استقبال از سنگین‌ترین مجازات نیوزیلند برای عامل کشتار نمازگزاران
کد خبر: 3919448
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴

استقبال از سنگین‌ترین مجازات نیوزیلند برای عامل کشتار نمازگزاران

محکومیت عامل کشتار مساجد کرایست چرچ در دادگاه نیوزیلند با واکنش‌های بسیاری در این کشور رو به رو شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از رویترز، بعد از اینکه دادگاه عالی نیوزیلند در حکمی بی‌سابقه برنتون تارانت تبعه 29 ساله استرالیایی را به دلیل کشتار نمازگزاران در دو مسجد شهر کرایست‌چرچ به حبس ابد بدون درخواست عفو (بالاترین حکم مجازات در دستگاه قضایی نیوزیلند) محکوم کرد بسیاری از مقامات نیوزیلند از این حکم استقبال کردند.

جاسیندا آردن (JACINDA ARDERN) نخست‌وزیر نیوزیلند با استقبال از حکم دادگاه خطاب به جامعه مسلمانان نیوزیلند اعلام کرد: من می‌خواهم به قدرت جامعه مسلمانمان که طی روزهای گذشته سخنان خود را در دادگاه بیان کردند، اذعان کنم. شما حوادث هولناک 15 مارس (روز کشتار کرایست‌چرچ) را گذراندید و آنچه را که در آن روز اتفاق افتاد و دردهایی را که از آن باقی مانده است، پشت سر گذاشته‌اید.

آدرن افزود: هیچ چیز  این درد را از بین نمی برد اما امیدوارم که طی این روند آغوش نیوزیلند را در اطراف خود احساس کرده باشید و امیدوارم که در روزهای آینده این احساس را داشته باشید. آسیب‌های 15 مارس به آسانی بهبود نیافته است، اما امروز امیدوارم آخرین روزی باشد که ما دلیلی برای شنیدن یا گفتن نام آن تروریست داریم.

مارک ظریفه (MARK ZARIFEH) دادستان دادگاه هم با اشاره به بی‌سابقه بودن این پرونده گفت: شدت شرارت این پرونده در تاریخ جنایی نیوزیلند قابل مقایسه نیست. این جرم به واسطه یک ایدئولوژی بیگانه‌ستیزانه و نژادپرستانه تحریک و تمایل به ایجاد وحشت در جامعه مسلمانان و فراتر از آن ایجاد شده است.

اسکات موریسون، وزیر امور خارجه استرالیا هم با استقبال از حکم دادگاه عنوان کرد: عدالت در خصوص جنایات وحشتناک وی (تارانت) در کرایست‌ چرچ اجرا شد. همه استرالیایی‌ها از این عمل بزدلانه او وحشت زده شدند.

هینا امیر(HINA AMIR) که از جمله افرادی بود که در روز کشتار در مسجد نور حضور داشت، هم با ابراز خوشحالی از حکم دادگاه بیان کرد: سرانجام عدالت اجرا شد. من فکر می‌کنم این همان چیزی است که ما به عنوان یک جامعه انتظار داشتیم. نه تنها جامعه مسلمانان، بلکه جامعه کرایست چرچ. فکر می کنم این تصمیم صحیحی بود. ما در کشوری نیستیم که بتوانیم انتظار مجازات اعدام را داشته باشیم، اما آنها عدالت را اجرا کرده‌اند.

انتهای پیام
captcha