ممنوعیت عزاداری در فضای بسته / هیئت‌های ناقض نکات بهداشتی جریمه و تعطیل می‌شوند
کد خبر: 3917602
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
لاری در پاسخ به ایکنا اظهار کرد؛

ممنوعیت عزاداری در فضای بسته / هیئت‌های ناقض نکات بهداشتی جریمه و تعطیل می‌شوند

سخنگوی وزارت بهداشت، در رابطه با تناقض گفتار مدیران سلامت در مورد عزاداری‌های حسینی(ع)، گفت: فصل الخطاب دستورالعمل‌ ستاد ملی کروناست و براساس این دستورالعمل عزاداری در محیط‌های بسته همچنان ممنوع است.

عزاداری در فضای بسته همچنان ممنوع است/ جرایم هیئت‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنندسبه گزارش ایکنا، سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، امروز ۲۹ مردادماه، در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به پرسش ایکنا، در مورد تناقضات موجود در بین گفتار‌های مسئولان وزارت بهداشت در مورد مراسم‌ محرم، اظهار کرد: این تناقضات را قبول داریم و ممکن است در زمان بحران‌، ناهماهنگی‌هایی به وجود بیاید. اما این نکته مهم است که به وسیله این تناقضات روح و روان مردم را مورد آزار قرار ندهیم. در این میان درخواست ما از رسانه‌ها این است که در این رابطه به کمک کنند.

وی افزود: محرم برای ما بسیار مهم است و در این شرایط نیاز بیشتری برای توسل به امام حسین(ع) داریم. بسیاری از مداحان و وعاظ نیز بیانیه‌ صادر و حتی در مورد نذر‌های ماه محرم مردم را تشویق به نذر‌های سلامت محور کردند. محور فعالیت در مراسم‌ ماه محرم دستورالعمل ستاد ملی کروناست و متن دستورالعمل‌ها واضح است و تغییری نکرده؛ طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا مقرر شد که برگزاری مراسم‌ مذهبی در فضای بسته ممنوع باشد و در فضای باز نیز برگزاری مراسم‌ با فاصله انجام شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: در جلسه‌ای که با ستاد ملی کرونا در تاریخ ۲۵ مرداد داشتیم، به خاطر شبهات ایجاد شده درباره برگزاری مراسم‌ عزاداری، تبصره‌ای در مصوبات قرار داده شد که براساس آن برای هیئت‌هایی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، مجازات در نظر گرفته شود و تأکید شد که برگزاری مراسم در فضای بسته ممنوع باشد؛ همچنین تأکید شده است هیئت‌هایی که در زمینه رعایت بهداشت تخلف داشته باشند در مرحله اول اخطار بگیرند، در مرحله دوم یارانه آن‌ها قطع خواهد شد و در مرحله سوم هیئت اجازه ادامه فعالیت ندارد.

سخنگوی وزارت بهداشت، در رابطه با مجازات‌های تعیین شده برای ناقضان پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: همیشه به دنبال این بودیم که قانون از افرادی که ماسک می‌زنند و پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند در برابر افرادی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند حمایت کند و در آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا که ۲۵ مردادماه بود، تمهیدات قانونی در این زمینه در نظر گرفته و مقرر شد در ادارات افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازات‌هایی از قبیل، توبیخ کتبی و کسر از حقوق برای آن‌ها اعمال شود. واحد‌های صنفی متخلف نیز اول اخطار می‌گیرند و در صورت تکرار ۵ تا ۱۰ روز تعطیل می‌شوند.
 
لاری در ادامه با بیان اینکه تعداد مبتلایان کرونا در جهان از مرز ۲۲ میلیون نفر عبور کرده است، گفت: در کشور ما تعداد فوتی‌ها در آستانه رقم ۲۰ هزار نفر است و هنوز هم نادانسته‌های ما به نسبت دانسته‌های ما از بیماری کرونا بیشتر است.
 
وی تأکید کرد: در این بحران‌ها همیشه می‌توانیم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم و درس زندگی بگیریم. هوشمندانه‌ترین روش این است که خود را با این سبک زندگی تطبیق دهیم و در حقیقت یک سبک زندگی جدید کرونایی را انتخاب کنیم.
 
لاری در مورد وضعیت واکسن کرونا در جهان نیز گفت: در همه جهان و به ویژه کشور ما در حال تلاش برای تولید واکسن و تولید دارویی برای درمان این بیماری هستند، اما متأسفانه هنوز هیچ واکسنی از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی نشده است. نباید ناامید باشیم، اگرچه ممکن است مانند ایدز یا برخی دیگر از بیماری‌ها برای آن واکسن قطعی پیدا نشود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت، با تأکید بر اینکه با رعایت اصول پیشگیری و استفاده از ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد، گفت: باید از لحظات زندگی خود استفاده کنیم. مهمترین چیز در جامعه ما این است که بازگشایی‌ها باید به دلیل مسائل اقتصادی صورت می‌گرفت لذا بنابر اقتضای بازگشایی‌ها پروتکل‌های بهداشتی تدوین شدند.

وی در رابطه با چگونگی اعلام آمار مبتلایان در کشور نیز گفت: در مورد آمار کرونا مطابق تشخیص قطعی همه دنیا براساس معیاری مشترک آمار‌ها را اعلام می‌کنند، چون سازمان بهداشت باید روی این‌ موارد مطالعه کند و بتواند آنها را با توجه به تجربه جهانی بررسی کند.

وی افزود: براساس اعلام ساز مان بهداشت جهانی معیار تشخیص کرونا انجام تست مولکولی پی سی آر است. این تست قطعی‌ترین تست در کل دنیاست و اگر مثبت شود، قطعاً فرد مثبت است. اما اگر منفی شود، براساس یافته‌های انستیتو پاستور ۳۰ درصد خطا دارد. بیماران مورد تأیید وزارت بهداشت کسانی هستند که چه در فوتی و چه بستری تست پی سی آر آن‌ها مثبت بوده است. دو دسته بیمار دیگر نیز وجود دارد که شامل افراد محتمل و مشکوک است، موارد محتمل ممکن است پی‌سی‌آر مثبت نداشته باشند، اما سی‌تی مثبت باشد و علایم به نفع بیماری باشد.

وی ادامه داد: افراد مشکوک هم وجود دارند که سی تی اسکن آن‌ها منفی است و علایم بالینی دارند؛ این‌ها در دسته‌بندی آمار قطعی وزارت بهداشت نمی‌آید و جزء همپوشانی‌هاست. البته در اعلام آمار موارد محتمل و مشکوک به صورت ضریب در آمار قطعی اعمال می‌شود.
 
معاون فرهنگی، دانشجویی وزیر بهداشت در رابطه با برگزاری کنکور نیز گفت: پروتکل‌های بهداشتی کنکور به دقت رعایت می‌شود، هماهنگی‌های لازم با سازمان سنجش انجام شده و فاصله فیزیکی داوطلبان و برگزارکنندگان نیز به ۱.۸ متر افزایش پیدا کرده است. تلاش شده از حوزه‌های آزمون بزرگ استفاده شود و ورود و خروج‌ها براساس پروتکل‌ها با فاصله انجام شود. تنها نگرانی ما از تجمع والدین بیرون حوزه‌های امتحانی است که امیدواریم با مشارکت مردم این مشکل نیز برطرف شود.
 
لاری در مورد آمار مبتلایان در میان کنکوری‌ها نیز گفت: کمتر از ۱۰۰ نفر از داوطلبان کنکور به کرونا مبتلا شده‌اند، یک نفر آن‌ها در بیمارستان بستری است و در بیمارستان کنکور می‌دهد و بقیه نیز در حوزه‌های امتحانی مجزا و دور از بقیه داوطلبان آزمون می‌دهند و اگر کسی از داوطلبان علامت داشت محل امتحان او جدا می‌شود.
 
وی در مورد وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی نیز گفت: تجربه بسیار خوبی در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های دانشجویی وزارت بهداشت وجود دارد، همه دانشجویان مرحله به مرحله غربالگری، تست و ایزوله شدند، تلاش شد دانشجویان بیشتر به صورت مهمان در شهر خودشان تحصیل کنند و برای هزینه مهمان شدن نیز تخفیف داده شد. ۳۰ میلیارد تومان بودجه برای تأمین و توزیع ماسک و اقلام حفاظتی بین دانشجویان اختصاص پیدا کرد و در مجموع گزارشی از فوت دانشجویان علوم پزشکی به علت کرونا نداشته‌ایم. البته دو نفر از کارکنان خوابگاه‌های علوم پزشکی به علت کرونا جان خود را از دست دادند.
 
لاری در مورد توزیع واکسن آنفولانز نیز گفت: امسال برنامه‌ریزی شده که از ۶ تا ۱۰ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا وارد شود، ۲.۵ میلیون برای گروه‌ها و افراد پر خطر در مراکز بهداشتی و درمانی به صورت رایگان توزیع می‌شود و بقیه با اولویت در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. توصیه وزارت بهداشت این است که گروه‌های آسیب پذیر شامل سالمندان، زنان باردار و بیماران مزمن بیشتر از واکسن آنفلوانزا استفاده کننده و بقیه افراد نیازی به این واکسن ندارند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به استفاده همگانی از ماسک و رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری پیش‌بینی وزارت بهداشت این است که امسال شیوع بالای آنفولانزا را نداشته باشیم.
 
وی در ادامه در رابطه با هزینه درمان بیماران کرونایی نیز گفت: تمام سعی ما بر این است که کمترین فشار به بیمار باشد. اگر کسی نیاز به بستری نداشته باشد، بستری نمی‌شود، اما هزینه هر بیمار کرونا در بیمارستان‌های دولتی بدون آی سی یو حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و اگر نیاز به آی سی یو داشته باشند حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. اگر کسی بیمه داشته باشد ۱۰ درصد این هزینه را پرداخت می‌کند و اگر توانایی این رقم را هم نداشته باشد مددکاری بیمارستان به او کمک می‌کند. در مواردی هزینه برخی بیماران رایگان می‌شود. البته این هزینه‌ها در بیمارستان‌های خصوصی حدود دو برابر بخش دولتی است.

لاری افزود: هزینه تست پی سی آر در بخش دولتی حدود ۲۳۰ هزار تومان است و در بخش خصوصی هزینه این تست بین ۴۵۰ هزار تا ۵۲۰ هزار تومان است. سازمان بیمه سلامت نیز تاکنون هزینه ۹۱ هزار بیمار کرونا را براساس سهم بیمه‌ای خود پرداخت کرده است و به طور متوسط ۵۴۰ هزار روز بستری را پوشش داده است. هر بیمار متوسط ۶ روز بستری بوده است و بیمه سلامت هم با فاصله ۱۸۰ روز این هزینه را پرداخت کرده است.
انتهای پیام
captcha