ارائه شد که نتیجه، جلسه‌ای مبنی بر دوری از موازی‌کاری و تقسیم وظایف بود.

دبیر ستاد طرح ملی تلاوت با تأکید بر اینکه طرح ملی تلاوت در جهت هم‌افزایی با طرح اسوه، طی سال‌های گذشته، نوجوانان را برای رقابت و حضور به کشورهای مختلف اعزام کرده است، ادامه داد: برای هم‌افزایی سه طرح قرآنی، پیشنهاداتی در جلسات مشترک شورای عالی قرآن با حضور متولیان برپا شد که در آن جلسه، پیشنهاد برپایی جلسات و بهره‌مندی از تجربیات و ظرفیت‌های یکدیگر ارائه شد، اما متاسفانه تاکنون این موضوع عملیاتی نشده است.

وی با مقایسه سه طرح قرآنی نخبه‌پروری در کشور عنوان کرد: متولیان در طرح اسوه و طرح تربیت استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم، نوجوانان دارای استعداد، رتبه و امتیاز را جذب می‌کنند که برنامه‌های آموزشی در جهت تربیت آنان ارائه می‌شود. اما طرح ملی تلاوت در وهله نخست، استعدادیابی را در نظر گرفته و به دنبال قاریان رتبه‌دار نیست. نوجوانان را در مسیر قرآنی جذب و با برنامه‌های آموزشی مناسب تربیت و ارتقا می‌دهد که در آینده وارد عرصه تلاوت قرآن کریم شوند.

مقدم‌کیا بار دیگر تعامل برای پیشبرد طرح‌ها در کشور را پیشنهاد داد و گفت: طرح ملی تلاوت، در شش سال (سه ترم دوساله) طراحی شده که پیشنهاد می‌شود، هر کدام از مجموعه‌ها با متولی برگزاری طرح در هر دوسال باشند.

وی ایجاد شورای مشورتی مکمل از سه مجموعه به منظور بررسی و تفاهم با یکدیگر را از الزامات کارهای قرآنی دانست و عنوان کرد: تعامل در اجرای طرح‌های قرآنی می‌تواند برای نوجوانان ایجاد انگیزه کرده و  به مراتب طی سال‌های آینده، این طرح‌ها، ردیف‌بودجه‌ای را به خود تخصیص دهند.

دبیر ستاد طرح ملی تلاوت تأکید کرد که ما بارها در رسانه‌ها، آمادگی خود را برای تعامل با دو طرح ملی قرآنی در کشور اعلام کرده‌ایم و این بار در ایکنا، تعامل با دو طرح قرآنی اسوه و پرورش استعدادهای قرآنی را پیشنهاد می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی موازی‌کاری در این طرح‌ها مشهود و ملموس است اظهار کرد: برای پیشبرد و بهره‌مندی از امکانات و ظرفیت‌های طرح‌ها با یکدیگر و عدم موازی‌کاری، نیاز است طی جلسات مشورتی فصلی، مسئولان، نظرات، اهداف، نقاط قوت و ضعف را بیان کنند تا خروجی این طرح‌های قرآنی بهتر شود.

مقدم‌کیا به حمایت نهادهای متولی اشاره کرد و افزود: نهادهای متولی می‌توانند ظرفیت‌هایشان را پای کار بیاورند، به عنوان مثال آموزش و پرورش در جذب نوجوانان و تبلیغات، می‌تواند نقش ایفا و به کاهش هزینه‌ها کمک کند، همچنین اداره اوقاف و امور خیریه با اختصاص مکان‌های مناسب می‌تواند به اجرای هر چه بهتر طرح‌های قرآنی کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل شورایی با عناوین شورای نوجوانان، شورای استعدادیابی و ... می‌تواند باعث ایجاد همفکری، تعامل و بهره‌مندی از ظرفیت‌های نهادها برای پیشرفت طرح‌های قرآنی در کشور باشد.

دبیر ستاد طرح ملی تلاوت در پایان بیان کرد: بهره‌مندی از ظرفیت نهادها و تخصیص بودجه مهم‌ است. قرار گرفتن نخبگان کنار یکدیگر و استفاده اساتید و مربیان قرآنی از تجربیات همدیگر، نتایج خوبی مانند کاهش هزینه‌ها، تعامل سهل‌تر و برنامه‌ریزی منظم‌تر ایجاد می‌شود و می‌تواند در جهت رشد و ارتقای نوجوانان نخبه قرآنی عمل کند.

مصاحبه از سمیه عیادی

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha