رد نامزدی مسلمانان اقلیت روهینگیا برای انتخابات سراسری میانمار
کد خبر: 3917594
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱

رد نامزدی مسلمانان اقلیت روهینگیا برای انتخابات سراسری میانمار

نامزدی 5 نامزد مسلمان برای شرکت در انتخابات سراسری میانمار رد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از The Wire، کمیسیون انتخابات ایالت راخین میانمار، که وظیفه پذیرش درخواست نامزدی شرکت‌کنندگان در انتخابات عمومی 8 نوامبر(18 آبان) این کشور را برعهده دارد، نامزدی چهار نفر از اقلیت روهینگیا به علاوه یک فرد مسلمان دیگر را به دلیل وضعیت شهروندی والدینشان رد کرده است.

مطابق بند 10 (E) قانون انتخابات میانمار، والدین نامزد انتخابات باید هنگام تولد وی شهروند میانمار باشند.

یو کیو سوئی آنگ(U Kyaw Soe Aung)، دبیرکل حزب DHRP ـ که افراد رد صلاحیت شده از این حزب بودند ـ با بیان اینکه DHRP تلاش می‌کند کمیسیون در این مورد تجدید نظر کند، دولت آنگ سان سوچی را به تبعیض متهم کرد.

آنگ گفت: در انتخابات قبلی آنها مجاز به نامزدی بوده و در سال 2015 رأی دادند و در انتخابات شرکت کردند. من نمی‌توانم درک كنم كه چرا آنها به دلیل وضعیت شهروندی رد صلاحیت شده‌اند. ما از این دولت به اصطلاح دموکراتیک (دولت سوچی) نیز که تبعیض‌آمیز برخورد می‌کند، متأسفیم.

این برای اولین بار نیست که DHRP با چنین شرایطی روبه‌رو شده است. در انتخابات 2015 نیز 15 نفر از 18 نامزد آن توسط کمیسیون انتخابات رد صلاحیت شدند. درست قبل از انتخابات، دولت محدودیت‌های قانونی در مورد حق رأی‌گیری و نظرسنجی به روهینگیا را اعمال کرده بود.

DHRP در سال 1990 با نام حزب ملی دموکراتیک حقوق بشر (NDPHR) تشکیل شد. در انتخابات عمومی 1990، هشت نامزد از این حزب حضور داشتند که چهار نفر از آنها برنده انتخابات آن سال شدند. در سال 1991، حکومت نظامیان حاکم بر میانمار فعالیت این حزب را ممنوع اعلام کرد. در سال 2013، DHRP به عنوان یک حزب ثبت شد. این حزب در حال حاضر 10 هزار عضو دارد.

در انتخابات ماه نوامبر میانمار مردم برای انتخاب نمایندگان در 1171 کرسی ملی، ایالتی و منطقه‌ای به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

انتهای پیام
captcha