گزارش گاردین از وضعیت احتمالی دادگاه عامل کشتار مسلمانان در نیوزیلند
کد خبر: 3918172
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲

گزارش گاردین از وضعیت احتمالی دادگاه عامل کشتار مسلمانان در نیوزیلند

دادگاه محاکمه برنتون تارانت(Brenton Tarrant)، عامل کشتار نمازگزاران مسجد کرایست‌چرچ نیوزیلند درحالی دوشنبه، سوم شهریور قرار است برگزار شود که به نظر می‌رسد با توجه به بی‌سابقه بودن این اتفاق در نیوزیلند از مهمترین محاکم تاریخ قضایی این کشور باشد.

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه بریتانیایی گاردین؛ قرار است به بیش از 60 نفر از مجروحان و آسیب‌دیدگان این اقدام تروریستی برای خواندن اظهارات خود در دادگاه فرصت سخنرانی داده شود. این روزنامه در گزارشی به فضای این محاکمه و حواشی پیش از برگزاری آن پرداخته است.

در این گزارش آمده که بازماندگان و خانواده‌های مجروحان این حادثه با برنتون تارانت، عامل جنایت در دادگاه عالی کرایست‌چرچ روبه‌رو خواهند شد. این تبعه استرالیا به جرم انجام 51 فقره قتل، 40 مورد اقدام به قتل و اتهام شرکت در یک عمل تروریستی در 15 مارس 2019 (24 اسفند 1397) محکوم بوده و همه این اتهامات را پذیرفته است.

در این گزارش با بی‌سابقه توصیف کردن مجازات احتمالی برنتون تارانت نوشته شده است: تارانت احتمالاً اولین مجرم در نیوزیلند باشد که محکوم به حبس ابد (بدون بخشش) می‌شود. این حملات بزرگترین تیراندازی گسترده در تاریخ نیوزلند و اولین اقدام تروریستی در چند دهه اخیر این کشور بود که موجب برانگیختن غم و اندوه در کشور معمولاً آرام نیوزیلند شد.

گزارش گاردین می‌افزاید: دادگاه‌های نیوزلند حکم حبس ابد را برای قتل صادر می‌کنند، اما قضات همیشه اجازه می‌دهند که یک متخلف بعد از چند سال، به دنبال تعلیق حکم خود باشد که این امر در موارد مختلف متفاوت است. هیچ‌کس در نیوزیلند تا به حال بدون درخواست بخشش محکوم به حبس ابد نشده است. طولانی‌ترین مدت زندان تاکنون 30 سال و مربوط به مردی بوده در سال 2001، سه نفر را به قتل رساند.

گاردین در این گزارش از قول برندا میدسان (Brenda Midson)، مدرس ارشد حقوق دانشگاه وایکاتو (Waikato) آورده است: استفاده از چنین مجازاتی (حبس ابد بدون احتمال بخشش) باید از حد بسیار بالایی عبور کند و تمام عوامل پیرامون حملات از جمله سن تارانت، مدت زمانی که او احتمالاً در زندان خواهد گذراند و اعتراف وی به گناهکار بودن را در نظر بگیرد. آسیب‌پذیری قربانیان وی در هنگام  نماز جمعه (زمانی که کشتار انجام گرفته) نیز در نظر گرفته می‌شود.  دادگاه‌ها تمایلی به فرستادن افراد به زندان بدون احتمال آزادی ندارند و بر این اصل كار كردند كه حداقل مجازات لازم در هر شرایطی صادر شود. اما اگر تا به حال یک مورد استثنا [برای این حکم] وجود داشته باشد، همین مورد خواهد بود.

در گزارش گاردین از محاکمه تارانت، با اشاره به احتمال تبلیغ عقاید تارانت در دادگاه نوشته شده است: چشم‌انداز استفاده تارانت از محاکمه خود به عنوان ابزاری برای تبلیغ نظرات خود، نگرانی قربانیان را برانگیخته است.

در این رابطه، این گزارش به اظهارات ماه گذشته کریس گالاوین(Chris Gallavin)، استاد حقوق دانشگاه مسی (Massey University) به گاردین استناد و از قول وی آمده است: قاضی نمی‌تواند از او(تارانت) فرصت صحبت کردن را سلب کند، اما اگر به نظر برسد، (تارانت) از این موقعیت به عنوان فرصتی برای تأثیرگذاری بر حاضرین استفاده کند، در این باره تجدید نظر می‌کند. دادگاه پس از کشته شدن 77 نفر در نروژ در سال 2012، اجازه اظهارات یک ساعته آندرس بهرینگ برویویک (Anders Behring Breivik’)(عامل کشتار) را در جلسه دادگاه نداد و اگر دادگاه از کنترل خارج شود جلسه دادرسی را متوقف می‌شود.

در انتهای این گزارش از قول جان پرایس (John Price) سخنگوی پلیس کرایست‌چرچ آمده است: پلیس کرایست‌چرچ حضور گسترده و آشکاری در طول دادرسی ـ به خصوص در اطراف دادگاه ـ دارد و تأمین امنیت محاکمه شامل موانع وسایل نقلیه در خیابان‌های خارج از ساختمان دادگاه خواهد بود.

انتهای پیام
captcha